Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Modellfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

aceeo

Aktiv medlem
Kommer inom kort att göra min första fotografering med modell utanför min bekantskapskret. Vi kommer att ta alla bilder utomhus, det kommer troligt bli två olika. Både softa klassiska, som hon hoppas kunna använda i en portfolio, och eventuellt även lite tuffare i stads/industrimiljö.

Några goda tips och råd, så man undviker de värsta blundrarna

// anders
 
så här skrev jag i en liknande fråga


enkelt

så här brukar jag göra när jag fotar

jag säger åt modellen


- inte titta in i kameran
- behöver in le , vill ha attityd bilder
- ibland säger jag åt dem att se sura ut,,,och då brukar ett äkta leende smyga fram
- får gärna blunda
- rygg titta över axeln
-prata som vanligt
- dansa till musik
- röra sig som vanligt
i riktigt svåra fall brukar de få ha min ful/vackra hund i närheten - då mjuknar ansiktet

enkelt


resulterar i sensuella naturliga bilder
som det finns prov på min sida.....
 
hound skrev:
så här skrev jag i en liknande fråga


enkelt

enkelt


resulterar i sensuella naturliga bilder
som det finns prov på min sida.....

Det bästa med forumet är de otroligt snaba svaret.... ALLTID!!

Tack för det, de första kan man alltid prova, har tyvärr ingen hund varken ful eller snygg, eller en blanding, får väl använda min lilla bebis som skratt lockare...

enkelt - Hoppas det, men betvivlar det starkt

prov på bilder - Flitig besökare

// Anders
 
modell foto

jag träffar alltid nya modeller utan kamera över en fika o diskuterar fram va för slags bilder vi ska ta
brukar funka man lär då känna varan o bilderna blir bättre
Mvh Janne
 
Drar upp en gammal tråd, för jag undrar, brukar Ni kontrollera modellens ålder eller litar Ni på att det de säger är korrekt?

// Anders
 
aceeo skrev:
Drar upp en gammal tråd, för jag undrar, brukar Ni kontrollera modellens ålder eller litar Ni på att det de säger är korrekt?

// Anders


Jag brukar inte bry mig väldigt mycket om modellens ålder faktiskt, så för min del finns det ingen anledning att kontrollera det.
 
Kim Nilsson (pointzero) skrev:
Jag brukar inte bry mig väldigt mycket om modellens ålder faktiskt, så för min del finns det ingen anledning att kontrollera det.

Citerar Kim, men kunde i princip valt vem som.

Åldern är väl väldigt viktig, speciellt om personerna ligger i 20-års åldern, då det finns lagar som styr. I mitt fall handlar det dock inte om nakenbilder eller liknande(än i vart fall), men för att få använda bildern amåste ju någon som är över 18 skriva på, eller målsman, är det därför brukligt att ta leg?

// Anders
 
Att stå och ta leg på modellen när hon kommer känns ju lite väl dramatiskt - man visar väl inte leg om man skriver på kontrakt någon annanstans vad jag vet...

En parantes kan sägas att det inte är mycket papper i luften när man arbetar med modellagenturer.

Ett par av dom större agenturerna har inte ens avtal med sina modeller.
 
Nja, du får använda bilderna iaf, det har ju diskuterats väldigt mycket här. Utan papper gäller upphovsrättslagen och undantagen PUL och "Namn och bild i reklam". Och PUL har ännu inte testats i lagen när det gäller bilder på personer som uppenbarligen vill vara med på bild ( finns ju lite olika tolkningar av direktivet i olka EU länder också)
 
Med dessa två kommentarer är i princip Medellrealesen helt onödig för fotografen om bilderna inte avsess att användas i reklamsyfte... har jag förstått det rätt då

// Anders
 
En model realese är bra att ha.
Den klargör vilka regler som gäller, många modeller tror de kan använda bilderna fritt. Realesen sätter reglerna på papper.

Sedan är det så att om jag som fotograf vill använda bilderna för min egen marknadsföring måste jag ha tillstånd, det är ju reklam.

När jag fotograferar modell skriver modellen på ett papper om att jag får publicera bilderna på nätet, använda dem för egen marknadsföring (ej för tredje part) och att modellen endst får använda bilderna för att marknadsföra sig som modell.

Om en nattklubb vill använda bilderna för att sälja in en modevisning måste jag ge tilstånd.

Sådant står på papperet (en A4 ungefär) för att klargöra vad som gäller.
 
mipert skrev:
En model realese är bra att ha.
Den klargör vilka regler som gäller, många modeller tror de kan använda bilderna fritt. Realesen sätter reglerna på papper.

Sedan är det så att om jag som fotograf vill använda bilderna för min egen marknadsföring måste jag ha tillstånd, det är ju reklam.

När jag fotograferar modell skriver modellen på ett papper om att jag får publicera bilderna på nätet, använda dem för egen marknadsföring (ej för tredje part) och att modellen endst får använda bilderna för att marknadsföra sig som modell.

Om en nattklubb vill använda bilderna för att sälja in en modevisning måste jag ge tilstånd.

Sådant står på papperet (en A4 ungefär) för att klargöra vad som gäller.

Självklart är det alltid bra att ha saker på papper så det klart framgår vad som gäller.

Vad jag ville säga med mitt inlägg var mer att det känns en aningen "overkill" att börja begära legg (om man nu inte fotar helnaket och man misstänker att man har en alldeles för ung modell framför sig) från modellerna...tror inte starten på en sån session känns så där jättebra - känns som man kvittar ut en helrör från Systemet :)
 
Med anledning av ursprungsfrågan - hörde en föreläsning med en erfaren porträttfotograf som konstaterade att det sista man skall göra är att be någon försöka se naturlig ut. Enligt honom går det inte och det blir vara värre om man ber nån försöka... :)
 
Ok, har plåtning imorgon, så det är väl egentligen dax för bingen, men summerar

* Modelrelease är bra
* Leg oviktigt eftersom bilderna är påklädda

* Få modellen att se naturlig ut, genom att inte säga det(enkelt)
* Inte titta i kameran - Titta vart?

Har varit så fräck att jag kommer att sno poser både från Heidi och Freddie, och en del andra bilder jag sett här på FS.....

God Natt!!

// Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.