Annons

Modellfotografer <=> Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar

Aktiv medlem
Tittar man på dessa modellprogram på TV får man intrycket att alla modefotografer använder hasselblads nya digitala system..

kan det finnas ngn sanning i detta eller är allt bara produktplacering??
 
Man skall inte tro allt man ser på TV :)

Jag känner modellfotografer som använder Canon, Nikon och annat.
 
Självklart är det helt och hållet produktplacering, inget annat. Alla yrkesfotografer i studio använder i själva verket konsumentdigitalkameror med Tamron/Sigmaoptik. Vem som använder Hasselblad vete fåglarna, förmodligen ingen alls. I avundsjukans och nivelleringens Sverige är det det värsta man kan göra, möjligen kan någon enklare mellanformatskamera från fjärran östern få förekomma........
Us
PS Varför skulle det vara så otroligt att de använder bladare - även utan produktplacering??
Priset? Lura mig inte att skratta, de pengarna är peanuts i det stora hela.
Ds
 
det e nog olika

äste i en fototidning jag anser hyfsat neutral att Nikon dominerade tills Canon kom med 1Ds (den första) då skedde en klar svängning i USA.

Nu ser man att 1Ds II knäcker MF med bakstycken, dvs tar marknadsandelar på produktfotosidan.

Roine
 
Jag vet många fotografer som jobbar med H-systemet. För de som kräver absolut högsta kvalité finns det inte många alternativ.
 
Brummelisa skrev:
Någon köper väl H-systemet, för dem tillverkas väl inte enbart i produktplacerings-syfte?

/ Marcus
Den var bra!

Och gällande mode finns det inte så mycket alternativ. Om modeplåtisarna inte ville köra småbild på filmtiden förstår jag inte varför 1Ds mkII helt plötsligt skulle vara så fantastisk? 24*36 har för stort skärpedjup enligt många, och detta i tider när de flesta digitala hus croppar 1,5.

På många områden har 1Ds mkII och D2X tagit över, men plåtade jag mode skulle valet vara busenkelt.
 
Calle S skrev:
24*36 har för stort skärpedjup enligt många, och detta i tider när de flesta digitala hus croppar 1,5.
Är lite förvånad av just den synpunkten på småbild vs mellanformat, används verkligen extremt kort skärpedjup så ofta inom modefoto? Bländare på 8 - 11 citeras ju ofta nästan som en standard, i alla fall för modefoto i studio? Samtidigt borde väl de flesta modeklienter inte bli särskilt glada över att fotografen fokuserat på modellens ögon men låtit kläderna som ska säljas omsvepas i oskärpa (oavsett hur snygg bokeh)...
 
Kan inte heller förstå varför det skulle vara så konstigt att proffesionella fotograferar fortfarande använder Bladare . .
Så har det varit länge och det finns ingen anledning till att sluta med det ..
Det är det ultimata systemet för den typen av fotografi , D
Både när det gäller bildkvalitet men också byggkvalitet och användbarhet. .
Men visst tror jag att de stora kommersiella tv-serierna har spons , men jag skulle tro att fotograferna är ganska nöjda :D
 
wsaar skrev:
Samtidigt borde väl de flesta modeklienter inte bli särskilt glada över att fotografen fokuserat på modellens ögon men låtit kläderna som ska säljas omsvepas i oskärpa (oavsett hur snygg bokeh)...
Bläddra i en Vouge och kolla om fotografen prioriterar kläderna....Ofta är det är utfrätt, svart, medvetet kraftiga färgstick, oskarpt....

Att visa perfekt hur kläderna ser ut är väl mera postorder?

Men all utrustning passar till olika ändamål; precis som vissa modeplåtisar också alltid har kört småbild. Vad jag menar är att alla tycks tro att världen är räddad och att 1DS mkII minsann borde vara standard bara för att den är så fantastisk. Vilket jag till viss del instämmer i, det är i en del avseenden en jädrans fin kamera.

Men om man kör man mellis i stället för 1DSmkII är man sponsrad av Hasselblad. Ja, ja, finns alltid en bortförklaring till att en Canon presterar sämre än ett annat märke:)

Menar inte att du säger så Will, men jag tycker det är exceptionell fånigt.
 
Visst, det finns en del imagebyggande "high fashion"-foto som leker mer med tekniken på bekostnad av rent produktsälj, men visste inte att det var så stor del av marknaden (och inte heller att extremt kort skärpedjup var en särskilt vanlig teknik ens inom den kategorin av modefoto). Vogues hemsida verkar ju främst visa modepressbilder med fokus på kläderna och det är väl främst den sortens bilder jag associerat med kort skärpedjup, för att hantera den okontrollerade bakgrunden vid runwayen, men samtidigt är väl knappast mellanformatare särskilt vanliga i pressdiket...

