Annons

Modellfotografering på en strand!

Produkter
(logga in för att koppla)
HÅLLER MED

Jag håller med angående pojkvän.

Har fotat massor med modeller och det bästa är när dem är ensam med dig och du har koll och kontakt med henne.
Ta gärna en assistent som hon inter känner.

Sen, modelle bilder kan vara roligt att ta väldigt under i från så att modellen har längre ben, en 24 mm kan vara kul, beroende på vad du precis måste göra. Är det bikini bilder så ta gärna också en bra porträttobjektiv.

Lycka till!!

Cornelia
 
Jo, nästan alla har sagt det tidigare. Fimpa pojkvännen. Fimpa även ev. flickvän till dig själv. Ingen av dessa personer tillför något till sessionen, om de gör det så är det dom som skall göra jobbet, du kan ligga hemma och lata dig :)

Reflexskärmar i all ära, men jag skulle nog ta med blixtarna, kanske t.o.m. lite kraftigare varianter än de du har (hyra?).
Slå t.ex. blixtarna i reflexskärmen för att hjälpa solen lite.

Om du kollar på strandbilder modell "Moore" (läs Glamor) så kommer du se att 90% är tagna med blixt, det är lättare att frigöra modellen från miljön med hjälp av blixtar.
Har man kraftiga blixtar och behärskar att blanda ljuset kan man även få solnedgången att bli längre.
 
Ifall jag var du skulle jag ta en titt på skådespelerskan Jessica Alba på de två sista bilderna här (mest för insperation):
http://www.theplace.ru/archive/gall...odel_name=Jessica+Alba&all=145&len=5&start=35

och den i mitten här:
http://www.theplace.ru/archive/gall...odel_name=Jessica+Alba&all=145&len=5&start=40

Packa med lite reflexer...eller frigolit - eftersom det speglar bättre...men det blåser lätt bort ^_^

Ja..hoppas jag var till någon hjälp - störde jag bara forumet så vill jag inte veta om det...folk kan vara rätt så otrevliga här :-(
// Ulrika
 
Bra bilder på Alba, dock så tror jag det är en smaksak hur pass mycket blixtar och sådant man ska använda. Ser ju inte direkt naturligt ut, och personligen så använder jag nog reflexskärmar och blixtar till en viss del, men aldrig s¨att modellen ser inklippt ut.

Mvh Patrik
 
Så, nu är det gjort! Jag använde en 120x60cm stor frigolitskärm som på ena sidan var täckt med aluminiumfolie plus två stycken 550EX.

Jag är inte 100% nöjd med bilderna, dock är modellen 200% nöjd med dem och det är väl det som räknas?

Här kommer en av bilderna, resten kan beskådas i min online-portfolio, modellen heter Fia.

http://www.photomoudi.tk

//Joseph
 

Bilagor

  • 2004-05-31_fia_14.jpg
    2004-05-31_fia_14.jpg
    39 KB · Visningar: 732
Naomi skrev:
Hur gick det med assistenten, följde pojkvännen med?

/Naomi

Ja, förlåt, glömde nämna det. Jo, killen följde med, han fick var min assistent, han skötte sig faktisk bättre än vad jag hade förväntat mig. Så han inverkade mer positivt än negativt på sessionen är min bedömning i det här fallet.

//J.
 
BRA Början

hej!!

Det är ju en bra början. Saknar attityd hos modellen och lite mer blix men som sagt, det är bara att köra vidare och göra ännu bättre nästan gång!!

Grattis!!

Cornelia
 
Re: BRA Början

arkadia skrev:
hej!!

Det är ju en bra början. Saknar attityd hos modellen och lite mer blix men som sagt, det är bara att köra vidare och göra ännu bättre nästan gång!!

Grattis!!

Cornelia

Tack tack! Jag saknade också mer blixt, får kräma på mer nästa gång. Hon ville ta mer bilder längre fram.

//Joseph
 
Ser helt ok ut, en del poser som kanske inte är rättvisa modellen, men det är ju en träningssak för henne också.

Skulle vilja ha kortare skärpedjup på en del av bilderna, men överlag så ser det sjysst ut!

Mvh Patrik
 
pwrdesign skrev:
Ser helt ok ut, en del poser som kanske inte är rättvisa modellen, men det är ju en träningssak för henne också.

Skulle vilja ha kortare skärpedjup på en del av bilderna, men överlag så ser det sjysst ut!

Mvh Patrik

Tack tack! Detta var första gången hon poserade för någon som hon inte känner. Jag hade full förståelse för att hon inte kunde slappna av till 100%, men hon gjorde ett bra förstagångsjobb.

Vilka av bilderna vill du ha kortare skärpedjup på? Fixa i PS eller gått närmare? Bländare 4 i kombination med blixt och det motljuset ger tider på maxsynk, dvs. 1/200. Kanske skulle ha kört med FP-blixt?

//Joseph
 
Tex denna:
2004-05-31_Fia_20.jpg


personligen så tycker jag att bikinibilderna blev bäst, de passade henne bäst.

Ser lite malplacerat ut också att stå med bh-trosor mitt i skogen, det är nog det jag reagerar på om jag tänker efter :)
 
pwrdesign skrev:
Tex denna:
2004-05-31_Fia_20.jpg


personligen så tycker jag att bikinibilderna blev bäst, de passade henne bäst.

Ser lite malplacerat ut också att stå med bh-trosor mitt i skogen, det är nog det jag reagerar på om jag tänker efter :)

Oki, kan ju alltid fixa lite "lens blur" i PS på den.

