Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mkt bra resestativ...

Produkter
(logga in för att koppla)
En liten fundering om lättviksstativ, skulle man inte tjäna en hel del i vikt och stabilitet på att slopa mittpelaren och skruva kulleden direkt i stativet? Jag menar förutom själva pelarens vikt väger ju låsningen en del och jag skulle tro att man kunde göra hela stativet mindre dimensionerat med bibehållen styrka om man man bultade huvudet direkt i.

Det kanske finns lättviksstativ utan mittpelare till och med? Jag har letat men inte hittat något av värde....

Kolla in Gitzos systematic serie. Finns även möjligheter att ta bort mittpelaren helt på vissa andra stativ och fästa kulan direkt på.
 
Kolla in Gitzos systematic serie. Finns även möjligheter att ta bort mittpelaren helt på vissa andra stativ och fästa kulan direkt på.

Jamen titta! Det var ju flera i mountaineer-serien som hade den möjligheten :)

Tyvärr faller det ju lite på att de är såpass tunga i sig att de inte blir lättvikts vare sig med eller utan pelaren. stabilare till lägre vikt än annars borde de ju iallafall bli.
 
Fantastiskt så länge man kan sätta fast det någonstans!

Helt korrekt, men det är ytterst ovanligt att man inte hittar något att fästa stativet i. Nu har jag aldrig fotograferat i Sahara, men där kan det nog vara knepigt :) Ett viss kreativt och okonventionellt tankesätt underlättar. På fjället t. ex. fungerar det utmärkt att köra ner en skida i snön och fästa stativet på skidan.
//Kjell
 
Senast ändrad:
Jamen titta! Det var ju flera i mountaineer-serien som hade den möjligheten :)
Den möjligheten finns på alla Gitzo som har så kallat "Ground Level Set" Det innebär att - "The center column is removable so that you can shoot closer to the ground. Without using any tools, you can remove the center column and secure the upper disc directly to the upper casting using the center column hook."

Du kan exempelvis välja ett Traveller GT1542T som väger 1 kg prick med mittpelare och det försvinner väl 150-200g om du tar bort pelaren. Tittade själv på det stativet och det är förvånansvärt stadigt för den storleken och vikten. Ett riktigt fint stativ. Finns i lager hos exempelvis Kameradoktorn för test.

http://www.gitzo.com/product/72038.71837.72041.0.0/GT1542T/_/SER.1_6X_TRAVELER_4S_G-LOCK

Valde dock ett GT2541

http://www.gitzo.com/product/72038...._6X_Mountaineer__4-section_Tripod_with_G-Lock

då jag i nödfall vill kunna klämma på ett stort tele som 400/2,8 när jag inte orkar släpa på mitt GT5561SGT.

http://www.gitzo.com/product/72038....Series_5_6X_Systematic_6-section_Giant_Tripod

men om jag inte haft något tyngre än 4kg totalt så hade det garanterat blivit ett GT1542T. Stativet är riktigt stabilt men väldigt lätt. För att få upp stabiliteten än mer så kan man hänga kameraväskan eller en tygpåse med sten i kroken under. En bra påse är tygpåsar som man köper på en matvaruaffär för 10 kr. Klarar massor av vikt men väger inte mycket i packningen.

Sen behövs ett bra huvud. Tittade på Benro och visst är det prisvärt. Ska man ha det bästa gäller dock RRS. Lite dyrare men rejäl skillnad i kvalitet. Blir också både mindre och lättare för kula som klarar motsvarande vikt/vridmoment jämfört med exempelvis Benro.
 
Jo, men jag menade att man borde ha en plan yta med ett 8 mm hål för bulten underifrån och inget mer. Det skulle ju verkligen spara vikt.

Orsaken till att jag frågar är att jag själv aldrig behöver använda mittpelaren så den är bara till besvär för mig.

Jag skissar faktiskt på en lösning där jag fräser bort hela kalaset som håller mittpelaren och sätter en bricka på varje sida om basen (?) och drar ihop alltihop med huvudet.

Allt finns ju redan. Det är bara att sätta kulleden på plattan och skruva fast den
 
Jamen titta! Det var ju flera i mountaineer-serien som hade den möjligheten :)

Tyvärr faller det ju lite på att de är såpass tunga i sig att de inte blir lättvikts vare sig med eller utan pelaren. stabilare till lägre vikt än annars borde de ju iallafall bli.

Det finns ju mountaineer stativ i olika viktklasser. De små är riktigt lätta. Själv äger jag 2 olika kolfiber av dem. Flera stycken väger klart under ett kilo
 
Kulled som kan vara nåt att kika på kanske
Cullman magnesit - när jag testat tycker jag att de varit lenare än Manfrotto och Gitzo men kanske inte i samma klass som Arca, RRS osv.
 
Vilken djungel detta är...men skoj,sen när man väl handlat får man väl se...
Brukar vara jakten på det optimala som är roligt...
 
Skillnaden melllan 2540 och 2541 medellerna är mycket små. Det är plattan som man sätter huvudet på som har några små förändringar och s.k. "safe lock"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.