Annons

Mkt bra resestativ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Man ska köpa ett lagom bra stativ. Tillräckligt bra för att klara av de flesta fotosituationer de närmaste åren, men tillräckligt bristfälligt så att man kan finna anledning att köpa ett nytt om några år.
:)

Måste säga att även om jag fullkomligt älskar att köpa nya prylar så är glädjen större när jag kollar tillbaka efter några år och känner att jag fortfarande är lika nöjd med vad jag köpt. Den känslan är bra och jag kan leva på den länge, å andra sidan om den känslan inte infinner sig är det alltid en anledning att köpa något skoj ;)
 
Det kanske blir som med mina bilar,om många har jag sagt ,att just denna ska jag behålla LÄNGE....Har väl haft 36stycken till dags datum...Många riktigt bra ,men ändå bytt efter ett tag
 
[...] Det riktigt svåra tycker jag är att hitta en lätt bra kula. Där kan jag känna att jag gick bort mig en aning så där avstår jag från att komma med råd. [...]

Det finns många bra kulor men alla har en stor nackdel; priset. Liksom bra stativ är bra kulor dyra. Jag valde en RRS BH-55 men den är nog i största laget i den här diskussionen, BH-40 känns rimligare. 400gr tung och 8kg lastförmåga (mycket konservativt), knappt $400 från USA.

Andra kvalitetstillverkare som Arca, Kirk, Gitzo mfl kostar i stort sett lika mycket för liknande prestanda. Den stora skillnaden mot billigare fabrikat är hur mycket de anger i lastförmåga. Jag vågar lova att RRS ställer betydligt högre krav på sina 8kg än t.ex. Benro eller Dörr.
 
...400gr tung och 8kg lastförmåga (mycket konservativt), knappt $400 från USA.

Det är här den svåra avvägningen blir. Personligen tycker jag 400 gr är för mycket, så det blir obönhörligen en kompromiss med prestanda. Å andra sidan är det ju lätt att byta kula för olika ändamål så att ha en riktigt lätt "rese-kula" där man gör lite avkall på den absoluta stabiliteten och en för tillfällen när man inte är lika beroende av låg vikt kan vara en väg att gå.

Köpte en Giottos MH1303 med snabbplatta, (200 g) som har fungerat hyfsat. Stora telen är väl inte att rekommendera… men 5D med upp till 135 fungerar absolut.
 
Det finns många bra kulor men alla har en stor nackdel; priset. Liksom bra stativ är bra kulor dyra. Jag valde en RRS BH-55 men den är nog i största laget i den här diskussionen, BH-40 känns rimligare. 400gr tung och 8kg lastförmåga (mycket konservativt), knappt $400 från USA.

Andra kvalitetstillverkare som Arca, Kirk, Gitzo mfl kostar i stort sett lika mycket för liknande prestanda. Den stora skillnaden mot billigare fabrikat är hur mycket de anger i lastförmåga. Jag vågar lova att RRS ställer betydligt högre krav på sina 8kg än t.ex. Benro eller Dörr.

Men Benros kulleder är inte duma enligt många. Har provat bh-2 och den verkar grym. Men visst det finns säkert kvalitetsskillnader. Men Benro och Dörr är två helt olika tillverkare med respektive kvalitetstänk. Tycker inte att man kan jämföra dessa som likvärda.
 
Jag kan ju inte köpa ett kanonstativ och sen en skitkula hehe
Vojne vojne detta blir dyyyrt...
Ja, jag föredrar att inte tänka på vad mitt GT3530 och BH-55 kostade men jäklar vad det är stadigt! :)

Det är här den svåra avvägningen blir. Personligen tycker jag 400 gr är för mycket, så det blir obönhörligen en kompromiss med prestanda. Å andra sidan är det ju lätt att byta kula för olika ändamål så att ha en riktigt lätt "rese-kula" där man gör lite avkall på den absoluta stabiliteten och en för tillfällen när man inte är lika beroende av låg vikt kan vara en väg att gå.

Köpte en Giottos MH1303 med snabbplatta, (200 g) som har fungerat hyfsat. Stora telen är väl inte att rekommendera… men 5D med upp till 135 fungerar absolut.
Det finns mindre RRS-modeller också, BH-30 och BH-25 (324gr/6,8kg/$275 resp 221gr/4kg/$175). Det man skall tänka på med Arca-system är att man köper in sig i ett system, inte bara lösa prylar. Fördelen är att man kan få grejerna anpassade efter kamerahusets utformning och att de sitter betydligt bättre/stabilare än med generiska plattor (typ Manfrottos PL-14)

Men Benros kulleder är inte duma enligt många. Har provat bh-2 och den verkar grym. Men visst det finns säkert kvalitetsskillnader. Men Benro och Dörr är två helt olika tillverkare med respektive kvalitetstänk. Tycker inte att man kan jämföra dessa som likvärda.
Ok, nej, det är mycket möjligt. Jämför man Benros stativ med sina motsvarigheter/original från t.ex. Gitzo hamnar de dock en bit efter i kvalitet och material. Eftersom de också är billigare blir de också prisvärda men de är ändå bakom Gitzo. Min poäng var att billigare tillverkare gärna glädjespecificerar sina prylar, jag har sett 1000kr-stativ som skall klara 10-15kg, det finns inte en suck att de klarar samma 15kg som ett Gitzo specat för den vikten. Gitzo:t kostar visserligen 7000kr men håller vad det lovar. Med en godtycklig kinesisk tillverkares sätt att specificera vikt hade samma Gitzo kanske klarat 35kg.

Sen är ju frågan också vad kilona används till. Handlar det om brottgräns för benen, när lederna bryter ihop eller den maximala vikt tillverkaren anser att man bör hänga på och samtidigt klara vissa vibrationskrav. Det går inte att få ett 1kg alu-stativ att hålla 10kg kamera stilla i kulingvindar utan att bulta fast det i berget.
 
Men Benros kulleder är inte duma enligt många. Har provat bh-2 och den verkar grym. Men visst det finns säkert kvalitetsskillnader. Men Benro och Dörr är två helt olika tillverkare med respektive kvalitetstänk. Tycker inte att man kan jämföra dessa som likvärda.

Inte för att vara elak, men det vore intressant att veta vilka andra kulor du testat om du tycker att Benros är något att rekommendera? Min erfarenhet är att de inte är så mycket att komma med.
 
För övrigt skulle jag vilja säga att jag hellre skulle snåla på stativet och köpa en bra kula än tvärt om, kulans jobb är ibland svårare än stativets.
 
Inte för att vara elak, men det vore intressant att veta vilka andra kulor du testat om du tycker att Benros är något att rekommendera? Min erfarenhet är att de inte är så mycket att komma med.

Jag har provat manfrottos 488 rc och arca swiss. Jag har inte gjort en djupanalys utan provat och sedan funderat över vilka jag trivdes med. Och då tyckte jag inte att var någon större skillnad mellan arca swiss och benros motsvarighet bh 2. Men jag har bara använt stativ lite på resor och produktfoto. Känner några som har foto som yrke och tycker att benro är ok. Jobbar man med det eller håller på med seriöst landskaps foto mycket klart man ska skaffa det bästa, ett gitzo ex. . Men om man bara använder det ibland tycker jag det är onödigt att lägga ner så mycket pengar.
 
Inte för att vara elak, men det vore intressant att veta vilka andra kulor du testat om du tycker att Benros är något att rekommendera? Min erfarenhet är att de inte är så mycket att komma med.

Med vilka benrogrejer har du erfarenheter? Jag har bara testat kolfiber varianten 458M8 Med ett bh-2. Annars så vet jag inte så mycket om deras grejer egentligen.
 
Med vilka benrogrejer har du erfarenheter? Jag har bara testat kolfiber varianten 458M8 Med ett bh-2. Annars så vet jag inte så mycket om deras grejer egentligen.

Jag har testat en del. Jag har ett stativ som är riktigt prisvärt men det är kulorna jag har lite sämre erfarenhet av, främst BH-1. Det är OK som medföljande ett hyfsat billigt stativ som deras A-serie, men är man uppe och nosar på Gitzo och andra high end-grejer måste jag säga att en kulled som den skämmer hela bygget.

