Annons

Mitt första stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikTjulin

Avslutat medlemskap
Nu har jag bestämt mig för att shoppa ett stativ. Det är väll ungefär så långt jag kommit. Det finns ju så otroligt mycket att välja mellan. Jag hade tänkt mig att det hela får kosta runt 1500 kr. Så frågan lyder: Vad ska jag köpa?

Om det kan vara till någon hjälp så har jag testat lite HDR och tycker det är en fruktansvärt trevlig teknik. Så ett stativ (och huvud) som lämpar sig för den typen av fotografering vore trevligt.

Fredrik

Ska du ha stativet främst till landskapsfoto i kvällssol eller makro-experiment i badrummet?

Själv har jag en "ingångsklassiker" - manfrottos 55ProB (mitt första).
Bra kvalitet till bra pris, men ganska tungt, så det är bättre för hemmabruk än uteanvändning.

Angående kulled kan du ta en av manfrottos egna, kolla vilken vikt de klarar och välj en som tar typ 1.5ggr vad din tyngsta kamera/glugg-kombo väger.
Då kan du sätta den i udda vinklar utan att en börjar glida.

Det jag INTE rekommenderar är velbons (och liknande märkens) billighetsstativ. Ett stativ är värt att lägga pengar på.

Du kan nog inte räkna med att få ett stabilt stativ med en maxgräns på 1500:-, men du behöver inte överskrida den budgeten med allt för mycket för att få ett bra stativ.

Manfrottos 055 (finns i varianter från ca 1200:- till ca 3000:) kan jag rekommendera.

De stora skillnaderna är att de dyraste är konstruerade i kolfiber. De billigare skiljer det bara småsaker mellan, som snäppspännen eller skruvar till benen, hur man fäller mittpelaren, o.dyl.

Sen tillkommer kulled, och ska du ha nåt hyffsat där bör du åtminståne skaffa en 488RC2 Midi ball. Personligen kör jag med 322RC2, för att jag gillar snabbgreppet med den.

Kolla runt under stativ på http://www.cyberphoto.se/

Och glöm inte, om du snålar blir det dubbelt så dyrt! Det stämmer verkligen med stativ. Köp ett för klent stativ, och du kommer väldigt snart få köpa ett nytt. Jag har inte hört om en enda person som har köpt ett väldigt billigt stativ och varit nöjd. Personligen anser jag 055 vara det absolut billigaste man bör köpa för normal använding. Manfrottos 190'a är bra för resa för att det är väldigt lätt, men det är betydligt rangligare än 055'an.

Det beror lite på hur du tar dig till platserna du skall fotografera. Jag har också ett Manfrotto 055(CB), problemet är att jag mest fotograferar natur i skogen osv. Det stativet följer aldrig med för det är helt enkelt för tungt för mig att kånka på.

Tänk på att när du håller stativet i handen i affären känns det kanske inte så tungt, men efter att ha burit det i 4 - 5 timmar kommer det kännas mycket tyngre ;)

Tack för hjälpen. Nu är jag stolt ägare till ett Manfrotto 190xb.Detta tillsammans med 804rc2 som jag fick i ett paket till bra pris(visnings ex).

Det känns fint. Använde det när jag tog bilden på min farsas HD. Släng gärna ett öga på den. 3-vägshuvudet kanske inte är det absolut smidigaste men jag kommer överrens med det än så länge. Jag får väll återkomma när det är dags för kulled.

Ska också köpa ett stativ så jag lånar denna tråd.

Dom krav jag har är att det ska vara ganska billigt (max 2000) och liten transportlängd, vikten bryr jag mig inte om utan bara storlek.

Har kollat lite på manfrottos hemsida där man kan sortera efter closed lenght. Min utrustning väger ca 1,5 kg (tyngsta kombinationerna), max load på t.ex 714B är 2.5 kg. jag klarar alltså max load lätt, men blir stativet väldigt rangligt?
190MF4 är lite för dyrt men skulle 724B eller 728B gå bra, dom har en max load på 3.5 kg. Annars även 190CXPRO4 skulle vara bra men hittar ingen återförsäljare (vill köpa IRL), bor i Umeå (kollat på Swefo och Cyberphoto). Någon som vet cirkapris på 190CXPRO4?

Senast ändrad:
190CXPRO

Jag köpte ett 190CXPRO3 för någon vecka sedan. Enda återförsäljaren i sverige som jag hittade var leiljung, men det funkade bara bra att handla därifrån.

zenit91 skrev:
Ska också köpa ett stativ så jag lånar denna tråd.

Dom krav jag har är att det ska vara ganska billigt (max 2000) och liten transportlängd, vikten bryr jag mig inte om utan bara storlek.

Har kollat lite på manfrottos hemsida där man kan sortera efter closed lenght. Min utrustning väger ca 1,5 kg (tyngsta kombinationerna), max load på t.ex 714B är 2.5 kg. jag klarar alltså max load lätt, men blir stativet väldigt rangligt?
190MF4 är lite för dyrt men skulle 724B eller 728B gå bra, dom har en max load på 3.5 kg. Annars även 190CXPRO4 skulle vara bra men hittar ingen återförsäljare (vill köpa IRL), bor i Umeå (kollat på Swefo och Cyberphoto). Någon som vet cirkapris på 190CXPRO4?
Jag har fotat med ett 725B i två år nu och det enda problemet var när det välte en gång. Jag hade fotat i en väldigt brant backe och glömde av att benen var väldigt olika långa när jag ställde ifrån mig det på plan mark varpå det åkte i backen och knäckte ett spänne till ett av benen. 130:- och lite pill senare är det som nytt igen om man bortser från några kosmetiska defekter i lacken. Det tyngsta jag har använt på det är en D200 och 70-300VR som tillsammans väger en totalt 1,7 kg och det har inte varit några problem alls. När jag köper nytt stativ så blir det ett dyrare på grund av en del extra finesser (möjligheten att dra ut mittpelaren i sidled till exempel) och inte för att det varit för instabilt.

Zotamedu skrev:
Jag har fotat med ett 725B i två år nu och det enda problemet var när det välte en gång. Jag hade fotat i en väldigt brant backe och glömde av att benen var väldigt olika långa när jag ställde ifrån mig det på plan mark varpå det åkte i backen och knäckte ett spänne till ett av benen. 130:- och lite pill senare är det som nytt igen om man bortser från några kosmetiska defekter i lacken. Det tyngsta jag har använt på det är en D200 och 70-300VR som tillsammans väger en totalt 1,7 kg och det har inte varit några problem alls. När jag köper nytt stativ så blir det ett dyrare på grund av en del extra finesser (möjligheten att dra ut mittpelaren i sidled till exempel) och inte för att det varit för instabilt.

Okej, tack. då blir det nog ett 724B som är lite mindre, har hittat det + kulled för 900:-

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto