Är ju alltid svårt när det gäller Serviceyrken och kunder (anser att man kan se fotografering som ett serviceyrke, i alla fall om man jobbar mot kund som TS), och det här är nog ett ypperligt exempel på varför man ska vara tydlig från första kontakt och även vara tydlig när beslut tas om fotografering. Jag har onekligen bara foto som hobby men jobbar inom hotelbranchen så omständiga och krävande kunder är inte direkt främmande
Det viktiga i hela den här tråden är hur du hade formulerat ditt julerbjudande? Om inte reglerna och villkoren är tydligt skrivna om vad som exakt ingår etc. så är det svårare att hävda sin punkt, då detta var inget kunden var medveten om innan ni ingick ett "kontrakt" om fotografering,
Om det är tydligt specificerat vad som ingår så skulle jag nog uttrycka mig med något i stil med:
Tack för ditt svar,
Enligt det erbjudande som nyttjades vid fotograferingstillfället så ingår XXXX, jag anser att jag har varit mer än tillmötesgående med ändringar som går utanför detta erbjudande och jag kan inte gå med på ytterligare bearbetning på dessa bilder och nya utskrifter utan att ta ut en kostnad.
Gällande att bilderna upplevs som ljusa så är det på grund av att det är en vit bakgrund och ni har på er ljusa kläder, om jag mörkar ner dem ännu mer än vad som redan har gjort så kommer fotografierna inte bli bra (eller något dylik formulering).
om ni önskar beställa nya kopior av bilderna fast med blank finish så hjälper jag er givetvis med att ordna detta, kostnaden skulle då bli XXXX då det endast ingick XX antal utskrifter i erbjudandet och de som levererades till er var de som ni har godkänt innan tryck.
etc. etc.
Eller det bästa, ring henne, mail är bra på sitt sätt men när det gäller sådana här saker så är det oftast enklare att ta det via telefon, brukar lösa sig mycket snabbare än via mail (och många brukar bli lite tagna på sängen när de ska försöka argumentera på telefon, har de ett mail framför sig så har de ju gott om tid på sig att formulera sina argument).
Om du tycker att kunden är viktig ur aspekten att hon kan skada ditt rykte om hon inte blir nöjd så skulle jag nog erbjuda henne att komma tillbaka för att bli omfotograferad fast med svart bakgrund och att hon får betala för de nya utskrifterna, annars så är det bara att stå på dig "tyvärr så kan jag inte hjälpa dig mer än vad jag redan har gjort, jag har redan lagt ned XX timmar på dina foton och jag brukar ta XX kronor per timme för redigering, om du önskar att jag fortsätter att redigera dina bilder och beställer ut nya utskrifter åt er så måste jag ta betalt XX kronor per timme och XX per utskrift"
Är ju alltid en avvägning över förluster rent tidsmässiga och ekonomiska gentemot rykten och möjligheterna att få mer jobb. Så jag skulle nog försöka "omvända" henne så kan du förhoppningsvis få en kund som är nöjd och kan fortsätta ge dig bra rykte