Annons

Moms vid företag - Måste ju bli mycket dyrare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack alla skriver jag här, istället för att tacka alla var för sig. Härlig feedback, mycket ny info som dyker upp. Bra för mig som inte kan något om detta :)

Konst kan jag nog inte kalla det då jag inte vill ha begränsad upplaga. Däremot är ju inte alla mina prints nödvändigtvis exakt lika, då jag kanske ändrar en beskärning eller levels/color pyttelite för att förbättra från gång till gång, och printmaskinen hos labbet kanske är aningen annorlunda tunead om ett halvår än idag så nästa print av en tavla blir lite annorlunda.

Men det räknas nog ändå som samma bild antar jag och därmed inte konst. Vore ju najs annars med 12% moms...

"Till konstnärliga verk hör enligt upphovsrättslagen
bl.a. alster av
• bildkonst"
.
.
.
"Med alster av bildkonst menas en sådan framställning där bilden – i två eller tre dimensioner – är själva syftet
med verket."

Tycker ju ovanstående passar in på mig.
Hittar ingen info om det där med max 6 kopior eller vad det var av ett verk för att få klassas som konst. Rätt kort och luddigt formulerat i SKV562 :(

EDIT: Ska va den här punkten då kanske, jag vet inte.
"Väggbonader som utförts för hand efter upphovsmannens original i högst åtta exemplar."

Sebastianr skrev:
Oj, ja men det måste det ju vara. Fotokonst.
Hur mycket lägre skatt då?
Var hittade du info om detta?

Sedan jag startade firma har jag verkligen lärt mig att uppskatta Skatteverket, hur underligt en del än tycker att det låter. Kolla på deras hemsida, den är trist men mycket informativ.

Sebastianr skrev:
Tack så mycket för info :)

Räknar man in momsen så blir det ju betydligt mer än 50%.

Ja, men du ska ju inte räkna momsen!!! Det är inte du som betalar den - det är din kund. Du är bara en oavlönad administratör för Skatteverket. :) (fiffigt av dom förresten...). Den moms du själv betalar får du ju tillbaka och den kostar inte dig någonting.
Alltså - ca 50 % av resultatet går till skatter. Med dina beskattade pengar betalar du sedan skatt (i form av moms) varje gång du handlar något som privatperson (inte som företagare).

Sebastianr skrev:
Vet du om det är någon direkt mening med att registrera hos bolagsverket? Gör ju inte mig nåt om det finns 10 sebastianfoto i stockholmstrakten, sålänge jag äger .se-domänen, och det gör jag :)

Det finns en fördel med att registrera sig hos Bolagsverket och det är att du får ett visst namnskydd på ditt företag. Om du inte registrerat företaget och någon registrerar Sebastian Foto AB så kommer du att få ett arbete med att hävda din rätt till att marknadsföra dig under namnet.

Ett taxibolag i Umeå i början på 90-talet marknadsförde sig under namnet Taxiproffs utan att ha registerat namnet. Detta upptäcktes av en konkurrent som snabbt bytte namn på sitt bolag till Taxiproffs AB och efter vissa juridiska svängar så kallade de sig inte för Taxiproffs.

Sebastianr skrev:
Så, eftersom min nystartade tavelförsäljning är ämnad att dra in vinst

Dom där orden du skriver i ditt inledande inlägg definierar din verksamhet som ett företag med vinstsyfte. Därför ska du driva det som ett företag och inte som hobbyverksamhet.

Annars kunde i princip allt företagande kallas hobbyverksamhet.

Då åker man på att registrera sig för moms och F skatt på gott och ont.

Jag smyger in ett tack till alla deltagande i diskussionen här. Jätteintressant för oss alla som går i företagartankar!

Man får ta det onda med det goda, jag registrerade en enskild firma efter att ha missat ett par försäljningar eftersom företagen som vill köpa bilder inte var så pigga på att krångla med att handla av en privatperson, rätt eller fel. Att sälja som en hobbyverksamhet till andra privatpersoner är ju inget problem, och efter samvete dessutom "skattebefriat" och ger därför förstås högre vinst för varje enskild affär. Däremot kan man ta mycket mer betalt för kommersiell användning av bilder så det borde löna sig bättre i längden att satsa mot företagssidan. Vill man sälja till företag och myndigheter så finns då inget annat val än att själv bli företagare som jag ser det.

Jag är verkligen ingen expert på detta, men dom kan väl inte dra av moms (då du inte tagit ut nån) och det kan bli frågan om dom inte skall agera arbetsgivare åt dig och betala in din skatt och arbetsgivaravgift. Nån som vet?

Hälsningar, Thorsten

Ursäkta en surknöl. Men jag tycker det är ett fasligt gnäll på att man behöver betala skatt. Det är ju trots allt det vårt välfärdssystem bygger på. Konstigt att se på "staten" som "Dom", när vi sedan glatt åtnjuter både det ena och det andra som är finansierat av just skatter.

Om du nu har väldigt låga kostnader i ditt företag så är det bara att gratulera, och jag tycker det är helt i sin ordning att en hel del går till skatt. För mig som frilansar som fotograf innebär min verksamhet ganska mycket inköp, och det är ju inte så att det blir gratis bara för att jag får kvitta bort momsen.

Sebastianr skrev:
Borde väl funka att sälja till företag som hobbyverksamhet? Varför skulle det bli struligare för dom?

Därför att jag, som företagare, är skyldig att dra A-skatt och betala sociala avgifter när jag betalar ut ersättning till privatpersoner utan F-skattsedel.

