Först och främst vill jag be om ursäkt för att jag våldgästar trådstartarens tråd. Jag kanske skulle ha skapat en egen tråd för det här då det har kommit ifrån ämnet något. Jag smiter in med en sista post och kan gärna starta en ny tråd om det finns intresse att fortsätta diskussionen.
Sen vill jag framhäva att jag inte på något sätt försöker "käfta emot". Jag är genuint intresserad av hur det funkar i fotobranschen eftersom jag har och har haft funderingar på att så småningom kanske etablera mig där. Därav intresset att få se om det finns rättsfall eller dyl. där det går att utläsa vad som gäller för branschen ifråga.
Jag har själv ingen praktisk erfarenhet som företagare i den här branschen och de jag känner som är i den, vet jag har det väldigt tufft imellanåt.
Min egen erfarenhet som företagare har varit inom import och försäljning.
Jag har i dagsläget inte någon inkomst ifrån min firma, vare sig aktiv eller passiv. Har gått som anställd själv under några år nu men är ändå sugen på att få igång verksamheten i firman så småningom.
froderberg skrev:
Vad som är bäst för dig bryr sig nog inte skatteverket om. De vill undvika att uppdragsgivare tvingar folk till egen firma istället för anställning. Samhället är byggt på att folk är anställda med allt vad av trygghet det innebär.
Jo men det har nog inte med vad som är bäst för mig att göra... De får helt enkelt in mer skatt på ett anställningsavtal än ett avtal företagare imellan...för det är väl som så att arbetsgivaravgifterna är högre om du har anställda i ett företag än om du betalar in dina egna, har jag för mig.
Reglerna ska förhindra de fall folk tvingas vara frilans men jobbar som anställd, alltså när man inte är sin egen chef i praktiken.
Exakt. Det var det jag menade med att som egenföretagare så har du upprättat ett avtal där det står vad som ska ingå i tjänsten du hyr ut. Vill uppdragsgivaren ändra på saker (som man som anställd helt enkelt får rätta sig efter) så krävs det en omförhandling av avtalet.
Nej men du kan kicka ut en frilansare hur lätt som helst. En smart uppdragsgivare friskriver sig från avtalsbrott. Andra vet att det tar lång tid att bli dömd och det är dyrt att processa och räknar därför kallt med att frilansaren driver fallet.**
**Frilansarvodena inom kulturområdet på samma nivå som på slutet av 70-talet. Tror knappast någons lön haft samma utveckling.
Det är ju rent ut sagt fördjävligt om det är så det funkar i branschen! Det kanske är dags att branschen (med SFF och BLR) ser över det hela och upprättar ett register över "svartlistade" uppdragsgivare, eller nåt (det kanske redan finns?).
Det är många om jobben i tidningsvärlden och tidningarna pressar priserna brutalt. Likadant för reklamfotografer. I andra brancher kan det säkert vara tvärt om. Men det är inte det viktiga utan det handlar om utebliven trygghet
Jo, jag vet att konkurransen är hård i fotobranschen. Kanske hårdare än i någon annan bransch. Trygghet är definitivt inte något man stenhårt kan räkna med som egenföretagare (det gäller alla branscher), därför väljer många att vara anställda istället. Även jag inräknad dom senaste åren. =)
Du vet varifrån din nästa check kommer ifrån och du vet att du kan ta ut dina 5 veckors semester osv. Det kan man ju inte alltid som egen...
Som om företagaren ensam bestämmer priset. Vill man ha uppdrag får man anpassa sig även om man måste ha en undre gräns. Vissa uppdragsgivare pressar priset, andra inte..**
**Tidningen Journalisten har listat vad tidningar betalar. Nästan ingen betalar enligt avtalen. En del så lite som 600 per dag...
Jo det är sant. I en perfekt värld så... Det är ofta omständigher och andra som hugger på avtalen som får avgöra i slutändan.
**Just därför så tjänar ju ingen på att dumpa priser i slutändan.
Lagarna skrivs av folkvalda politiker. Fackligt inflytande och fasta anställningar är den modell som 1900-talets politiker valt som norm. Lagarna präglas av detta.
Med industrisamhället som gjorde sitt intåg på 1900-talet så blev vi skolade till goda arbetare istället för goda entreprenörer och självgående företagare.
Jag ser det fortfarande som att det i det stora hela hämmar hela landet att ha inställningen att anställning är det enda självklara valet, annars rasar hela välfärdssamhället med allt vad det innebär...huga...
Nä, nu blev det mycket mer skrivet än jag planerade...
Nu är det godnatt. Det är en dag imorron oxå.
- Jonas