Mitt stativ är ett C-258 n6 och det är jag riktigt nöjd med, det förtjänade helt klart en bättre kula än BH-1.
 
Det ultimata resestativet

Litet, lätt och stabilt. Enda haken är att det förmodligen inte säljs längre. Det enda som jag har kvar och använder av den utrustning som jag köpte i slutet av 1960-talet när jag började fotografera. Ligger alltid i min ryggsäck.
//Kjell
 

Bilagor

  • fix-stativet.jpg
    fix-stativet.jpg
    57.9 KB · Visningar: 212
En liten fundering om lättviksstativ, skulle man inte tjäna en hel del i vikt och stabilitet på att slopa mittpelaren och skruva kulleden direkt i stativet? Jag menar förutom själva pelarens vikt väger ju låsningen en del och jag skulle tro att man kunde göra hela stativet mindre dimensionerat med bibehållen styrka om man man bultade huvudet direkt i.

Det kanske finns lättviksstativ utan mittpelare till och med? Jag har letat men inte hittat något av värde....
 
Jag har provat manfrottos 488 rc och arca swiss. Jag har inte gjort en djupanalys utan provat och sedan funderat över vilka jag trivdes med. Och då tyckte jag inte att var någon större skillnad mellan arca swiss och benros motsvarighet bh 2. Men jag har bara använt stativ lite på resor och produktfoto. Känner några som har foto som yrke och tycker att benro är ok. Jobbar man med det eller håller på med seriöst landskaps foto mycket klart man ska skaffa det bästa, ett gitzo ex. . Men om man bara använder det ibland tycker jag det är onödigt att lägga ner så mycket pengar.

Det är jätte skillnad mellan Arca-Swiss och Benro kulleder. Och till Arcas fördel. Vilket Arca-Swiss provade du för de har ju många helt olika sorters kulleder
 
En liten fundering om lättviksstativ, skulle man inte tjäna en hel del i vikt och stabilitet på att slopa mittpelaren och skruva kulleden direkt i stativet? Jag menar förutom själva pelarens vikt väger ju låsningen en del och jag skulle tro att man kunde göra hela stativet mindre dimensionerat med bibehållen styrka om man man bultade huvudet direkt i.

Det kanske finns lättviksstativ utan mittpelare till och med? Jag har letat men inte hittat något av värde....

Det finns många bra stativ som du kan ta bort mittpelaren på. Sen är det enklaste och bästa att bara skruva på en "replacement base" (vet inget svenskt namn) Kirk, Markins och andra har dem. Mycket bättre stabilitet utan pelaren också
 
Det är jätte skillnad mellan Arca-Swiss och Benro kulleder. Och till Arcas fördel. Vilket Arca-Swiss provade du för de har ju många helt olika sorters kulleder

Jag tror det var den här: http://www.bhphotovideo.com/c/product/433374-DEMO/Arca_Swiss_8010013_Monoball_B2_with_Quick.html

Jag testade olika kombinationer med en d700 och då främst 17-35mm gluggen på. Jag kommer inte ihåg att jag upplevde skillnad praktiskt vid användande. Men det är mycket möjligt att det finns skillnader som man blir medveten om över längre period. Att arca swizz andades mer kvalitet var det inget tvivel om.
 
Det finns många bra stativ som du kan ta bort mittpelaren på. Sen är det enklaste och bästa att bara skruva på en "replacement base" (vet inget svenskt namn) Kirk, Markins och andra har dem. Mycket bättre stabilitet utan pelaren också

Jo, men jag menade att man borde ha en plan yta med ett 8 mm hål för bulten underifrån och inget mer. Det skulle ju verkligen spara vikt.

Orsaken till att jag frågar är att jag själv aldrig behöver använda mittpelaren så den är bara till besvär för mig.

Jag skissar faktiskt på en lösning där jag fräser bort hela kalaset som håller mittpelaren och sätter en bricka på varje sida om basen (?) och drar ihop alltihop med huvudet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.