ANNONS
Annons

mitt minne är gott...

Produkter
(logga in för att koppla)

Tibor

Aktiv medlem
http://www.fotosidan.se/cldoc/34266.htm

32 GB minne!

Min första digitalkamera - en Olympus 2000Z år 1999 - hade 8 Megabyte minne och det räckte till 34 bilder i bästa jpg (2 Mpix).....

Motsvarade alltså ganska exakt en småbildsrulle och då lärde man sig att inte trycka på knappen för ofta!

Sedan 2001 tog jag ett grepp ner i plånboken och köpte ett 32 MB kort för vill minnas 600 kronor.. Då kunde jag fotografera över 100 bilder på en "film". Lyckan var total :)

Orkar inte ens räkna ut hur många "2000Z"-filer skulle få plats på detta 32 GB kort men det skulle väl räcka hela livet?

Var går gränsen? Finns det någon gräns?
Hur påverkas bildskapandet när lagring är "gratis" och man kommer hem med 1000-tals bilder? Orkar man ens granska alla? Är utvecklingen enbart god eller finns det en nackdel med "slarv" i fotograferandet?

Ptja, den nya SDXC-standarden definierar 2TB som max ;)
Och det har ju funnits 32GB MicroSD (och vanliga SDHC) ett tag, så jag tror vi är vääääldigt långt från max.

gräns? max? kb? mb?

Som med all teknik går det framåt, å de är väl tur, tänk om man var tvungen att lagra sina bilder på magnetband eller hålremsor. åh min nya kamera tar 7 meter hålband för att lagra 1 raw fil :)

snart är det minneskort byebye välkommen dna lagring, sticka i fingret tanka minnet med lite plasma. kameror spar inte bara bildinfo utan lagrar ett tvärsnitt av universum.

batteritid, tjena kosmiska strålningen driver din kamera till restaurangen vid slutet av universum öppnar.

tjena tjena...

Som ni säger, räkna inte i längden med någon praktisk övre gräns för hur många bilder som kan lagras. Problemet är nog redan i dag inte så mycket att få plats med allt som att hitta det man lagrat. Om du är oförsiktig eller slarvig med arkiveringen, då är lagring av bilden på din hårddisk detsamma som att tappa den i ett svart hål :)

Men nu frågas i det ursprungliga inlägget om det här är bra eller dåligt att man kan samla på sig så mycket bilder. Det kommer mig att tänka på en pressfotograf som i 20 år jobbat för lokaltidningen där jag bor. Ingen vet hur många bilder han har tagit under denna tid, men tidningens bildredkaktör uppskattar att det är runt 350 tusen(!). 200-500 bilder per vecka lämnar han in till redaktionen.

I senaste numret visar tidningen i en särskild bilaga på 27 sidor foton från dessa 20 år. Det är kul, men det totala antalet bilder i urvalet är ändå färre än de nya bilder han tar varje vecka.

Med en bra bilddatabas och en stenhård diciplin när det gäller taggning av bilderna kanske man kan hålla ordning på ett sådant arkiv och hitta en viss bild (som man kanske för länge sedan glömt att man tagit). Men visst måste vi hitta nya förhållningssätt till dessa bildmassor. Jag tycker det är svårt nog att hitta russinen i fotosidans album. Det är mest en slump när jag snubblar över någon riktig höjdare (bland allt som är bra).

Hur många miljarder nya foton tillkommer i världen varje år? Mina egna bilder är som stoftkorn i en öken i denna massa.

Bra eller dåligt? En fråga jag inte orkar ställa. Men det var lättare förr :)

snart är det minneskort byebye välkommen dna lagring, sticka i fingret tanka minnet med lite plasma. kameror spar inte bara bildinfo utan lagrar ett tvärsnitt av universum.

batteritid, tjena kosmiska strålningen driver din kamera till restaurangen vid slutet av universum öppnar.

Haha, välformulerat! Ser fram emot när man kan fotografera direkt med ögonen och slipper släpa runt på kameran.

Sony Mavica hette väl den första digitalkameran jag kom i kontakt med. Den sparade sina 640x480-bilder på vanlig 1,4Mb-diskett. Minns inte hur många bilder den rymde, men det var iallafall fler än en småbildsrulle tror jag.

Jag har problem att fylla mitt 4-gigskort på en dag när jag plåtar i JPG + RAW med min 12-megapixelkamera i 14 bitar. Folk verkar trycka lite onödigt mycket på knappen;-) Fast till spelfilm är det förstås bra.

Tänk i förlängningen istället. Inga mer hårddiskar så som vi idag känner dem som. Allt blir lagrat på små, lätta lagringsenheter. Det enda som kommer att begränsa storlek och tyngd är skärmens storlek och materialval. Vi kommer att se små laptops med 10" LED ultratunn skärm och lättviktschassi med 128GB lagringsmedia inom några år. 1 cm tjock - 500 gram, inga rörliga delar och stor som ett A5.

Tänk i förlängningen istället. Inga mer hårddiskar så som vi idag känner dem som. Allt blir lagrat på små, lätta lagringsenheter. Det enda som kommer att begränsa storlek och tyngd är skärmens storlek och materialval. Vi kommer att se små laptops med 10" LED ultratunn skärm och lättviktschassi med 128GB lagringsmedia inom några år. 1 cm tjock - 500 gram, inga rörliga delar och stor som ett A5.
Ja, det blir trevligt. Det måste vara ganska lätt att göra ett sådant minne redan idag med tanke på hur pyttelitet ett SD-kort är jämfört med en hårddisk. Ta fyra stycken 32-gigskort bara. Det tar ju ingen plats alls. Problemet är väl i så fall hastigheten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar