Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mkt bra resestativ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är nog svårt att kombinera ihop lätt och stabilt, troligen måste du kompensera det lätta stativet med tex din hängade kameraväska för att få lite tyngd. Tror att det bästa sättet att få något lätt och stabilt är att titta på korta stativ eller lätta stativ som man inte drar ut. Om man enbart kan vara lite obekväm så fungerar det utmärkt med ett 1m stativ i höjd, bilderna blir också bättre om man kommer ner lite. Själv har jag ett manfrotto 190pro och jag försöker ofta fota från tex ett liggunderlägg och stativet inte alls utdraget
 
Pelle,

Vad är det för typ av resa du ska göra? Beroende på hur resan ser så kan det vara praktiskt med ett stativ eller fullständigt urbökigt att använda stativ. Eventuellt kan ett enbensstativ vara ett bättre alternativ på en resa.
 
Min resa går till Thailand,första gången med "riktig" utrustning tidigare bara en kompaktare...
Det blir nog mkt naturfoto samt mkt porträtt! En hel del knatande med utrustning i bushen

Jag tycker jag har försökt förklara vad jag vill ha,och fått många bra svar! Men trodde sen i min enfald att om jag betalar dyrt för ett resestativ...(7000kr) skulle klara mig med det hemma också ,utan att komplettera det med ett tungt schabrak...Alternativet är att köpa ett "mellanpris" resestativ och ett "mellanpris" schabrak för samma pengar dvs ca 7000kr...
Men förstår nu att storleken har betydelse...eller rättare sagt tyngden?
 
Tyngden och byggkvaliteten är det som gör stativet stabilt.. Det är lite där problemet kommer när man vill kombinera stabilt och lätt.

Man får då ställa sig frågan, hur mycket kan jag som mest tänka mig att släpa på, låt säga att svaret är 2kg. Kan ett stativ som väger 2kg ge den stabilitet jag förväntar mig av stativet, eller kommer det ändå inte användas eftersom det inte fyller sitt syfte? Om nej tror jag att man får söka en annan lösning än stativ, t.ex. en ben, bönpåsar eller helt enkelt använda sig av "naturliga" grejer att stödja kameran mot.

Sedan finns det som sagt stativ med krok för att hänga på extra tyngd, t.ex. en väska. Detta kan ju avhjälpa problemet till viss del.

Mvh, Anton.
 
ALLT är Newtons fel... asgarv !

Åk och testa lite i en butik.. gärna en dag när det blåser ordentligt. Klämm, känn och testa vad som känns bra. Andras definition på lagom stabil/vikt-relation kanske inte är densamma som din egen. Ett stativ är en långtidsinvestering, de hänger med länge om man köper kvalitet, och därför vill man gärna träffa rätt.

Mvh, Anton.
 
Åk och testa lite i en butik.. gärna en dag när det blåser ordentligt. Klämm, känn och testa vad som känns bra. Andras definition på lagom stabil/vikt-relation kanske inte är densamma som din egen. Ett stativ är en långtidsinvestering, de hänger med länge om man köper kvalitet, och därför vill man gärna träffa rätt.

Mvh, Anton.
Bra sagt Anton!
 
Min resa går till Thailand,första gången med "riktig" utrustning tidigare bara en kompaktare...
Det blir nog mkt naturfoto samt mkt porträtt! En hel del knatande med utrustning i bushen
Kommer du att vandra ensam eller i grupp? Om det är det senare, och de övriga deltagarna inte är lika hängivna naturfotografer som du, så är det rätt stor risk att du inte hinner med att sätta upp och tar ett stativ speciellt ofta.
 
Kommer du att vandra ensam eller i grupp? Om det är det senare, och de övriga deltagarna inte är lika hängivna naturfotografer som du, så är det rätt stor risk att du inte hinner med att sätta upp och tar ett stativ speciellt ofta.
Jag kommer att vara den enda som fotograferar och resten av "gänget" har inga kameror...
Dom har varit där förr ,liksom deras hemmaplan ,dvs ingen big deal...
Om jag stannar och fotar så stannar dom och väntar helt enkelt och utan dom vore jag verkligen lost...Men dom följer med och guidar för min skull, mkt trevliga människor!!!
 
Det hela är ganska enkelt (som jag ser det).

Ett stativs stabilitet beror på några enkla faktorer:
1. Benens styvhet - dvs benen ska inte vika sig när det belastas. Därför är billiga plaststativ usla.
Aluminium är en lätt men mjuk metall vilket gör att benen måste göras relativ tjocka (dvs tyngre).
Komposit (kolfiber, basalt fiber etc) har ofta låg vikt och hög styvhet.

2. Stativet bärighet - fås dels genom styvheten. Men här kommer låsningen av de olika delarna med också.

3. Vibrations dämpat - Komposit och trä har nästan ingen efterklang medan stativ av metall har det.

Tyngd framhålls ofta som en parameter. Men stativet i sig behöver inte vara tungt om man kan hänga något tungt i stativet går det ofta lika bra.

Så kontentan av detta är att stativ i komposit (kolfiber/basalt) har de egenskaper man söker om det är kombinerat med bra lås/led funktioner. Sen spelar det inte så stor roll vad det är för märke men lås/leder av mekaniskt bra kvalitet kostar lite extra.

Vad som passar att resa med beror ju lite på men riktigt stabila stativ med hög bärighet har ofta ben med få och långa sektioner vilket gör att de är ganska långa även ihopfällda. Vilket kanske inte gör dom till de mest resvänlga.

Men bästa rådet till sist är ändå det du redan fått. Försök att komma iväg och titta på grejerna och prova dom.
(det var så jag fastnade i Gitzo-träsket)
 
Min resa går till Thailand,första gången med "riktig" utrustning tidigare bara en kompaktare...
Det blir nog mkt naturfoto samt mkt porträtt! En hel del knatande med utrustning i bushen

Jag tycker jag har försökt förklara vad jag vill ha,och fått många bra svar! Men trodde sen i min enfald att om jag betalar dyrt för ett resestativ...(7000kr) skulle klara mig med det hemma också ,utan att komplettera det med ett tungt schabrak...Alternativet är att köpa ett "mellanpris" resestativ och ett "mellanpris" schabrak för samma pengar dvs ca 7000kr...
Men förstår nu att storleken har betydelse...eller rättare sagt tyngden?

All foto utrustning inklusive stativ kan du handla mycket billigare i Bangkok nar du kommer dit.
 
Inom kort behöver jag ett mkt bra resestativ ,ska använd det tillsammans med mitt D7000 hus och som tyngst en 18-200...Priset är INTE det viktigaste eftersom jag då mitt äventyr är över, kan ha det liggande i bilen för jämnan...Blir ju väldigt varmt där (ibilen alltså) så helst inga gummidetaljer som kan skadas av förvaringen....Har bara ett snikstativ för tillfället som inte duger nånting till...

Du krånglar till det för dig. Eftersom du inte har tunga grejer såsom fasta telen, mellanformat så klarar du dig fint med bra gitzo kolfiber där du på något sätt kan fästa vikter. Skulle det vara så att du upptäcker nackdelar på fältet som stark vind etc så får du skaffa ett nytt och säja det gamla eller ha två.

Det finns inte alltid facit direkt. Ibland måste man prova sig fram och sen lära av erfarenheten.
 
Det hela är ganska enkelt (som jag ser det).

Ett stativs stabilitet beror på några enkla faktorer:
1. Benens styvhet - dvs benen ska inte vika sig när det belastas. Därför är billiga plaststativ usla.
Aluminium är en lätt men mjuk metall vilket gör att benen måste göras relativ tjocka (dvs tyngre).
Komposit (kolfiber, basalt fiber etc) har ofta låg vikt och hög styvhet.

2. Stativet bärighet - fås dels genom styvheten. Men här kommer låsningen av de olika delarna med också.

3. Vibrations dämpat - Komposit och trä har nästan ingen efterklang medan stativ av metall har det.

Tyngd framhålls ofta som en parameter. Men stativet i sig behöver inte vara tungt om man kan hänga något tungt i stativet går det ofta lika bra.

Så kontentan av detta är att stativ i komposit (kolfiber/basalt) har de egenskaper man söker om det är kombinerat med bra lås/led funktioner. Sen spelar det inte så stor roll vad det är för märke men lås/leder av mekaniskt bra kvalitet kostar lite extra.

Vad som passar att resa med beror ju lite på men riktigt stabila stativ med hög bärighet har ofta ben med få och långa sektioner vilket gör att de är ganska långa även ihopfällda. Vilket kanske inte gör dom till de mest resvänlga.

Men bästa rådet till sist är ändå det du redan fått. Försök att komma iväg och titta på grejerna och prova dom.
(det var så jag fastnade i Gitzo-träsket)
Hehe Gitzoträsket låter dyrt...men det skulle ju inte förvåna mig om jag hamnar där jag också.
Stort tack för informationen!
 
All foto utrustning inklusive stativ kan du handla mycket billigare i Bangkok nar du kommer dit.
Jag har ju tänk tanken Lars...men oftast landar jag bara där för att sedan åka vidare...
Men det är ju isf lättare om man vet vad man letar?
Sen har man pressen ATT hitta nått så man inte bara köper nått för att ha om du förstår vad jag menar?
 
Du krånglar till det för dig. Eftersom du inte har tunga grejer såsom fasta telen, mellanformat så klarar du dig fint med bra gitzo kolfiber där du på något sätt kan fästa vikter. Skulle det vara så att du upptäcker nackdelar på fältet som stark vind etc så får du skaffa ett nytt och säja det gamla eller ha två.

Det finns inte alltid facit direkt. Ibland måste man prova sig fram och sen lära av erfarenheten.
Ja jag brukar krångla till det ;o) Att köpa nytt när jag är långt ifrån civilisationen finns liksom inte...
Att jag jag kommer att ha fler än ett stativ är jag ganska säker på,men vill i nuläget köpa ett bra resestativ som senare alltid kan ligga i bilen,sen får jag väl köpa ett mera "vanligt" stativ att ha hemma...
 
Ja jag brukar krångla till det ;o) Att köpa nytt när jag är långt ifrån civilisationen finns liksom inte...
Att jag jag kommer att ha fler än ett stativ är jag ganska säker på,men vill i nuläget köpa ett bra resestativ som senare alltid kan ligga i bilen,sen får jag väl köpa ett mera "vanligt" stativ att ha hemma...

Det är inte säkert att behöver köpa ett nytt stativ senare. Du kanske blir jättenöjd på alla användningsområden om du köper ett bra resestativ. Om man nu ska spekulera över ev framtida behov: en bra kullled kan du använda på ditt ev framtida andra stativ för hemmabruk också. Köper du ett benro bh-1 eller två tex så funkar det också för ett mer tyngre stativ.
 
Hehe Gitzoträsket låter dyrt...men det skulle ju inte förvåna mig om jag hamnar där jag också.
Stort tack för informationen!

Nja, det är många pengar men det är kvalité och dom levererar varje gång. Så utslaget på den tid man har dom så blir det inte särskilt många kronor.
Att jag fastnade för Gitzo var deras ALR (Anti Leg Rotation) som gör stativet lättarbetat. Jag vill ha saker som funkar och är lättjobbade. Jag vill ta bilder och inte anpassa mig efter utrustningen så saker som håller och fungerar som jag vill ha dom är det som inhandlas. När jag skulle skaffa ett enbensstativ så testade jag det mesta på marknaden men kunde inte förlika mig med hur de fungerade rent praktiskt för mig. SÅ det blev ett Gitzo till.

Jag reser med mitt Gitzo GT2932EX ett Explorer stativ som ger väldigt bra möjligheter för den som håller på med makrofoto. Om jag tar av huvudet så går det ner i resväskan... Det är gjort i Gitzos basalt-teknik som är nästan lika lätt och starkt som kolfiber men prismässigt mellan kolfiber och aluminium.
 
För att flika in lite i diskussionen igen. Ja, det kan finnas en poäng med att handla i Bangkok, men då ska man tänka på två saker.

1) Bestäm vad du vill ha innan du åker, förhastade beslut har en tendens att inte bli lika bra som genomtänkta. Testa i lugn och ro i en butik med kunnig personal hemma i Sverige.

2) Kolla upp priser och butiker. Hur mycket tjänar du, och är det värt att inte få bekanta sig med utrustningen innan det är show time? Handla hos en väletablerad fotokedja, kolla upp om leverantören har världsgaranti och se upp för kopior.

Mvh, Anton.
 
Det är inte säkert att behöver köpa ett nytt stativ senare. Du kanske blir jättenöjd på alla användningsområden om du köper ett bra resestativ. Om man nu ska spekulera över ev framtida behov: en bra kullled kan du använda på ditt ev framtida andra stativ för hemmabruk också. Köper du ett benro bh-1 eller två tex så funkar det också för ett mer tyngre stativ.

Precis där sa du nått -Om man köper ett bra resestativ,kanske man kan klara sig med bara det...men jag känner mig själv så förmodligen blir det ett "vanligt" också...
 
Nja, det är många pengar men det är kvalité och dom levererar varje gång. Så utslaget på den tid man har dom så blir det inte särskilt många kronor.
Att jag fastnade för Gitzo var deras ALR (Anti Leg Rotation) som gör stativet lättarbetat. Jag vill ha saker som funkar och är lättjobbade. Jag vill ta bilder och inte anpassa mig efter utrustningen så saker som håller och fungerar som jag vill ha dom är det som inhandlas. När jag skulle skaffa ett enbensstativ så testade jag det mesta på marknaden men kunde inte förlika mig med hur de fungerade rent praktiskt för mig. SÅ det blev ett Gitzo till.

Jag reser med mitt Gitzo GT2932EX ett Explorer stativ som ger väldigt bra möjligheter för den som håller på med makrofoto. Om jag tar av huvudet så går det ner i resväskan... Det är gjort i Gitzos basalt-teknik som är nästan lika lätt och starkt som kolfiber men prismässigt mellan kolfiber och aluminium.

Ok ska kolla runt lite efter fler Gitzo´s hehe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.