Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Missvisande display på 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zappzys

Avslutat medlemskap
Har en d40 sedan tidigare & bytte idag mot en 400d pga begränsat objektiv utbud till d40. Trodde dessa kameror skulle vara ngt jämnlika.
Har testat 400d & tagit olika kort med olika inställningar & jämfört med d40.
Men blev riktigt besviken, för lyckas helt klart få bättre & skarpare bilder med d40 än 400d och displayen på 400d verkar missvisande vad gäller färgen, då den visar en mörkare gulaktig ton på displayen men en helt annan när jag fört över fotot till datorn, jämförde detta med d40 & på den displayen får jag en korekt visad "färg" av bilden som stämmer med hur det även ser ut i datorn. Är 400d generellt sämre än d40 vad gäller detta med missvisande display & skärpa på bilderna? Eller är det något fel på just min kamera? Hur är eran display på kameran? För så här ska det väl inte vara, då är det ju omöjligt att få rätt inställningar när man är iväg & fotar?

Du bedömer alltså färgerna på displayen? Gör inte det. Bedöm exponeringen med histogrammet. Kör du jpg, så har du dina förinställda vitbalanser, kör du RAW kan du ju strunta helt i hur det ser ut på skärmen. Sen att den inte visar rätt mot din skärm kan bero på en mängd olika anledningar, t.ex. vald vitbalans.

När jag tar vanliga vardagsfoton bedömer jag hur bilden blir av att kolla på displayen & jag tar även med helautomatiska inställningar. Fotona från 400d sett i datorn har korekt vitbalans osv men dock inte på displayen, & iom att jag använder den väldigt mycket så känndes detta fenomen inte så kul, då det på d40 stämmer nästan exakt av hur bilden ser ut på displayen som den även ser ut i datorn sen. På 400d när man kör helautomatisk inställning finns inte möjlighet till att ändra vitbalansen, på d40 fotar jag i raw & ändrar i datorn sen om det skulle bli fel, men att fota i raw på 400d på helautomatisk inställning gick inte, detta tog jag som en självklarhet, men tji fick jag :p
Men va som sagt mest nyfiken över hur pass era displayar visar fotona jämfört med hur dom ser ut igentligen.

Nja.. jag kan inte riktigt förstå ditt problem, eller jo jag förstår ditt problem men är det egentligen ett problem?

Anta att du fotograferar en apelsin och den ser gul ut på skärmen men är orange i verkligheten. Vad kan du göra åt att kameran visar gult? Du kan inte "göra om färgen" som tex med skärpan... är bilden inte skarp då kan du ta om bilden och göra den skarp.

Är den för ljus då kan du expoenera om den, men du kan liksom inte göra om en färg... endera har kameran registrerat färgen elelr så har den itne gjort det. Det du kan göra är att ändra färgtemperatur och färgmättnaden... men det påverkar inte bara kamerans display utan hela bilden...

Därför kan ju lika gärna en kamea skärm vara svartvit... spelar egentliten ingen roll.

Viktigt blir det däremot om du på något sätt kan påverka färgen utifrån vad du ser på skärmen. Men det kan du inte. Det viktiga är att det ser riktigt ut på färdiga resultatet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar