Annons

Modellfotografering på en strand!

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoJoe

Aktiv medlem
Jag ska fota en tjej för tidningen Moore om en vecka. Har aldrig fotat på en strand med kvällsljus. Nån som kan ge mig bra tips att tänka på eller vad jag ska eller kan använda mig av.

Jag har två stycken 550EX och en ST-E2 blixtsändare till min 10D.

Vilket blir bäst? Vidvinkel (17-40mm), tele (70-200mm), normal (50mm)?

Mvh,
Joseph
 
kul fråga!

Ta med det du har men bestäm dig för en b,vidd att starta med så slipper du det bryet på plats. Förberedelserna är A o O,,

En refelxskärm är ett måste, en stor reflexskärm.

Men då bör du ju också ha med en assistent,,

Har du ingen kan du bygga en med lister 1,5 x 1m skrynkla alufolie och limma det på en stor pappskiva,, fungerar mycket BRa!

En liten maglite är också bra som assistenten kan spotta lite ljus på utvalda ställen,,,

Lycka till!!

Mvh Niclas.

Ps, Ta med stativ och varva frihand med det,,ds
 
Tack Niclas!

Då är det bara en reflexskärm som behövs, sen är ju saken biff! Modellens pojkvän ska agera assistent och en maglite har jag alltid i bilen. :)

Funkar det med frigolit också som reflexsärm? Vad kostar sånt på en byggvaruhandel?
 
Fungerar vilket som och det går ju att limma en på varje sida,,,

Beror också på ljusets styrka, precis när solen doppar så är ju ljuset varmt och kanske inte behöver så mycket upplättning,,,,

Den blanka reflekterar såklart mer och mer direkt än den matta,, Viktigt är att den skrynklas då blir ljuset inte blir reflekterat som i en spegel,,

Måste ju inte heller vara så stor som jag beskrev men det är en fördel,,

En "liten" typ 50x50cm kan ofta göra ett bra jobb om tex bara överkroppen skall lättas lite,, om assistenten backar lite så refelkteras större del men svagare,,

Jag hade nog använt 35mm eller runt omkring ganska mycket om jag gjorde uppdraget idag,, Man är lite less på 150mm bilderna:) Verkar också som att magasinen vill ha lite mer kreativa vinklar och allt mindre osksarpa bakgrunder,, värt att tänka på,,

Är landskapet rent och fint med linjer och rena ytor så hade jag satsat på att få detta sekundärt gäntemot modellen,,,

Mvh Niclas.

Ps, Jag tänker fullformat när jag nämner b,vidderna:)!
 
Tips...

Hej Joseph,

Jag har fotat en del modeller och upplever att när dom har med sig sina pojkvänner så blir bilderna oftast inte lika bra. Modellen slappnar inte av på samma sätt, tittar på pojkvännen för godkännande, kan även vara generad osv.

Det kan vara svårt för dig att få bra kontakt med modellen om denna pojkvän har stor inflytande.

Ville bara dela med mig av min erfarenhet!

/Naomi
 
Jag tänkte mest att frigolit i sig reflekterar ljus ganska bra, har sett andra som använt sig av det. Blir samma effekt som när snö reflekterar ljuset, dvs polariserat ljus (Starkt som attan).

Jag förutsatte att du menade fullformat när det gäller brännvidd. ;)
 
Re: Tips...

Naomi skrev:
Hej Joseph,

Jag har fotat en del modeller och upplever att när dom har med sig sina pojkvänner så blir bilderna oftast inte lika bra. Modellen slappnar inte av på samma sätt, tittar på pojkvännen för godkännande, kan även vara generad osv.

Det kan vara svårt för dig att få bra kontakt med modellen om denna pojkvän har stor inflytande.

Ville bara dela med mig av min erfarenhet!

/Naomi


Tack Naomi! Ska tänka på det, märker jag att det inte funkar och blir bra så får han avlägsna sig från platsen. Kanske är bättre om hon tar med sig en kompis istället?

Mvh,
Joseph
 
kul svar!

Niclasfoto skrev:
Men då bör du ju också ha med en assistent,,

Har du ingen kan du bygga en med lister 1,5 x 1m skrynkla alufolie och limma det på en stor pappskiva,, fungerar mycket BRa!

Äntligen nåt för gör-det-självaren... bygg din egen assistent...

/kg som hoppas inte Niclas tar illa upp
 
Re: Tips...

Naomi skrev:
Hej Joseph,

Jag har fotat en del modeller och upplever att när dom har med sig sina pojkvänner så blir bilderna oftast inte lika bra. Modellen slappnar inte av på samma sätt, tittar på pojkvännen för godkännande, kan även vara generad osv.

Det kan vara svårt för dig att få bra kontakt med modellen om denna pojkvän har stor inflytande.

Ville bara dela med mig av min erfarenhet!

/Naomi

Håller med Naomi även om jag har blandade erfarenheter av pojkvänner, både de som är besvärliga och de som är jätteduktiga assistenter. Det kanske är dumt att chansa när det, som du nämnde, är så många andra ovissa parametrar.

Ett fiffigt och enkelt test är föreslå att en kompis till modellen följer med istället. Om det är ok för pojkvännen så kan han följa med för då är han antagligen ganska avslappnad. Om det inte är ok ska du insistera på att kompisen följer med istället.

