Annons

Missnöjd kund - hur hantera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, jag kommer inte att ta upp det med bekantingen. Blir det så att jag inte får fler jobb så får jag tills vidare bita i det sura äpplet, men den bekanta är helt fel person att ta upp det med i nuläget (en underbar människa, men hon skulle nog ta det på fel sätt för hon tror alla om allt gott).
 
Det är studiobilder med vit bakgrund och de jag fotograferade hade klätt sig i vitt och beige. Hur jag än redigerar vill hon hela tiden att bilderna ska vara mörkare. Jag tror att hon egentligen hade velat ha en mörk bakgrund, men det är ju så dags nu.
 
Usch, det här kommer säkert jag få utstå inom kort. Har precis byggt upp min fotostudio och snart kommer väl min första jobbiga kund.. Men det är väl en del av grejen, vill man driva eget får man ta itu med både det roliga och det tråkiga :)
 
Är ju alltid svårt när det gäller Serviceyrken och kunder (anser att man kan se fotografering som ett serviceyrke, i alla fall om man jobbar mot kund som TS), och det här är nog ett ypperligt exempel på varför man ska vara tydlig från första kontakt och även vara tydlig när beslut tas om fotografering. Jag har onekligen bara foto som hobby men jobbar inom hotelbranchen så omständiga och krävande kunder är inte direkt främmande :)

Det viktiga i hela den här tråden är hur du hade formulerat ditt julerbjudande? Om inte reglerna och villkoren är tydligt skrivna om vad som exakt ingår etc. så är det svårare att hävda sin punkt, då detta var inget kunden var medveten om innan ni ingick ett "kontrakt" om fotografering,

Om det är tydligt specificerat vad som ingår så skulle jag nog uttrycka mig med något i stil med:

Tack för ditt svar,

Enligt det erbjudande som nyttjades vid fotograferingstillfället så ingår XXXX, jag anser att jag har varit mer än tillmötesgående med ändringar som går utanför detta erbjudande och jag kan inte gå med på ytterligare bearbetning på dessa bilder och nya utskrifter utan att ta ut en kostnad.

Gällande att bilderna upplevs som ljusa så är det på grund av att det är en vit bakgrund och ni har på er ljusa kläder, om jag mörkar ner dem ännu mer än vad som redan har gjort så kommer fotografierna inte bli bra (eller något dylik formulering).

om ni önskar beställa nya kopior av bilderna fast med blank finish så hjälper jag er givetvis med att ordna detta, kostnaden skulle då bli XXXX då det endast ingick XX antal utskrifter i erbjudandet och de som levererades till er var de som ni har godkänt innan tryck.

etc. etc.

Eller det bästa, ring henne, mail är bra på sitt sätt men när det gäller sådana här saker så är det oftast enklare att ta det via telefon, brukar lösa sig mycket snabbare än via mail (och många brukar bli lite tagna på sängen när de ska försöka argumentera på telefon, har de ett mail framför sig så har de ju gott om tid på sig att formulera sina argument).

Om du tycker att kunden är viktig ur aspekten att hon kan skada ditt rykte om hon inte blir nöjd så skulle jag nog erbjuda henne att komma tillbaka för att bli omfotograferad fast med svart bakgrund och att hon får betala för de nya utskrifterna, annars så är det bara att stå på dig "tyvärr så kan jag inte hjälpa dig mer än vad jag redan har gjort, jag har redan lagt ned XX timmar på dina foton och jag brukar ta XX kronor per timme för redigering, om du önskar att jag fortsätter att redigera dina bilder och beställer ut nya utskrifter åt er så måste jag ta betalt XX kronor per timme och XX per utskrift"

Är ju alltid en avvägning över förluster rent tidsmässiga och ekonomiska gentemot rykten och möjligheterna att få mer jobb. Så jag skulle nog försöka "omvända" henne så kan du förhoppningsvis få en kund som är nöjd och kan fortsätta ge dig bra rykte :)
 
Jag tycker att det är en jättestor balansgång hur långt man ska gå för att kunden ska bli nöjd. Jag tror på nöjda kunder. Men inte på att utplåna sig själv för att nå dit. Hur som helst har jag redan skrivit till henne att jag inte kan göra mer än jag gjort, och så gav jag henne lite olika alternativ. Att fotografera om tror jag inte är någon lösning, hon blir ändå inte nöjd är jag rädd.

Erbjudandet jag hade var riktigt bra. Den bekanta till kvinnan hade tillgång till en bra lokal och jag tog med mig blixtar etc. Lokalkvinnan fixade fika till de som kom och umgicks med dem och jag kunde fokusera på fotograferandet. Eftersom det kom så många på en gång blev det rätt tidseffektivt (alla fick rätt lång tid på sig, men för mig var det effektivt eftersom jag inte behövde åka mellan olika platser och inte behövde ha dötid mellan fotosessionerna). Mitt eget syfte var också att träffa lite nya potentiella kunder (långsiktigt) och lite som en tjänst till kvinnan med lokalen, att kunna erbjuda henne det här utan att hon behövde betala (hon är som sagt supersnäll och arbetar mycket ideellt). Hur som helst, erbjudandet var att fotograferingen var gratis och, förstås, helt utan köptvång. Det för att locka kunder som annars kanske inte skulle vågat. Sedan erbjöd jag en mindre förstoring för bara 29 kronor. Därutöver var det ordinarie priser (men viss rabatt på vissa grejer, t ex julkort) på det de ville beställa, efter min vanliga prislista för efterbeställningar/tillval.

Men, vi hade ju inget avtalat om hur många redigeringar jag skulle göra etc. Ska man behöva ha det? Jag redigerade om många gånger innan hon beställde (och då beställde hon ändå det som jag hade gjort som första alternativ), och det tycker jag är helt okej. Men att det kommer så många krav efter att hon fått slutbilderna - som hon ändå själv sett och beställt - känns inte rimligt.

Jobbigt, tycker jag. Men det är väl bara att lära sig av det hela.
 
Phu, det löste sig bra! Hon förklarade att hon inte var missnöjd med bilderna, tvärtom tycker hon att de är jättefina, men hon trodde att jag kunde byta bakgrund till olika nyanser med en knapptryckning. När jag förklarade att det är mer komplicerat än så förstod hon, och så var den saken utredd. Vad skönt, nu känner jag mig lättad.
 
Phu, det löste sig bra! Hon förklarade att hon inte var missnöjd med bilderna, tvärtom tycker hon att de är jättefina, men hon trodde att jag kunde byta bakgrund till olika nyanser med en knapptryckning. När jag förklarade att det är mer komplicerat än så förstod hon, och så var den saken utredd. Vad skönt, nu känner jag mig lättad.

YAY! Champange till alla! :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar