Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Moms vid företag - Måste ju bli mycket dyrare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Fick just veta att om min hobbyverksamhetsförsäljning redovisar vinst två år i rad så blir jag uppmanad att starta företag.
Det är INTE valfritt.

Så, eftersom min nystartade tavelförsäljning är ämnad att dra in vinst så blir det väl företag förr eller senare, hur man än vill slippa det.

Dock säger folk, och skatteverket själva, att "det blir ingen skillnad, vinsten blir samma för dig".
Men det är just det jag tycker att den INTE blir.
Läser detta i skatteverkets starta eget broschyr:
"För dig är momsen i de flesta fall inte någon kostnad, eftersom du med vissa undantag har rätt att göra avdrag för den moms du betalar på inköpen för din verksamhet."

Mmmm....jättebra, om man köper för lika mycket som man säljer för. Jag, som dock köper för kankse 200kr, jobbar 2-3 timmar med bildmontering, och sedan säljer för 1000kr, hur fan ska jag kunna få det att gå ihop?
För mig kommer det ju bli en extraskatt på kankse 15% till, utöver de nu ca 50% jag betalar i skatt plus egenavgift.

Ska det vara så förbannat olönsamt att driva företag? Är företag vs hobbyverksamhet endast lönsamt om man köper något för 1000kr och sedan säljer det för 1000kr.....först då blir ju avdragsgilla inköpsmomsen lika stor som försäljningsmomsen. Låter inte så lönsamt dock i mina öron....

Nån som vet mer om företag? Iofs två år kvar innan man måste starta eget, men lite kul ändå att ha koll på hur mycket man måste höja priserna till dess för att få ut samma fjuttiga lilla vinst ner i fickan som idag....

Sebastianr skrev:
Ska det vara så förbannat olönsamt att driva företag? Är företag vs hobbyverksamhet endast lönsamt om man köper något för 1000kr och sedan säljer det för 1000kr.....först då blir ju avdragsgilla inköpsmomsen lika stor som försäljningsmomsen. Låter inte så lönsamt dock i mina öron....

Undrar om du inte har missat något...
Den ingående momsen är på ALLT du köper för din hobby verksamhet inte bara på just det du säljer.
Så med ditt exempel, du skriver ut en bild för 200 kr och monterar och säljer för 1000 kr med en vinst på säg 700:-, men om du har köpt en kniv, skruvmejsel (för att hjälpa till med monteringen), ny kamera för x tusen kronor, nytt objektiv osv så kan du räkna med den ingående momsen för det också. dvs chansen för de flesta (som det verkar med alla köpgalna trådar när det kommer nya kameror) att det någonsin kommer att vara mer inkommande moms en utgående är bara aktuellt för de som verkligen är fotografer till yrket och inte som de flesta av oss...

Momsen du betalar vid inköp kvittas mot momsen vid försäljning. Om vi för enkelhetsskull räknar på 25% moms så innebär en försäljning på 100.000 kr inkl moms att du har 20.000 kr i moms att skicka till skattemyndigheten. Denna peng minskas med de momsutlägg du haft i firman. Säg att du anskaffat varor för 50.000 inkl moms så har du lagt ut 10.000 i moms och kvar att redovisa till skattemyndigheten är 10.000

I exemplet ovan finns nu 40.000 kr kvar att göra något kul för. Skall detta tas ut som lön så skall sociala/arbetsgivaravgifter + din egen inkomsskatt dras av. Arbetsgivaravgiften ligger väl runt 33% och din inkomsskatt säkert kring 30%. Dessa siffror varierar säker lite beroende på bolagsform men min tumregel är att mellan 60-70% av firmans medel avsatta för lön går bort i olika skatter innan den landar beskattad i din ficka. Så av 40.000 blir det 14.000 kvar

Hoppas jag inte är helt fel ute men klart är att skall lön tas ut så är det förknippat med rätt mycket skatt.

Stefan

Jo jag förstår att alla utlägg för företaget får momsen dras på, men meningen med företaget är ju att kunna tjäna pengar. Inte att man måste handla upp vartenda öre bara för att slippa att 70-75% går direkt till staten.

Betydligt mer lönsamt då, för mig iallafall med mycket små löpande utgifter, med hobbyverksamhet. Även om en del verkar tycka att "det blir ingen skillnad".

Iofs tycker en del att "jo men sälja bilder/tavlor, det är hobbyverksamhet, du behöver inget företag", men det stämde ju knappast då man blir tvingad skaffa företag efter 2 års redovisad vinst.
Klart, dom är väl inte nöjda med att "bara" få ca 50% av min vinst, vill ju ha 25% moms utöver det såklart...

Momsen har inget med din vinst att göra, den ligger ju ovanpå priset du har bestämt.
Att du inte får samma konkurrenskraft gentemot företag när du inte längre kan sälja momsfritt är också i sin ordning.

Hobby v.s. Företag

Hobbyverksamhet = Oftast ingen som redovisar denna. De allra flestas hobby är förlustaffärer. Du har din hobby för att det är kul.

Företag = Vinstsyfte och då blir genast staten intresserad. Tyvärr är verkligheten denna. Av varje 100-lapp i redovisad vinst försvinner oftast 70 - 80.- i olika skatter och avgifter.

Därför så försöker de flesta småföretag att inte visa så stora vinster och det är bl.a. därför du behöver en kunnig som hjälper dig med din bokföring.

Bolaget kan gå bra men det är inte alltid lika med att större delen av vinsten skall beskattas (även om det oftast blir så.)

//Micke

Jag förstår inte detta riktigt.
Precis som Andreas säger är det ju kunden som betalar momsen, du är bara en länk mellan denne och Skattemyndigheten. De pengarna har du ju aldrig haft idag, eller hur så de kan du ju inte förlora.

Men du får, till skillnad från din kund, möjligheten att dra av dina momskostnader på det du köper in till företaget. Så i långa loppet får du köpa in prylar till din "hobby" med 25% rabatt jämfört med idag.

Men visst, priset ökar ju för dina kunder. Och det är ju aldrig kul.

Arne S skrev:
Jag förstår inte detta riktigt.
Precis som Andreas säger är det ju kunden som betalar momsen, du är bara en länk mellan denne och Skattemyndigheten. De pengarna har du ju aldrig haft idag, eller hur så de kan du ju inte förlora.

Men du får, till skillnad från din kund, möjligheten att dra av dina momskostnader på det du köper in till företaget. Så i långa loppet får du köpa in prylar till din "hobby" med 25% rabatt jämfört med idag.

Men visst, priset ökar ju för dina kunder. Och det är ju aldrig kul.
Ja precis, jag måste ju, för att hålla samma vinst som idag, höja priserna med 25%.
Eller, om jag räknar in att jag kan dra moms på mina små utgifter, höja priserna med ca 20%.

Alltså, hobbyverksamhet kan jag sälja en tavla för 1000kr.
Blir jag påtvingad företag så måste jag sälja för ca 1200kr för att få samma vinst. Och den vinsten, ja den åker ju som bekant både egenavgift och skatt på, och egenavgiften verkar dessutom bli aningen högre för företagare.
Utöver allt detta kostar det väl över tusenlappen att starta företaget, och det verkar va ett elände att ansöka och sedan deklarera och se till att allt blir rätt så man inte åker på nåt otrevligt i efterskott.

:(

Ok, jag missuppfattade nog dig tidigare.

Visst, att driva företag innebär ju en del konsekvenser, absolut. Men du verkar ju förbereda dig väl som redan nu tänker två år framåt, det finns många som inte gör det och som då åker på en smäll när sanningen går upp.

En nackdel om man driver enskild firma är ju att skatteåterbäringen inte kommer förrän till jul...:(
Fast det är nog mest en psykisk belastning...

Arne S skrev:
Ok, jag missuppfattade nog dig tidigare.

Visst, att driva företag innebär ju en del konsekvenser, absolut. Men du verkar ju förbereda dig väl som redan nu tänker två år framåt, det finns många som inte gör det och som då åker på en smäll när sanningen går upp.

En nackdel om man driver enskild firma är ju att skatteåterbäringen inte kommer förrän till jul...:(
Fast det är nog mest en psykisk belastning...
Ens privata återbäring också, eller bara den eventuella återbäringen från företaget ifall man nu betalat in fel där?

Sebastianr skrev:
Ens privata återbäring också, eller bara den eventuella återbäringen från företaget ifall man nu betalat in fel där?

Allt. Har man enskild firma står man ju själv som "säkerhet" för firman, därför får man vänta till jul.
Har själv inte startat firma (ännu) men jag har kollat lite på reglerna kring det och då fick jag det beskedet av Skatteverket.

Det är väl självklart att du skall betala skatt och moms på din sidoinkomst, så fort du redovisar vinst på denna.
Alla som har någon form av sidoinkomst måste betala skatt och moms det är ju demokrati och lika för alla.
Sven-Åke

Du kanske kan få din verksamhet klassat som konst? Jag har inte riktigt brytt mig om det själv (min fru som jag fixar skatten åt). Det är lägre moms på konst...

Lycka till med skatten, T.

Sebastianr skrev:
Ja precis, jag måste ju, för att hålla samma vinst som idag, höja priserna med 25%.
Eller, om jag räknar in att jag kan dra moms på mina små utgifter, höja priserna med ca 20%.

Alltså, hobbyverksamhet kan jag sälja en tavla för 1000kr.
Blir jag påtvingad företag så måste jag sälja för ca 1200kr för att få samma vinst. Och den vinsten, ja den åker ju som bekant både egenavgift och skatt på, och egenavgiften verkar dessutom bli aningen högre för företagare.
Utöver allt detta kostar det väl över tusenlappen att starta företaget, och det verkar va ett elände att ansöka och sedan deklarera och se till att allt blir rätt så man inte åker på nåt otrevligt i efterskott.

:(

Precis som Arne säger så ligger momsen och "flyter vid sidan av". Jag som egenföretagare tänker i princip aldrig på momsen, den bara finns där utöver allt annat. De flesta företagare pratar knappt i termer ink. eller exkl. moms utan det är helt enkelt alltid exkl. moms som gäller.

Visst är det så att du måste höja priset för att få samma lönsamhet om du säljer dina tavlor till privatpersoner. Klart att det är tufft. Det är också anledningen till varför man som företagare upplever att det är jobbigt med alla konkurrenter i form av "hobby människor" som givetvis kan vara mycket billigare (särskilt som dom flesta förmodligen inte tar upp det i deklarationen heller ...)

Jag personligen är inte särskilt intresserad av privatkunder. Det går helt enkelt inte att ta nog mycket betalt (eller så kan man se det som så att jag måste jobba mycket, mycket mer för samma summa pengar).
Att sälja till företag har, förutom momsen, den fördelen att man handlar med obeskattade pengar. En privatperson betalar priset med sina skattade pengar medan inköpet för ett företag för det mesta är avdragsgillt och alltså dras av innan det är dags för skatt.

Hur som helst - jag tycker att du ska kolla om det finns någon form av kostnadsfri rådgivning för den som vill starta företag i din kommun. Ring ditt lokala näringslivskontor!
Det finns mycket att lära. Bl.a. så behöver det inte alls kosta 1000 kr att dra igång företaget. Detta är bara om du själv vill registrera firmanamnet hos Bolagsverket. Att få en f-skattsedel kostar inte en spänn. Ett annat bra tips (som någon redan nämnt) är att skaffa en bra ekonomisk rådgivare.

Vill du räkna lite så finns det en mall för affärsplan och lite olika budgetar att hämta på www.almi.se. Resultatbudgeten kan du nyttja två vägar. Börja nerifrån och bestäm vad du vill ha i lön, uppskatta dina kostnader och se hur mycket du behöver sälja för att lyckas med detta eller tvärt om. Glöm inte att räkna EXKL. moms.

Jag vet inte hur folk räknar egentligen - men skatten är inte så extrem som alla får det att låta. Man brukar säga att ungefär hälften av vinsten får man behålla i lön (och då är det skattat och klart).

Maria F skrev:
.
.
.
.
Jag vet inte hur folk räknar egentligen - men skatten är inte så extrem som alla får det att låta. Man brukar säga att ungefär hälften av vinsten får man behålla i lön (och då är det skattat och klart).
Tack så mycket för info :)

Räknar man in momsen så blir det ju betydligt mer än 50%.

Vet du om det är någon direkt mening med att registrera hos bolagsverket? Gör ju inte mig nåt om det finns 10 sebastianfoto i stockholmstrakten, sålänge jag äger .se-domänen, och det gör jag :)

Jag kommer antagligen sälja så pass lite, eller tja, inte alls så jag kan leva på det, så jag tror inte jag behöver avancerade ekonomiska planer och ekonomer etc etc.
Vore dock kul att veta, du som verkar ha företag, om man måste betala in skatt varje månad, eller som med hobbyverksamhet kan spara allt till deklarationen?

Liksom, "oj nu har jag sålt en tavla denna månad, in med 400kr till staten". Kankse mest i större skala som det är nödvändigt?

Tack :)

t_mauritsen skrev:
Du kanske kan få din verksamhet klassat som konst? Jag har inte riktigt brytt mig om det själv (min fru som jag fixar skatten åt). Det är lägre moms på konst...

Lycka till med skatten, T.
Oj, ja men det måste det ju vara. Fotokonst.
Hur mycket lägre skatt då?
Var hittade du info om detta?

tumlaren skrev:
Det är väl självklart att du skall betala skatt och moms på din sidoinkomst, så fort du redovisar vinst på denna.
Alla som har någon form av sidoinkomst måste betala skatt och moms det är ju demokrati och lika för alla.
Sven-Åke
Ja visst är det underbart.

Med reservation för att jag inte kommer ihåg siffrorna exact men.. Jag har för mig att momsen idag på konstverk är 12,5%. Gränsen för vad som kan räknas som konstverk är om det är ett unikt verk och inte gjort i mer än 6 st kopior. Tex en målad tavla är ju alltid unik o således räknas det som ett konstverk o även ett foto etc. i max 6 kopior. Säljer du fler kopior än det så är det inte ett konstverk.

Som du räknat¨på själv så måste man ju sälja väldigt mkt tavlor för att tjäna på det o då är ju företag som kan köpa mkt på samma gång intressant att sälja till. Men då är det viktigt för dom vad du säljer. I bokföringen när ett företag köper ett konstverk så är det en investering (precis som en privatperson) som kan växa ekonomiskt och blir kanske inte alltid så intressant att köpa. Säljer du där emot ditt foto i obegrännsad upplaga o med 25% moms så är det ungefär som marknadsförning för ett företag och kan bokföras som normal kostnad o dina bilder blir därmed kanske lite mer lättsålda.
En annan grej som kan vara inressant är offentlig utsmyckning. Vet inte hur det är nu men tidigare så var man enligt lag tvungen att avsätta en viss procent av kostanaden när man byggde tex. ett nytt kontorshus för konstinköp. Just för att främja konstnärer. Så för att kunna sälja sånt måste det ju vara "konstverk".

Sebastianr skrev:
Vet du om det är någon direkt mening med att registrera hos bolagsverket? Gör ju inte mig nåt om det finns 10 sebastianfoto i stockholmstrakten, sålänge jag äger .se-domänen, och det gör jag :)
Nä, det är ingen poäng i att registrera då. Själv registrerade jag, men det var på den gamla goda tiden när .se inte var fritt och man fick ta till lite tjuvknep. Brevbäraren är nog lite konfunderad när hon bär ut post till företaget Fötögräfi ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar