Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mode och modellfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Kentarx

Aktiv medlem
Vet inte om detta diskuterats i något annat forum, hittade iaf inte svaret på min fråga.

Jag ska fotografera en modevisning, dvs inte på Catwalk utan innan modevisningen så ska modellerna ställa upp för fotografering, nu blir min fråga.

Eftersom det är flera och kanske bara ett fåtal bilder med var och en, så vill ju jag helst slippa att varenda modell ska behöva skriva under en slags "modellrelease" som godkänner att jag får använda bilderna av var och en på Internet, eller göra vad jag vill med bilderna, vilket är godkänt innan tagningen, men det finns inget dokument som styrker det.

Kan då den som arrangerar det hela skriva under dvs "Samtycket från avbildad person"? Finns det något annat dokument att skriva i det här fallet?

Hur ska jag gå tillväga? Måste varje modell skriva under var för sig för ett godkännande?

Tacksam för svar ganska omgående.
 
Utan att vara någon expert på området hade jag gjort iordning ett färdigt dokument där den fotograferade fyller i sitt namn och skriver under.
 
Är varken jurudik expert eller sakkunnig på detta område, men ajg har mycket svårt att tro att en arrangör kan tala för alla inblandade... Trälar och livegna avskaffade vi för länge sedan.

Nä, jag tror nog med bestämdhet att dessa personer fortfarande kan stämma dig om du inte skaffar avtal med dom personligen.
 
Kalle_B skrev:
Är varken jurudik expert eller sakkunnig på detta område, men ajg har mycket svårt att tro att en arrangör kan tala för alla inblandade... Trälar och livegna avskaffade vi för länge sedan.

Nä, jag tror nog med bestämdhet att dessa personer fortfarande kan stämma dig om du inte skaffar avtal med dom personligen.

Hehe...nej men jag tänkte närmast på om de skriver något slags kontrakt med den som "beställer" bilderna dvs arrangören och sen att denne i sin tur kan skriva till fotografen.

Men jag har pratat med arrangören - givetvis och fått mitt svar därifrån också, så i det här fallet blir det då var och en som måste skriva under, men hur gör man vid modevisningar? Måste fotografen ha underskrift från var och en av modellerna som han tar bilder av från Catwalken? Det verkar ju lite omständigt minst sagt?

Jag har fått svar på min fråga och det blir så att alla modellerna får skriva under, men vad gäller alltså vid en modevisning och catwalk?
 
Vid större saker där man tex arbetar mot media, tex när Dior eller Calvin har stora modevisningar så lever dom ju på exponeringen. Troligtvis har modellerna där ungefär 0% rätt till bilder och sådant eftersom dom troligtvis har skrivit över allt till deras "modehus" den agentur dom "tillhör".

Jag kan inte modebranchen för ett öre, men jag har fått uppfattningen att där är dom nästan livegna, dom skriver över alla sina rättigheter till det stall dom tillhör och sedan får dom i gengäld bra betalt om dom är "bignames" Vid en modeuppvisning är således alla avtal klara och man har kontakt med en person bara... Men jag vet inte säkert.
 
Måste man överhuvudtaget ha personernas samtycke om du nu inte har tagit fotot mot deras vilja och tydligt sagt nej??

Kändisar och privat personer filmas & fotas dagligen. Själv har jag hamnat på nätet, i tidningen och på tv ett flertal gånger. Men aldrig har någon frågat om de får använda materialet.

Hittade detta svar i ett annat forum ”ingen äger sitt utseende” så det bör alltså vara fritt fram att använda de bilderna man tar så länge det inte kan leda till förtal eller liknande.
 
stonevalley skrev:
Måste man överhuvudtaget ha personernas samtycke om du nu inte har tagit fotot mot deras vilja och tydligt sagt nej??

Kändisar och privat personer filmas & fotas dagligen. Själv har jag hamnat på nätet, i tidningen och på tv ett flertal gånger. Men aldrig har någon frågat om de får använda materialet.
.

Alltså om jag förstått alla lagar rätt så är det väl så att journalistiskt material, eller ska vi enkelt uttryckt kalla allt gemensamt för media - dvs tidningar, tv, webbportaler som drivs som media så gäller andra lagar och de har rätt att visa bilder på personer utan personens samtycke om det sker i ett journalistiskt reportage eller liknande, om jag har fattat allt rätt alltså så behöver inte de något samtycke för att publicera bilderna. Men för mig och många med mig så gäller andra lagar där vi inte har lika stor rätt, oavsett om personen sagt ifrån eller inte om att vi får ta bilden, vi har alla rätt att ta bilder, det kan ingen neka oss, iaf på offentlig plats, men jag tror även på andra platser om då inte ägaren av stället säger till att vi inte får ta någon bild, men vi får inte publicera bilderna hur som helst, det är den stora skillanden.

Däremot så tror jag att vi får sälja bilden till en tidning och de får sedan publicera den i sin tur.

I Tyskland får vi inte fotografera människor om de visar så lite som med ett finger att de inte vill att vi ska fotografera dem, men som tur är så bor vi i Sverige där det är lite mer frihet, vet inte om det med fingret härstammar från öststatstänkande eller om det verkligen är från väst?

Hursomhelst så får vi fotografera vem vi vill, men vi får inte publicera det hur vi vill utan personens samtycke OM man kan urskilja vem personen är i bilden, annars så spelar det ingen roll, andra lagar gäller som sagt var för media och journalister.

Så har iaf jag uppfattat lagarna.
 
tillägg

Måste bara tillägga till mitt senaste svar om att vi har rätt att fotografera vem vi vill istort sett när vi vill, även om personen inte vill bli fotograferad, att det handlar givetvis också om etik hos oss som fotografer och att respektera människor, men det finns ingen svensk lag som förbjuder oss eller ger någon rätt att neka oss att fotografera.

Så "sunt förnuft" måste ju få råda och respekt för andra människor från oss som håller i kameran.
 
Gjorde en liknande grej i höstas. Då skickade vi en modellrelease till den som var ansvarig för modevisningen. Denna person blev sedan även ansvarig för att alla modeller hade en påskriven kopia med sig till plåtningen. Innan dom klev in framför kameran tog vi emot releasen annars blev det inga bilder. Det funkade väldigt smidigt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.