Angående alternativa reflexskärmar har jag sett trådar här på fotosidan att man kan använda solskydd för vindrutor. De kostar några tior. Dock skulle jag förslå en vanlig reflexskärm, då det finns hållare till dessa.

Du får lägga en rad här när bilderna går i tryck, vore jättekul att se resultatet. Lycka till!
 
Tack!

Jag lägger ut nån bild här sen då sessionen är klar!

Tack för allt och kom gärna med fler tips, om det finns nåt mer?

//Joseph
 
Glock skrev:
Ja, Niclas, vad säger du? Jag har en Xenon-lampa i min maglite. :-/



Bra fråga,,:) Jag har använt det i studio och med svartvitt,, då spelar det en mkt liten roll,,

Frigolit fungerar bra om det är en typ som inte smular när man är ute såklart, använt det i studion med gott resultat.

Det bästa är ju att köpa ett par ihopfällbara i olika strl, de har också två sidor med olika ytor,, Dessa är ju också lätta att ta med,,

Mvh Niclas.

Ps, KGS Jag tar INte illa upp,, Bara fint att det hålls en lätt och avslappnad ordväxling!
 
Senast ändrad:
Hej!

Vem är det du har kontakt med på Moore?

OM du verkligen ska plåta åt dem, så har jag ett tips som jag tycker du ska börja med.

Eftersom att du inte har fotat på en strand förut, och verkar ganska ny på de tillbehör som behövs för en fotografering utomhus så rekomenderar jag att du tar med en kompis, kille eller tjej och plåtar minst 2-3 ggr innan du ska ha sessionen med moore-tjejen.

Du kommer hitta en stor del fel som du gjort de där testgångerna, så att du inte behöver upprepa dom "när det gäller".

En sådan plåtning ska gå smidigt och snabbt, så man har inte tid att så och fundera och pilla på inställningar. Ju längre tid det tar, ju mer otålig och obekväm blir modellen.

Själv har jag bara fotat bilar och första gången jagf gjorde det så gjorde jag misstaget att bestämma tid för plåtning utan att ha "tränat" först.

Så det är mitt bästa tips, se till att träna med några så att du har full koll på inställningar, bländare, vitbalanser, solens läga vid den och den tidpunkten, vinklar som funkar vid just den stranden osv. Förberedelse är allt.

Ang tekniken så är en eller flera reflexskärmar ganska viktiga. Om du ska ha silver, vit eller guld måste du välja efter miljön. Är sanden vit eller gul-brun?

En 400-600watts lampa skadar nog inte att ta med, ifall du bemöts av moln kvällen du ska fotografera.

Lycka till!!

Mvh Patrik
 
pwrdesign skrev:
Hej!

Vem är det du har kontakt med på Moore?

OM du verkligen ska plåta åt dem, så har jag ett tips som jag tycker du ska börja med.

Eftersom att du inte har fotat på en strand förut, och verkar ganska ny på de tillbehör som behövs för en fotografering utomhus så rekomenderar jag att du tar med en kompis, kille eller tjej och plåtar minst 2-3 ggr innan du ska ha sessionen med moore-tjejen.

Du kommer hitta en stor del fel som du gjort de där testgångerna, så att du inte behöver upprepa dom "när det gäller".

En sådan plåtning ska gå smidigt och snabbt, så man har inte tid att så och fundera och pilla på inställningar. Ju längre tid det tar, ju mer otålig och obekväm blir modellen.

Själv har jag bara fotat bilar och första gången jagf gjorde det så gjorde jag misstaget att bestämma tid för plåtning utan att ha "tränat" först.

Så det är mitt bästa tips, se till att träna med några så att du har full koll på inställningar, bländare, vitbalanser, solens läga vid den och den tidpunkten, vinklar som funkar vid just den stranden osv. Förberedelse är allt.

Ang tekniken så är en eller flera reflexskärmar ganska viktiga. Om du ska ha silver, vit eller guld måste du välja efter miljön. Är sanden vit eller gul-brun?

En 400-600watts lampa skadar nog inte att ta med, ifall du bemöts av moln kvällen du ska fotografera.

Lycka till!!

Mvh Patrik

Tack, ska göra mitt bästa!

Det är ingen uppdragsfotografering direkt av Moore, utan en tjej som Moore har bett ta nya bilder som hon kan skicka in till dem igen. Hon är en Bubblare!

Hur får man en bygglampa att fungera på en strand, finns det eluttag där? ;)

Sanden är iaf gul-brun och det är en lång rak strand med långgrunt vatten. Finns även en stor ångbåtsbrygga i betong i ena änden.

//Joseph
 
Tack, ska göra mitt bästa!

Det är ingen uppdragsfotografering direkt av Moore, utan en tjej som Moore har bett ta nya bilder som hon kan skicka in till dem igen. Hon är en Bubblare!

Hur får man en bygglampa att fungera på en strand, finns det eluttag där? ;)

Sanden är iaf gul-brun och det är en lång rak strand med långgrunt vatten. Finns även en stor ångbåtsbrygga i betong i ena änden.

//Joseph

OK, du har du ju möjlighet att ha fler än en session iaf :)

Elverk har jag använt när jag varit på ställen där det har varit för långt till närmsta eluttag. Det har fungerat jättebra. :)

Mvh Patrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.