Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modifiera Canon till astro

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaeron

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av Astro Swedens mod. av Canon kamera ?
Vad händer med bilderna i kameran ?
Jag är ute efter bättre skärpa vilket utlovas.
Ev. färgförskjutningar går att justera i bildbehandlingsprogram.
Finns andra liknande mod. som ger bättre skärpa ?
 
Bättre skärpa utlovas inte, men bättre känslighet för alfavätets våglängder. Vitbalansen som bi lite galet som antagligen måste korrigeras manuellt så långt det går. Resten av färgdefekterna får man nog leva med.
 
Olika kameror har olika utförande av filterpacken. I det här fallet avlägsnas inte enbart IR-lågpassfiltret utan även den bakre delen av AA-filtret (dessa båda är ihopcementade).

Ifall AstroSweden skickar kameran till Baader, så ersätts detta med en filterplatta som ger en ganska moderat utvidgning av rödkänsligheten jämfört med fullspektrummodifiering. Kallas även för "fegmodifiering". :)

Gör dock att kameran fortfarande är någorlunda användbar för normal fotografering.
 
Finns faktiskt ställen som säljer färdigmoddade kameror med garantin kvar ifall det skulle vara intressant.

Bara göra en enkel sökning på nätet.

Jag provade mig på detta för några år sen med baader filter och det var tyvärr inget lyckat försök.
Sabbade 2 st Canon 350d under mina expriment innan jag la ner :)

På astronet.se så händer det att folk lägger upp färdigmoddade kameror i deras annonsmarknad.

Lycka till.

/Namo
 
Håller verkligen med om att det sällan blir bra när man utan några kunskaper om den aktuella kameramodellen eller ens om konverteringar överhuvudtaget ger sig på detta på egen hand.

Finns som sagt gott om folk som erbjuder astro-modifieringar på nätet. Kvaliteten på de utförda jobben varierar dock KOLOSSALT. Miljö från rena rum och till dammiga och kaksmuliga köksbord. Från erfarna kamerarserviceverkstäder med kalibreringsutrustningar till självöverskattande amatörer helt utan kunskap om hur kameror är konstruerade, men som glatt experimenterar sig fram på måfå. Många har fått tillbaka sina kameror med tummade sensorer, limkladd, skadade kretsar etc.

Jag skulle inte våga skicka in min kamera till något ställe som inte har erforderlig utrustning, utbildning och kunskap om saken, och med vitsord från krävande brukare.

Kan rekommendera Spencer's Camera & Photo - www.spencerscamera.com
Detta är i grunden ett fotoserviceföretag, som har erfarenhet av och träning från de olika kameratillverkarna för deras olika modeller, och innehar erforderlig utrustning för kalibrering och justering av kamerorna i ren och antistatisk miljö. De använder kvalitetsglas och kvartsfilter, aldrig billiga plastfilter som somliga andra (t.o.m. gelatinfilter har förekommit!). Efter modifieringen eller reparationen kollas och kalibreras kameran, så att allt är som det ska. De har referenser från krävande institutioner som NASA, FBI, universitet (inkl. MIT och Harvard) och många andra.

About Spencer's:
www.spencerscamera.com/about.cfm

Modifieringar kostar vanligen USD 300 för APS-C och USD 350 för FF-kameror. Med tanke på kvaliteten är de billiga, det finns andra som tar mer betalt trots betydligt sämre jobb... De säljer även färdigkonverterade kompletta kameror - vilka modeller som finns tillgängliga kan variera från tid till tid.

Här är exempel på några skräck-modifieringar som lagts upp av ett annat konverteringsföretag:
www.lifepixel.com/wall-of-shame
 
Jag ska faktiskt skicka en kamera för modifiering till dom idag. Hoppas den blir bra och jag hoppas också på att kunna vitbalansera det rätt för annars måste jag ha en kamera till för normalt bruk eller köpa ett filter.

/Stefan
 
Hej och tack för inläggen !

Peter W.s länk visar på färgfel och hur de korrigeras när modifieringen görs själv.

AstroSweden skickar kamerorna för mod. till Canon Repair Service (med garanti) och de använder Baader ACF/BCF komponenter (kanske detta är fegismod.?) och om CRS korrigerar färgerna vet jag inte men ev. färgfel kan jag leva med.

Men jag har inte uppfattat någon kommentar om skärpan/krispigheten förändras när kameran används "som vanligt".

Min 7D åker kanske iväg för behandling ;-)

hadegott / janne
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.