Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mkt bra resestativ...

Produkter
(logga in för att koppla)
För att flika in lite i diskussionen igen. Ja, det kan finnas en poäng med att handla i Bangkok, men då ska man tänka på två saker.

1) Bestäm vad du vill ha innan du åker, förhastade beslut har en tendens att inte bli lika bra som genomtänkta. Testa i lugn och ro i en butik med kunnig personal hemma i Sverige.

2) Kolla upp priser och butiker. Hur mycket tjänar du, och är det värt att inte få bekanta sig med utrustningen innan det är show time? Handla hos en väletablerad fotokedja, kolla upp om leverantören har världsgaranti och se upp för kopior.

Mvh, Anton.

Fast jag skulle känna mig lite dum om jag testar en vara med hjälp av kunnig personal för att sedan handla den utomlands. Hursomhelst blir det någon prisskillnad om handlar på ebay jämfört med att handla i Bangkok tror du?
 
För att flika in lite i diskussionen igen. Ja, det kan finnas en poäng med att handla i Bangkok, men då ska man tänka på två saker.

1) Bestäm vad du vill ha innan du åker, förhastade beslut har en tendens att inte bli lika bra som genomtänkta. Testa i lugn och ro i en butik med kunnig personal hemma i Sverige.

2) Kolla upp priser och butiker. Hur mycket tjänar du, och är det värt att inte få bekanta sig med utrustningen innan det är show time? Handla hos en väletablerad fotokedja, kolla upp om leverantören har världsgaranti och se upp för kopior.

Mvh, Anton.
1) Precis ,men jag tror inte jag har samvete att INTE köpa om jag får så bra hjälp av tex Scandinavianphoto här i stan,känns som om jag vill gynna dom nu...(Fick jättebra råd av dom innan mitt kameraköp...Sen köpte jag en ny utrustning på blocket av en privatperson...) Det var för billigt för att inte handla ...Så jag har lite dåligt samvete nu.
2)Vill ju handla nu snart så jag hinner bekanta mig ned grejerna ,det är ju mer grejer jag ska ha också men det får jag väl ta i en ny tråd hehe
 
Fast jag skulle känna mig lite dum om jag testar en vara med hjälp av kunnig personal för att sedan handla den utomlands. Hursomhelst blir det någon prisskillnad om handlar på ebay jämfört med att handla i Bangkok tror du?
Svarade lite på det här ovanför...Jag har inte koll på vare sig ebay priser eller Thaipriser!
 
Senast ändrad:
Battre priser, battre service, och storre sortiment i affaren i Bangkok. Om du koper i en av de stora affarerna.
Du far aven tillbaka deras moms pa flygplatsen nar du flyger hem (7%)
 
Förstår inte vad du menar med resestativ men antar att det är ett lätt trebent stativ.

Är det inte bättre att satsa på ett bra enbent stativ som resestativ istället så kan du ju köpa ett bra trebent stativ att användas hemma.
 
Jag skulle slå ett slag för Benro. Jag köpte ett resestativ i deras Travelangel serie, det minsta av dem och det håller hög kvalitet och fungerar utan problem med en D7000 och ett 16-85 som jag använt det till. Mitt är i kolfiber med mycket liknande funktion som Gitzo i låsning mm. Det viks över kulan och blir mycket kompakt när det är ihopfällt samt ca 1kg i vikt. Jag tror det skulle funka mycket bra för din kombo D7000 + 18-200 som är likvärdigt med mitt 16-85 i vikt och storlek.

Beställer man på ebay så landar det på 2000 - 2500 kr inkl kula.

http://english.benro.cn/CpListTA.aspx?ParaId=1&id=52&ProductId=353
 
Förstår inte vad du menar med resestativ men antar att det är ett lätt trebent stativ.

Är det inte bättre att satsa på ett bra enbent stativ som resestativ istället så kan du ju köpa ett bra trebent stativ att användas hemma.

Skillnaden mellan ett enbent och ett flerbenat (3-5 ben) är så fundamental att jag aldrig ens skulle komma på tanken
 
Jag skulle slå ett slag för Benro. Jag köpte ett resestativ i deras Travelangel serie, det minsta av dem och det håller hög kvalitet och fungerar utan problem med en D7000 och ett 16-85 som jag använt det till. Mitt är i kolfiber med mycket liknande funktion som Gitzo i låsning mm. Det viks över kulan och blir mycket kompakt när det är ihopfällt samt ca 1kg i vikt. Jag tror det skulle funka mycket bra för din kombo D7000 + 18-200 som är likvärdigt med mitt 16-85 i vikt och storlek.

Beställer man på ebay så landar det på 2000 - 2500 kr inkl kula.

http://english.benro.cn/CpListTA.aspx?ParaId=1&id=52&ProductId=353
Ska ha det i åtanke också...
 
Köp gärna ett Gitzo, det är bra grejer.

Mitt kungarike för en häst! lär Rickard III ha sagt, enligt Shakespear, innan han dog. Du har säkert hört uttrycket förr i olika sammanhang när man behövt något som inte funnits till hands.

Det finns tillfällen då man borde ha ett stativ men inte har det, för det fick stanna hemma just då. Det är nämligen ingen höjdare att släpa runt på ett stort stativ, hur lätt det än är, i tropiskt klimat. Dessutom antyder det att du kanske har en lite mera avancerad kamerautrustning...
Då är det bra med ett bordsstativ, som jag tipsade om tidigare, och som alltid ligger i väskan eller i fickan. Det kostar så lite så du kan köpa ett sådant också.
 
jag har kört med gitzo kolfiber i många år även på den tiden det inte fanns g-lock systemet. Dagens med g lock systemet funkar hur bra som helst mitt vägen 1,6 kg o det har fungerat hur bra som helst utan att behöva tynga ner det med kameror som D3x,5D mark 2 . Kör du inte riktigt långa telen så är det utmärkt. Körde med Manfrotto,velbon innan o antingen höll dom inte eller så var dom inte stadiga så om du verkligen behöver ett bra stativ som är lätt o stadigt så brukar det oftast sluta på ett dyrare till slut. Det som jag tycker är viktigt är att det är LÄTT för om du reser mycket så blir det tung o bökigt att släpa runt på mitt med 1,6 g är gränsfall i vikt avseendet. Känner kollegor som kör med 1,2-1,4kg varianten som funkar bra men jag vågade inte ta steget ner till så lätta stativ. Det jag kan skriva under om gitzo är att dom
är lätta
stadiga
enkelt handhavande med g-lock innan var skruvringarna värdelösa att skruva upp
håller trots hårt användande

men som sagt var prislappen är inte billig ord strax över 6000 för mitt. Jag köpte mitt på hegethorn o dom kan oftast göra ett bättre pris.
ps glöm inte trådutlösarn eller timer vid kritiska tider.
 
Köp gärna ett Gitzo, det är bra grejer.

Mitt kungarike för en häst! lär Rickard III ha sagt, enligt Shakespear, innan han dog. Du har säkert hört uttrycket förr i olika sammanhang när man behövt något som inte funnits till hands.

Det finns tillfällen då man borde ha ett stativ men inte har det, för det fick stanna hemma just då. Det är nämligen ingen höjdare att släpa runt på ett stort stativ, hur lätt det än är, i tropiskt klimat. Dessutom antyder det att du kanske har en lite mera avancerad kamerautrustning...
Då är det bra med ett bordsstativ, som jag tipsade om tidigare, och som alltid ligger i väskan eller i fickan. Det kostar så lite så du kan köpa ett sådant också.

Jag ska ha det i åtanke Sten det var ju som sagt inga pengar...
 
jag har kört med gitzo kolfiber i många år även på den tiden det inte fanns g-lock systemet. Dagens med g lock systemet funkar hur bra som helst mitt vägen 1,6 kg o det har fungerat hur bra som helst utan att behöva tynga ner det med kameror som D3x,5D mark 2 . Kör du inte riktigt långa telen så är det utmärkt. Körde med Manfrotto,velbon innan o antingen höll dom inte eller så var dom inte stadiga så om du verkligen behöver ett bra stativ som är lätt o stadigt så brukar det oftast sluta på ett dyrare till slut. Det som jag tycker är viktigt är att det är LÄTT för om du reser mycket så blir det tung o bökigt att släpa runt på mitt med 1,6 g är gränsfall i vikt avseendet. Känner kollegor som kör med 1,2-1,4kg varianten som funkar bra men jag vågade inte ta steget ner till så lätta stativ. Det jag kan skriva under om gitzo är att dom
är lätta
stadiga
enkelt handhavande med g-lock innan var skruvringarna värdelösa att skruva upp
håller trots hårt användande

men som sagt var prislappen är inte billig ord strax över 6000 för mitt. Jag köpte mitt på hegethorn o dom kan oftast göra ett bättre pris.
ps glöm inte trådutlösarn eller timer vid kritiska tider.
Precis trådutlösare måste jag också köpa,än så länge verkar alla som har Gitzo vara nöjda,även om dom är dyra...men slarvar man inte bort det så håller det väl många många år?
Så då är det lönt kan jag tycka...
 
Precis trådutlösare måste jag också köpa,än så länge verkar alla som har Gitzo vara nöjda,även om dom är dyra...men slarvar man inte bort det så håller det väl många många år?
Så då är det lönt kan jag tycka...

Absolut, ett riktigt bra stativ kan du förmodligen ha nytta av i fler år än vad du kan räkna på dina fingrar, möjligtvis tår också.
 
För att göra det lite enklare:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8551163

Fördelen med Gitzo Traveller är att man viker in benen över huvudet så 41 cm för detta stativ ihop vikt är 41 cm med huvud. Om du köper ett huvud som får plats mellan benen.
Ev passar detta:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1594476

Men Gitzo vet att ta betalt oxå....

Kan bara instämma i Gitzoapplåderna. Slog till på 1541T från warehouseexpress i UK, för nästan halva Cyberpriset. Men det har uppenbarligen blivit dyrare sedan dess och möjligen ersatts av 1542T med 5 bensektioner.

Det är så pass stabilt att iaf jag tycker det funkar som allroundstativ, även om ett större och tyngre naturligtvis står stadigare. Men ett BRA stativ är det man har med sig!

Det riktigt svåra tycker jag är att hitta en lätt bra kula. Där kan jag känna att jag gick bort mig en aning så där avstår jag från att komma med råd.

Ett lite tyngre (?) men som imponerade stort är Gitzo 2541EX http://www.warehouseexpress.com/buy-gitzo-gt2541ex-explorer-tripod-with-g-lock-and-power-disc/p1026475. De hade det på MediaMarkt när jag letaade stativ men tyckte det var lite för tungt. Steglöst inställbara ben och låsningen var otroligt bra – kändes som hela stativet var gjort i ett stycke sten, mycket imponerande.
 
Senast ändrad:
Ja jag har för mig att jag hört uttrycket-Buy expensive and cry once,buy cheap,cry everyday...

Man ska köpa ett lagom bra stativ. Tillräckligt bra för att klara av de flesta fotosituationer de närmaste åren, men tillräckligt bristfälligt så att man kan finna anledning att köpa ett nytt om några år.
:)
 
Man ska köpa ett lagom bra stativ. Tillräckligt bra för att klara av de flesta fotosituationer de närmaste åren, men tillräckligt bristfälligt så att man kan finna anledning att köpa ett nytt om några år.
:)
Ja är det inte så...flest prylar när man dör vinner...?!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.