Jag propagerar inte för småbilds- eller DX-formatkameror framför mellanformat, men jag blev lite förvånad över att du just tog upp skärpedjupet som avgörande för modeplåtisarna som skaffar Hasselbladare eftersom jag associerat just den fototekniken främst med porträtt-, produkt- och pressfotografer.

edit: tror inte jag heller sett något Top Model-foto som använt mellanformat för att få till ett skärpedjup kortare än vad som är fullt möjligt med småbild, och de plåtar ju "high fashion" mest hela tiden.
 
Senast ändrad:
wsaar skrev:
men jag blev lite förvånad över att du just tog upp skärpedjupet som avgörande för modeplåtisarna som skaffar Hasselbladare
Det är knappast avgörande, men en av orsakerna.

Faktum kvarstår; många modeplåtisar kör digital mellis istället för småbild, trots att kamerorna är större, tyngre, dyrare, långsammare.
Vore kul om någon som verkligen jobbar med det kunde komma med sin input.
 
ska man plåta något vettigt som mode eller något annat och vill ha bra kvalite så tyvärr så är småbild inget alternativ

det fick jag tidigt lära mig när jag var assistent
småbild var för amatörer och mellanformat och storformat var för fotografer

och det ligger väl någonsorts sanning i det,,

jag har själv en 1Ds mark II o visst det är en Ok kamera
men det blir fan inte en hudton rätt med den kameran ,,alltid grisrött trots gråkort
och plåtar man något ,,så är det så inhelvetes skarpt hela vägen med skärpedjupet.. så något sudd mellan motivet ,,bakgrund går knappast att få

så får folk hävda sig att canons kamera är lika skarpt som ett mellanformats dia ,,rent skit snack har kör både RZ och 1Ds på samma motiv och det är natt o dag,,

så vill ha man någerlunda vettiga bilder med snyggt sudd o skärpa
tja mellan formta kort o gott

enligt mig ,,fast det är dyrt
har beställt ett P30 bakstycke ,som ska ersätta all min film kostand,,så kan ju hoppas att det ska bli lika bra som 120dia eller bättre
 
wsaar skrev:
Är lite förvånad av just den synpunkten på småbild vs mellanformat, används verkligen extremt kort skärpedjup så ofta inom modefoto? Bländare på 8 - 11 citeras ju ofta nästan som en standard, i alla fall för modefoto i studio? Samtidigt borde väl de flesta modeklienter inte bli särskilt glada över att fotografen fokuserat på modellens ögon men låtit kläderna som ska säljas omsvepas i oskärpa (oavsett hur snygg bokeh)...

Kan väl kanske ha nåt att göra också med att gluggar presterar bättre med några stegs nedbländning. f 8-11 på en mellanformatare är ju fortfarande ett förhållandevis kort skärpedjup, trots att man då bländat ner flera steg. På en småbildskamera skulle man inte alls kunna blända ner lika mycket och ändå få ett förhållandevis kort skärpedjup. Vet inte, bara en teori jag har :)...
 
f.billqvist skrev:


jag har själv en 1Ds mark II o visst det är en Ok kamera
men det blir fan inte en hudton rätt med den kameran ,,alltid grisrött trots gråkort
och plåtar man något ,,så är det så inhelvetes skarpt hela vägen med skärpedjupet.. så något sudd mellan motivet ,,bakgrund går knappast att få


Prova en 85/1,2 eller 135/2,0 så blir det både kortare skärpedjup och riktigt skarpt.

Superläckra bilder du gör :)

/Janne
 
f.billqvist skrev:
det fick jag tidigt lära mig när jag var assistent
småbild var för amatörer och mellanformat och storformat var för fotografer...
Ingen sanning utan invändningar. ;-)

Det finns åtskilliga modefotografer som jobbar med småbild.

Jag har haft förmånen att assistera Ewa-Mari Johansson, som presenterades i Foto nyligen, och på många modejobb användes småbild. Även för bilder som skulle upp till 70x100.
Min mentor Struan som jag assisterade för en del intressanta jobb använde småbild väldigt mycket.

Den stora Peter Lindbergh använde en Nikon.

Ellen von Unverth använder Contax T3.

Mario Tessini använder Yashica T4.

Men självklart är mellanformat vanligast bland modefotografer, särskilt för reklamjobb.
 
Det träliga med småbild är att man måste ha så pass lång brännvidd för att få till ett kort skärpedjup.

Med MF så känns det som man står mitt i bilden på ett helt annat sätt. Det blir en skönare känsla.

Dessutom tycker jag inte om proportionerna på småbild, 2:3. 4:3 passar bättre till det mesta.

Men budgeten tillåter inget digitalt mellanformat på ett bra tag... :(
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.