Jag tänkte mest att det skulle se ut som om hon bodde där i skogen och stod och kikade ut på farstukvisten. :)
 
ND filter

Om du vill ha större bländaröppning, längre slutartid, starkare blixtar eller kanske bara bättre kontroll under vissa ljusförhållanden, kan du köra med ett ND filter. Ett sånt filter är neutralt tonat och släpper igenom mindre ljus.

Själv använder jag det ofta just om jag ska fota med blixt i motljus.
 
Jag tycker att du lyckades riktigt bra med tanke på omständigheterna och gillar personligen bild nr 20 bäst vilken har ett fint ljus och bra komposition med en lagom kaxig uppsyn från en söt tjej. Synd att hon vill sälja sig till en skittidning som Moore. Hon kommer att ångra sig.
 
boyfriends

Forgive the English - been living in the States for a loong time so the Swedish is very rusty - reading is usually ok but the writing is slooow..=*^)

I just came across this site and started reading.

As someone who mainly shoots women for a living, I never - ever - allow boyfriends or husbands to be present when I shoot - not even in other rooms in the same building - like a waiting room in the studio. Just knowing that the "significan other" is "out there - on the other side of a few doors" is sometimes enough for the woman/girl/model to not be able to relax. The only exception is if the guy is supposed to be part of the shoot. Even then I usually insist of shooting the woman alone at a first shoot - that way I'll be able to establish a connection with her that will survive the tension of having a boyfriend/hubby/whatever around - and there is always a certain amount of tension when the other is there - even when they are part of the shoot.

I've been told over and over by the guy that his girl/girlfriend is too shy or scared to be alone with me and when he finally reluctantly (most of the time) left, I am told how relieved the girl is to be left alone with me - that the presence of the boyfriend/husband was stressful.

My two cents on this subject..=*^)
 
Glock skrev:
Oki, kan ju alltid fixa lite "lens blur" i PS på den.

Jag tänkte mest att det skulle se ut som om hon bodde där i skogen och stod och kikade ut på farstukvisten. :)


Tjenare!

Har kikat igen om lite av bilderna du tagit på stranden. Tyvärr saknar jag den där glamour känslan i bilderna. Ett tips för att ådstakomma detta är babyolja, gör mkt mer än vad man tror för då blir huden lite glansig.

Sen känns det lite lustigt att hon sitter på knä i vattnet och är snustorr, försök variera där kan bli en cool effekt tex om hon flyger upp ur vattnet och det skvätter åt alla håll.

En blöt tjej ger lite mer "sexigare" uttryck i vattnet än en torr en och jag tror Moore är ute efter sådana bilder.

//Daniel.J


P.S Sen orkade jag knappt kika på din sida då dina thumbnails är croppade ur orginal bilden, dvs ingen riktig thumnail. Detta är inte speciellt user friendly och extremt jobbigt i min mening. Bara lite kritik där no offense :) D.S
 
geronimo13 skrev:
Tjenare!

Har kikat igen om lite av bilderna du tagit på stranden. Tyvärr saknar jag den där glamour känslan i bilderna. Ett tips för att ådstakomma detta är babyolja, gör mkt mer än vad man tror för då blir huden lite glansig.

Sen känns det lite lustigt att hon sitter på knä i vattnet och är snustorr, försök variera där kan bli en cool effekt tex om hon flyger upp ur vattnet och det skvätter åt alla håll.

En blöt tjej ger lite mer "sexigare" uttryck i vattnet än en torr en och jag tror Moore är ute efter sådana bilder.

//Daniel.J


P.S Sen orkade jag knappt kika på din sida då dina thumbnails är croppade ur orginal bilden, dvs ingen riktig thumnail. Detta är inte speciellt user friendly och extremt jobbigt i min mening. Bara lite kritik där no offense :) D.S

Inget nytt under solen där Daniel! Vi tänkte på allt det där innan, babyolja funkar inte så där jättebra, det tas upp av huden för fort och vi hade ingen blomspruta för vatten med oss heller, men tack ändå! Nästa gång kommer det att se annorlunda ut.

//Joseph

PS. Har du ett bättre tips på thumbnails när alla bilderna INTE är i samma storlek? Detta har gjort att jag var tvungen att göra på det här sättet för att få kvadratiska thumbnails. Ogillar skarpt när Thumbnails är av olika storlek.
 
Glock skrev:
Inget nytt under solen där Daniel! Vi tänkte på allt det där innan, babyolja funkar inte så där jättebra, det tas upp av huden för fort och vi hade ingen blomspruta för vatten med oss heller, men tack ändå! Nästa gång kommer det att se annorlunda ut.

//Joseph

PS. Har du ett bättre tips på thumbnails när alla bilderna INTE är i samma storlek? Detta har gjort att jag var tvungen att göra på det här sättet för att få kvadratiska thumbnails. Ogillar skarpt när Thumbnails är av olika storlek.

Tjena!

Babyolja kan man ju kleta på flera gånger så jag ser inte det som ett hinder. Blomspruta är bra investering, typ 20:- på vilken affär som helst :)

Du kunde väl skvätt ner henne? Hon kunde doppat sig i vattnet??

När jag har olika storlekar på bilderna så gör jag en ram med den bestämda storleken jag vill ha på pixlarna, ramen har samma färg som bakgrunden. Bilderna kommer se oilka stora ut men de kommer ändå vara lika stora så du kan göra en snyggt rutmönster tex. Tycker det ser mkt bättre ut än att göra en crop av bilden.

Kika på www.dkj.se så ser du vad jag menar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.