Maria F skrev:
Ja, men du ska ju inte räkna momsen!!! Det är inte du som betalar den - det är din kund. Du är bara en oavlönad administratör för Skatteverket. :) (fiffigt av dom förresten...). Den moms du själv betalar får du ju tillbaka och den kostar inte dig någonting.
Alltså - ca 50 % av resultatet går till skatter. Med dina beskattade pengar betalar du sedan skatt (i form av moms) varje gång du handlar något som privatperson (inte som företagare).
Ja precis, min kund får 25% HÖGRE PRIS. Dessa extra 25% får jag inte del av.

Utöver de ca 50-55% jag redan betalar i skatt på min vinst, så blir jag tvingad att höja priset med 25%, direkt in i statskassan, som såklart delvis får gå till en massa folk som inte sköter sig.

Men du, om du tycker att 25% moms inte gör nåt för dig, det är inget att räkna med, då kan du ju testa på skoj att lägga på 1000% moms på dina priser....right? Det är ju ändå inget man räknar med sa du ju.

Konstigt att det finns mindre egenföretagare som går runt överhuvudtaget i Sverige...tänk bara om man skulle ha lokalhyra också. Herrejösses.

Olsin skrev:
Därför att jag, som företagare, är skyldig att dra A-skatt och betala sociala avgifter när jag betalar ut ersättning till privatpersoner utan F-skattsedel.
Sociala avgifter, om det är samma som egenavgifter, så betalar jag det själv på min vinst som hobbyverksamhet.
Förstår inte riktigt vad du menar då jag inte har så bra koll på detta med företag osv.

Sebastianr skrev:
Sociala avgifter, om det är samma som egenavgifter, så betalar jag det själv på min vinst som hobbyverksamhet.
Förstår inte riktigt vad du menar då jag inte har så bra koll på detta med företag osv.

Inkomster som du som inte har F-skattsedel får från företag beskattas som inkomst av tjänst (=Lön) och dessa räknas inte in i din hobbyverksamhet.

Sebastianr skrev:

Utöver de ca 50-55% jag redan betalar i skatt på min vinst, så blir jag tvingad att höja priset med 25%, direkt in i statskassan, som såklart delvis får gå till en massa folk som inte sköter sig.

Som jag ser det har du två alternativ. Antingen så kan du välja att se på saken som du gör idag och lida dig igenom livet som företagare eller så gör dom som alla andra företagare gör, d.v.s. räknar helt enkelt aldrig med momsen och försöker se på saker och ting lite positivt.

Egentligen tycker jag förresten att du ska vara mer upprörd som privatperson än som företagare. Var endaste gång du köper något så betalar du skatt igen trots att du redan har skattat på dina pengar...

Förresten - om momssatsen vore 1000 % och jag säljer min produkt till ett annat företag så spelar det ingen roll. Köpande företag får ju igen momsen. Det enda det påverkar är egentligen likviditeten. Skulle jag sälja till en privatperson tror jag däremot inte att jag skulle sälja särskilt mycket.

Sebastianr skrev:

Men du, om du tycker att 25% moms inte gör nåt för dig, det är inget att räkna med, då kan du ju testa på skoj att lägga på 1000% moms på dina priser....right? Det är ju ändå inget man räknar med sa du ju.

Konstigt att det finns mindre egenföretagare som går runt överhuvudtaget i Sverige...tänk bara om man skulle ha lokalhyra också. Herrejösses.

OM det nu skulle vara så att det vore 1000 procent moms på priserna, så skulle ju det betyda att all moms i landets ekonomi vore på 1000 procent. Då skulle också andra nivåer, som löner osv, vara anpassade efter det. Annars skulle ingen kunna köpa något. Det skulle bli ett väldigt underligt system, och säkert inte funka, men det är inte så enkelt som du gör det. 25 procent moms har vi ju på nästan allting i vår ekonomi. Det är inte bara du som måste höja dina priser, alltså påverkar det inte din konkurrenskraft.

Jämför med hur det blir när fastighetsskatten avskaffats. Priserna stiger, och till slut blir priset detsamma, eftersom köpkraften avgör.

Men visst är det knepigt att komma igång som företagare. Men så fruktansvärt är nog inte Sverige att driva företag i som en del vill ha det till. För mig är inte skatterna problemet, utan att folk man säljer till inte fattar hur mycket jobb man lägger ner.

MattiasL skrev:
För mig är inte skatterna problemet, utan att folk man säljer till inte fattar hur mycket jobb man lägger ner.
Jo precis, privatpersoner kan säkert tycka, efter att jag blivit tvingad att "höja priserna" med 25%, att "jaha ja, han printar en billig 30x40 och köper till nån kartongbit och sen säljer han för 1250kr. Jäklar vilken vinst han måste göra. Ofärskämt, jag köper en skittavla på Åhlens eller IKEA istället för 400kr i samma format". Utan att förstå att jag kanske får behålla 250-300kr efter alla utgifter/avgifter på min 1250kr försäljning.

Lite surt. Bättre var det innan man började gräva i sånt här och levde i nån villfarelse att det borde va lätt att tjäna pengar som egen företagare.

Nu lär det iofs va i så liten skala för mig att det absolut inte blir nåt att leva på i vilket fall, men värre för dom som tänker sig att sälja bilder på heltid, och kanske med butik dessutom. Fy fan för det, måste va fruktansvärt hårt, om man inte skattefuskar (vilket jag inte skulle våga).

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto