ANNONS
Annons

Moms vid företag - Måste ju bli mycket dyrare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Olsin skrev:
Inkomster som du som inte har F-skattsedel får från företag beskattas som inkomst av tjänst (=Lön) och dessa räknas inte in i din hobbyverksamhet.
Men vad betyder det då?
Att om jag säljer till ett företag så slipper jag ta upp egenavgift på det?
Ser inget sånt i T2-blanketten, att man ska skilja på inkomster och inkomster.

Orkar du förklara mer? Du och alla andra här inne är jättesnälla, och hjälper nog fler än bara mig verkar det som.

Borde finnas en "sticky" med liknande tema i forumet här, som reder ut allt en gång för alla.
Haken är väl bara att en del skriver som om att dom vet, fast det senare visar sig att dom inte alls visste. Redan hänt mig ett antal gånger här inne senaste tiden, och vem kan anklaga någon när allt detta är så jäkla rörigt och lätt att missförstå.

Sebastianr skrev:
Borde väl funka att sälja till företag som hobbyverksamhet? Varför skulle det bli struligare för dom?

Ja, jag är inte expert på det, det en sa till mig var att dom måste ge mig ersättningen som lön med allt det innebär, och hantera momsen annorlunda (?). Det följer väl inte den enkla mallen på något sätt och då måste köparen anstränga sig lite mer. Mina bilder är sällan så bra att dom tål någon extra tröskel i vilket fall. :)

Anders Östberg skrev:
Ja, jag är inte expert på det, det en sa till mig var att dom måste ge mig ersättningen som lön med allt det innebär, och hantera momsen annorlunda (?). Det följer väl inte den enkla mallen på något sätt och då måste köparen anstränga sig lite mer. Mina bilder är sällan så bra att dom tål någon extra tröskel i vilket fall. :)
Det blir alltså dubbel skatt för företag då kanske, när dom köper av hobbyverksamhet.
Jag betalar ju egenavgift och skatt, men samtidigt får dom också betala sociala avgifter till mig?

Medans om jag är företag, då blir det privatpersoner som handlar av mig som åker dit istället, iom att dom får pröjsa moms.

Nåt sånt ungefär? Antingen det ena eller också det andra.

Iofs kan jag ju sålänge försöka med lite mindre företag, där det säkert ofta kan handlas privat kanske utanför företagets kassa.
Sen om businessen går hyfsat så får man väl bita i det sura äpplet och försöka starta ett företag, och hoppas det inte är för mycket krångel med redovisning och deklaration osv...utöver själva uppstartandet/registrerandet.

Har lite svårt att förstå allt gnäll om skatter, byråkrati och krångel.
Det är få länder i västvärlden där det är lika enkelt att starta enskild firma som här i Sverige.
Att skattesatserna ligger som dom gör beror ju på att vi själva vill ha den välfärd och service vi har.
Och när vi ändå är inne på skattefinansierad service så ligger skattemyndigheten fanimej i topp. Dom är otroligt hjälpsamma och jobbar för att du ska betala rätt skatt, inte så mycket skatt som möjligt.
Har själv varit med om att dom rättat till min deklaration så jag fått lägre skatt!
Skattemyndigheten har ofta informationskvällar angående nyföretagande, moms, skatter etc. Dom är väl värda ett besök. Och kostnadsfria...(om vi nu inte ska räkna in skatten vi redan har betalt in)

Sebastianr skrev:
Men vad betyder det då?
Att om jag säljer till ett företag så slipper jag ta upp egenavgift på det?
Ser inget sånt i T2-blanketten, att man ska skilja på inkomster och inkomster.

De inkomster du får från företag är inkomst av tjänst och skall tas upp på Inkomstdeklarationen, dvs din vanliga deklaration, och således kommer du inte att betala egenavgifter på dessa.

Olsin skrev:
De inkomster du får från företag är inkomst av tjänst och skall tas upp på Inkomstdeklarationen, dvs din vanliga deklaration, och således kommer du inte att betala egenavgifter på dessa.
Jaha, men det är förstås ändå bara vinsten jag tar upp? Om jag säljer för 1000kr till ett företag och 1000kr till en privatperson, och så har jag 1000kr i utgifter. Hur fördelar jag vinsten?

Jag kan ju säga att "till privatpersonen hade jag 1000kr ut och 1000kr in, alltså ingen vinst, medans till företaget drog jag faktiskt in 1000kr ren vinst". Och på så sätt slippa egenavgiften då?

Låter lite för luddigt för att jag ska tro att det fungerar på detta vis.

jardis skrev:
själva vill ha den välfärd och service vi har.
Och när vi ändå är inne på skattefinansierad service så ligger skattemyndigheten fanimej i topp. Dom är otroligt hjälpsamma och jobbar för att du ska betala rätt skatt, inte så mycket skatt som möjligt.
Har själv varit med om att dom rättat till min deklaration så jag fått lägre skatt!
Skattemyndigheten har ofta informationskvällar angående nyföretagande, moms, skatter etc. Dom är väl värda ett besök. Och kostnadsfria...(om vi nu inte ska räkna in skatten vi redan har betalt in)
Har märkt det nu. Otroligt hjälpsamma och snälla på telefon.
Vet inget om informationskvällar, men det kan ju va värt att kolla upp kanske om det finns några i Stockholmstrakten.

Sebastianr skrev:
Jaha, men det är förstås ändå bara vinsten jag tar upp? Om jag säljer för 1000kr till ett företag och 1000kr till en privatperson, och så har jag 1000kr i utgifter. Hur fördelar jag vinsten?

Jag kan ju säga att "till privatpersonen hade jag 1000kr ut och 1000kr in, alltså ingen vinst, medans till företaget drog jag faktiskt in 1000kr ren vinst". Och på så sätt slippa egenavgiften då?

De kostnader som är hör till hobbyverksamheten tar du upp på T2 och de som hör till "lönen" från företaget gör du sedvanliga avdrag för i den vanliga deklarationen.

Du får inte göra avdrag i hobbyverksamheten för kostnader som du har i andra inkomstslag. Men det svåra är att veta vilka kostnader som härrör till vilken verksamhet. Kostnaden för webbhotell är en sådan som bör tas på båda ställena, men hur stort belopp? (retorisk fråga)

Olsin skrev:
De kostnader som är hör till hobbyverksamheten tar du upp på T2 och de som hör till "lönen" från företaget gör du sedvanliga avdrag för i den vanliga deklarationen.

Du får inte göra avdrag i hobbyverksamheten för kostnader som du har i andra inkomstslag. Men det svåra är att veta vilka kostnader som härrör till vilken verksamhet. Kostnaden för webbhotell är en sådan som bör tas på båda ställena, men hur stort belopp? (retorisk fråga)
Aha, så då kan man, teoretiskt naturligtvis, fiffla lite och fördela så att man får mer utgifter = mindre vinst till privatpersoner, och mindre utgifter = högre vinst från företag.

Den korta lilla guldålder som man kan bedriva hobbyverksamheten.
Läser lite broschyrer om starta eget nu, verkar fan inte så enkelt.
Ska avsätta pengar till företaget och redovisa kapital och sånt. Inte fan vet jag hur mycket som är företagets, borde ju va skit samma bara man håller koll på ut och in. Hålla på att låna pengar och sätta in pengar på nåt teoretiskt belopp som ska vara företagets. Jobbigt, och luddigt.
Borde bara behöva vara, i liten skala iallafall, in och ut som spelar nån roll.
Aja...

Hursomhelst, säljer jag till ett företag, och då officiellt till företaget alltså och inte privat på nåt sätt, då ska jag plussa på det på min vanliga löneinkomst och inget annat. Alltså, vinsten efter de utgifter som jag ansåg mig ha för just den försäljningen.
Right?

Tack igen, du och alla andra :)

MattiasL skrev:
Ursäkta en surknöl. Men jag tycker det är ett fasligt gnäll på att man behöver betala skatt. Det är ju trots allt det vårt välfärdssystem bygger på.
jardis skrev:
Har lite svårt att förstå allt gnäll om skatter, byråkrati och krångel.[...]Att skattesatserna ligger som dom gör beror ju på att vi själva vill ha den välfärd och service vi har.
Den som inte vill ha del av välfärdssystemet då? Den har inget val utan tvingas betala in höga skatter ändå.

Att det "gnälls" så mycket om skatter kanske ska tas som en liten indikation på att skattenivån möjligen är i högsta laget?

PMD skrev:
Den som inte vill ha del av välfärdssystemet då? Den har inget val utan tvingas betala in höga skatter ändå.

Lite svårt att undvika ... tänk avlopp, vatten, gator, sophämtning och annat som man inte riktigt tänker på.

Håller med! Tycker det är orimligt att den som tjänar lite extra på sin hobby ska behöva betala ca 50% skatt. Som det är nu får man ju bara gå max +/-0 för att slippa skatta. Tjänar jag 2 kronor i vinst ska jag betala 1 kr i skatt. Tycker de kunde ha gränsen på 30 000:- som vinst innan den extra skatten med egenavgifter kommer in. Inte undra på att så mycket sånt här görs svart.

Det brukar vara så att man gnäller på skatter när man är ung och frisk och tycker man inte utnyttjar välfärdsystemet så mycket, men kanske man uppskattar sjukvård, pension och annat lite mer senare i livet.

Olsin skrev:

Eh....FEL!!!

Ringde skatteverket nu då jag inte fick ihop en hel del praktiska detaljer. Tex det du själv nämner, hur fördelar jag avdrag för kamera/webhotell etc mellan försäljningar till privatperson resp företag.
Och ännu värre, hur ska företaget veta min exakta vinst på just den tavla dom köper, för det är ju bara vinsten man betalar egenavgift på.

Så, jag ringde för att fråga hur detta var möjligt, och det var det naturligtvis inte.
Säljer jag en tavla till ett företag så fungerar det precis som om jag säljer till privatperson.

Det dom trodde att du eventuellt menade var att om jag får ett uppdrag av företaget, tex "kan du gå ut och fota det och det åt oss och sälja som tavla", DÅ räknas det som en kort anställning och dom ska betala lön till mig för detta.

Maria F skrev:
Lite svårt att undvika ... tänk avlopp, vatten, gator, sophämtning och annat som man inte riktigt tänker på.

Just detta som du tar upp betalar jag ca fn 4500:- i kvartalet för i min kommun. Och det är som avgift utöver den skatt jag också betalar till kommunen på ca 30-35 % av min inkomst. De ska nu också höja avgiften för va/sop och den blir då säkert över 20 000:- per år i extra skatt utöver inkomsskatten på ca 80 000:-.

nej det är inte undra på att sådant här görs svart.

Maria F skrev:
Inget av det där brukar räknas till välfärdssystem.

Vatten, avlopp, sophämtning brukar dessutom inte vara skattefinansierat utan betalas med avgifter till kommunen. Jag som har eget vatten behöver alltså inte betala någon vattenavgift (men betalar för slamsugning av avloppsbrunnen och för sophämtning - faktura kommer två gånger om året).

Underhåll av gator och vägar är lite mer komplicerat. En del är skattefinanserat, medan en del betalas av vägföreningar och fastighetsägare.

Snälla, kan vi försöka hålla tråden till topic.
Det är trots allt en hel del tekniska skattedetaljer som diskuteras här, som jag och många andra kan ha glädje av.
Blir svårt att hitta det intressanta om det blir en lång politisk skattedebatt här mitt i tråden.

Som jag skrev några inlägg upp så verkar det som Tage Olsin har fel. Det fungerar precis likadant för mig som hobbyverksamhet (så länge jag kan fortsätta vara det) att sälja till privatpersoner som till företag.

Dessutom, ifall nån är intresserad, behöver jag inte ha kvitton med namn/adress på köparen för någon redovisnings skull. Det är summan som är intressant.
Däremot kvitton viktiga såklart på mina utgifter.

Vad jag tror blev lite sammanblandning och krånglade till det om du säljer till företag och inte är momsredovisningsskyldig.. är

Företaget kan då inte heller dra någon moms på inköpet av tavlan.

En ändring som kom till för ett antal år sedan ang momsen.

Som du mycket riktigt påpekar Sebastian, det är endast om ett företag anlitar dig för någon form av tjänst.. exempelvis dom anlitar dig för att fogografera, som det kan ses som en anställning och företaget skall betala soc.avgift och dra skatt på ditt arvode.

Däremot om du har en enskild firma, så kan dom betala ut ett arvode till dig, och du själv betalar in sk egenavgifter.

För att detta skall ske måste du ha ett registrerad firma och F-skattebevis.

Här skiljer man på inköp av varor, och inköp av tjänster.

Många företag idag, om dom köper en tjänst av en med enskild firma, kräver in kopia på F-skattebeviset, just för att skydda sig om den man köper en tjänst av skulle "glömma" att redovisa egenavgifterna.

När man köper in varor av ett företag, så uppstår aldrig den här problematiken. Däremot som sagt, om du inte har F-skattesedel och inte är momsredovisningskyldig, får som sagt inte företaget heller dra momsen på sitt inköp från dig.

Gersemi skrev:
Vad jag tror blev lite sammanblandning och krånglade till det om du säljer till företag och inte är momsredovisningsskyldig.. är

Nej, men å andra sidan betalar de ingen moms heller eftersom man som privatperson inte får lägga på den.
Så summan av kardemumman blir 0.

Säljer man enstaka bilder till ex.vis. tidningar så funkar det ofta på det sättet. Däremot drar de skatt på beloppet vilket man kan fundera på eftersom det inte är en lön utan en betalning för en vara jag säljer till dem. Precis som om jag sålt den till min granne. Men man kanske ska betala skatt om man säljer sin begagnade cykel?

Gersemi skrev:

En ändring som kom till för ett antal år sedan ang momsen.

Som du mycket riktigt påpekar Sebastian, det är endast om ett företag anlitar dig för någon form av tjänst.. exempelvis dom anlitar dig för att fogografera, som det kan ses som en anställning och företaget skall betala soc.avgift och dra skatt på ditt arvode.

Däremot om du har en enskild firma, så kan dom betala ut ett arvode till dig, och du själv betalar in sk egenavgifter.

För att detta skall ske måste du ha ett registrerad firma och F-skattebevis.

Här skiljer man på inköp av varor, och inköp av tjänster.

Många företag idag, om dom köper en tjänst av en med enskild firma, kräver in kopia på F-skattebeviset, just för att skydda sig om den man köper en tjänst av skulle "glömma" att redovisa egenavgifterna.

När man köper in varor av ett företag, så uppstår aldrig den här problematiken. Däremot som sagt, om du inte har F-skattesedel och inte är momsredovisningskyldig, får som sagt inte företaget heller dra momsen på sitt inköp från dig.
Å andra sidan är mitt pris 20% lägre än det skulle varit om jag haft företag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar