Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modernisera - hur mycket/dyrt? Öppen för allt

Produkter
(logga in för att koppla)
Mest som ett "varför inte?". Om man ändå hamnar på att byta ut det man har, och är öppen för allt. Då finns det mycket att välja på.
Det finns flera kameramärken att välja på i det här sammanhanget: Canon, Leica, (Nikon), Panasonic, Pentax, Sony. Om man kan gå ner i sensorstorlek finns det ännu fler.
 
Det finns flera kameramärken att välja på i det här sammanhanget: Canon, Leica, (Nikon), Panasonic, Pentax, Sony. Om man kan gå ner i sensorstorlek finns det ännu fler.
Eller gå upp i sensorstorlek, då finns det också andra märken att välja på. Går man upp i sensorstorlek från FF, så slipper man dessutom ha skärp efteråt eftersom plånboken kommer bli så lätt.
 
Har också en D700 som jag i stort varit väldigt nöjd med, men den är ju äldre och köpte därför förra veckan en beg D500 som är en fantastisk kamera. Då kan jag använda alla mina objektiv jag köpt på mig under massa år och dom fungerar utmärkt på D500:n. Och jag betalade "bara" 11000:- för min D500 som hade endast 3000 på bildräknaren! Så har typ 197000 bilder kvar på slutaren :) Tror du skulle bli väldigt nöjd med en sån uppdatering och spara pengar till mer optik.
 
Körde min DX D300 i helgen och till fotboll funkar det bra tyckte jag.
Sen spelar ett av barnen innebandy också, och där är sämre ljus. D780 verkar vara en riktigt allround kamera.
D500 ska jag kolla upp, tack för tipset.
 
Har läst på lite mer nu och (tror) bestämt mig för att satsa på en D500. Löser mitt nuvarande "problem". Ska försöka hitta ett lämpligt exemplar här/Blocket/Tradera.
På sikt uppdatera till en 70-200/2.8. Det jag har vägrar "klicka i" i Autofokus mode.´, så glider ofta ut. Funkar bra i M. Går kanske att lösa med silvertejp :)
 
Har läst på lite mer nu och (tror) bestämt mig för att satsa på en D500. Löser mitt nuvarande "problem". Ska försöka hitta ett lämpligt exemplar här/Blocket/Tradera.
På sikt uppdatera till en 70-200/2.8. Det jag har vägrar "klicka i" i Autofokus mode.´, så glider ofta ut. Funkar bra i M. Går kanske att lösa med silvertejp :)
Jag har sett många som löst det med tejp eller till och med klister men då kan du aldrig manuellt fokusera det igen.
Min ring är fortfarande hel så har inte provat själv.
Tänk på att ditt objektiv blir i princip ett 105-300 på en D500. 300 är bra men, 105 istället för 70 kan orsaka problem.
 
[...]
Tänk på att ditt objektiv blir i princip ett 105-300 på en D500. 300 är bra men, 105 istället för 70 kan orsaka problem.
Ja vettigt när barnen blivit ungdomar och spelar på full plan. Ett 70-200 är synnerligen begränsande för 11-manna-foto.
Tycker jag.

Själv kör jag 100-400 även på sjumanna. 70-200 använder jag bara när det är inomhus five-a-side eller futsal.
 
Senast ändrad:
Jag har också sneglat på D500 men inser att min D810 ger både Fx och Dx i samma kamera. Pixlarna räcker till för att beskära.
 
Ja vettigt när barnen blivit ungdomar och spelar på full plan. Ett 70-200 är synnerligen begränsande för 11-manna-foto.
Tycker jag.

Själv kör jag 100-400 även på sjumanna. 70-200 använder jag bara när det är inomhus five-a-side eller futsal.
Kan hålla med. Oftast är man en bra bit ifrån situationerna även på en 7-manna(jag vet att det finns ett modernare mer korrekt ord men kommer inte på det just nu) plan.

Av nyfikenhet, vilket 100-400mm kör du? På FF eller APS-C?
 
Mitt köp av D500 gör att jag för första gången fått en efterlängtad funktion, nämligen att längsta slutartid styrs av brännvidden (1/brännvidden) och sen åker ISO upp. En underbar funktion jag saknat på D70, D200, D2x, D700, men nu har jag den. Kör alltid med bländarval och låter kameran sköta slutartiden. Att styra skärpedjupet är för mig det viktigaste när jag fotar.
 
Vid sportfoto är det sällan du fotar så eftersom du förmodligen mer måste frysa rörelsen av spelarna än dina egna skakningar. 1/70s är tillräckligt för att frysa dina skakningar vid 70mm, men fotbollsspelare brukar strunta i det och springa, vifta samt sprattla med benen så man behöver snabbare slutare än 1/70s.

Vid landskapsfoto brukade jag köra med auto-ISO 1/brännvidd, det har dock blivit obsolet med dagens stabilisering. Hade numera gärna haft 1/(% av brännvidd där jag väljer procenten själv).

Vid sport kör jag oftast i M-läget och auto-ISO.
 
Vid sportfoto är det sällan du fotar så eftersom du förmodligen mer måste frysa rörelsen av spelarna än dina egna skakningar. 1/70s är tillräckligt för att frysa dina skakningar vid 70mm, men fotbollsspelare brukar strunta i det och springa, vifta samt sprattla med benen så man behöver snabbare slutare än 1/70s.

Vid landskapsfoto brukade jag köra med auto-ISO 1/brännvidd, det har dock blivit obsolet med dagens stabilisering. Hade numera gärna haft 1/(% av brännvidd där jag väljer procenten själv).

Vid sport kör jag oftast i M-läget och auto-ISO.
Jag också. Men jag har programmerat tumknappen att styra om till 1/60 s för att lätt kunna få lite härlig röreleoskärpa där det passar bra. Ex.
2024-08-17_05-34-23.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
En gång i tiden fanns det ett fantastiskt minneskort med inbyggd wifi som snabbt och smidigt kunde föra över filerna (både raw och jpeg) via en app i mobilen. Fortfarande (!) så fungerar kameratillverkarnas egna funktioner för wifi-övering värdelöst och är askrångligt i jämförelse. Idag är nog det effektivaste att ha en hyffsat modern smartphone, och en fysisk kortläsare som du kopplar till mobilen och stoppar i minneskortet i, då kan du föra över bilderna till mobilen utan några nätverk eller krångliga trådlösa överföringar där man måste slå på hundra funktioner i mobilen (plats, bluetooth, nfc osv) för att det ska funka.
 
En gång i tiden fanns det ett fantastiskt minneskort med inbyggd wifi som snabbt och smidigt kunde föra över filerna (både raw och jpeg) via en app i mobilen. Fortfarande (!) så fungerar kameratillverkarnas egna funktioner för wifi-övering värdelöst och är askrångligt i jämförelse. Idag är nog det effektivaste att ha en hyffsat modern smartphone, och en fysisk kortläsare som du kopplar till mobilen och stoppar i minneskortet i, då kan du föra över bilderna till mobilen utan några nätverk eller krångliga trådlösa överföringar där man måste slå på hundra funktioner i mobilen (plats, bluetooth, nfc osv) för att det ska funka.
Det fanns tom inbyggt stöd i menyerna i vissa Canonmodeller för dessa tredje-parts wifi-minneskort.

Min erfarenhet är dock att överföringsförmågan är ytterst begränsad. Provade flera märken.

Min tio år gamla EOS 1Dx med original wifi-modul fungerar däremot utmärkt! Bra sprutt och inga krångel.

Även min ännu äldre 1D mk iii med sin original wifi-modul är vida överlägsen de olika wifi-minneskort jag provat.
 
Jag testade ett par av wifikorten, och de var fullständigt oanvändbara enligt mig. Även tidiga wifilösningar till proffskamerorna (både Nikon och Canon) var hemska att ha att göra med :)
 
Det var produkten som hette "Toshiba FlashAir" som fungerande perfekt varje gång, oavsett kameran man använde det i. Tyvärr gick mitt kort sönder för några år sen och produkten är utgången sen mååånga år tillbaka.
 
Det var produkten som hette "Toshiba FlashAir" som fungerande perfekt varje gång, oavsett kameran man använde det i. Tyvärr gick mitt kort sönder för några år sen och produkten är utgången sen mååånga år tillbaka.
Tyvärr dög inte heller Toshiba-korten för fotobollfoto när jag ville skicka mycket data.
Men de har en mycket smart konstruktion där man inte behöver appar eller molntjänster för att de ska göra det man vill. Med ett särskilt skriftspråk programmerar man kortet innan man sätter det i kameran.
Till skilnad från EyeFi som ju dog när de stängde sin molntjänst, om man inte redan innan hade byggt sitt RPI-hack.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar