Annons

Misslyckad service?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska testa mina nyservade objektiv i helgen. Men jag förstår inte räknesättet riktigt. Vill du vara vänlig och förklara. Jag får inte ihop det matematiskt.

/Tommy

Ursäkta! Jag glömde nog en decimal och ett par nollor där i huvudräkningen :)
85mm/0,02 blir 4,2 meter, som referensvastånd.

Ett 100 mm bör alltså testas på fem meter.
Ett 400 mm på 20 m.
Ett 20 mm på 1 m
o.s.v... i dagsljus
 
Det finns dom som säger 25 gånger också, kan ju bli lite opraktiskt med 50 för längre objektiv. I alla fall om man testar inomhus. :)
 
En 85 mm glugg ska du enbart testa på ca 4 meter. (0,5 ggr brännvidden i meter. Gäller för alla brännvidder. En zoom får du då testa på flera avstånd)

Det blir inte lätt om man ska fota testkartan med längre objektiv och hålla 45 grader :) Det blir t.o.m svårt med 85mm. 25ggr brännvidden fungerar ju med 85mm men inte med längre brännvidder.

Sista och viktigaste tipset... Gå ut i helgens vackra väder och fotografera som vanligt och glöm alla ev AF-bekymmer.
Det var ett trevligt tips :) Men kan bli svårt att inte grubbla över AF....

Lycka till och ha en trevlig helg! :)
Tack det samma!
 
Ursäkta! Jag glömde nog en decimal och ett par nollor där i huvudräkningen :)
85mm/0,02 blir 4,2 meter, som referensvastånd.

Ett 100 mm bör alltså testas på fem meter.
Ett 400 mm på 20 m.
Ett 20 mm på 1 m
o.s.v... i dagsljus

Tack Bengt och en trevlig fotohelg om vädret medger det.
Tommy
 
Fokuspunkter och sensorer

Sensorerna täcker en större yta än vad fokuspunkterna indikerar i sökaren.
Det kan alltså bli fel när man fokuserar mot sluttande plan. Eller fel om föremål utanför punkterna påverkar sensorerna.

Så när man fokustestar ett objektiv mot en plan yta vinkelrät mot kameran och det ser OK ut så behöver man inte göra fler tester. Men om skärpan är dålig och man vill konstatera fram eller bakfokus så måste man vara noggrann och metodisk.


Exempel på jämförelser av fokuspunkter och sensorer, EOS 300D:
 

Bilagor

  • 300D.jpg
    300D.jpg
    10.3 KB · Visningar: 633
Det är mycket pengar för något du kan göra själv med några pappbitar och en linjal.

Jag har själv köpt den ännu dyrare LensAlign och det får jag väl säga att jag ångrar, min egen måltavla av papp fungerar lika bra (eller dåligt, beroende på hur man ser det).
 

Bilagor

  • FocusTestTargetSmall.JPG
    FocusTestTargetSmall.JPG
    19.8 KB · Visningar: 630
Det är mycket pengar för något du kan göra själv med några pappbitar och en linjal.

Jag har själv köpt den ännu dyrare LensAlign och det får jag väl säga att jag ångrar, min egen måltavla av papp fungerar lika bra (eller dåligt, beroende på hur man ser det).

Ser bra ut. Ganska svårt att missa den måltavlan med sensorn.

MVH J O



Här är en skärmbild man kan använda vid mikrojustering. Direkt på skärmen. Det bildas ett Moiré-mönster i sökaren som gör det lätt att få exakt fokus:
http://www.xs4all.nl/~bvdwolf/temp/OPF/MicroFocusAdjust1.gif

Metoden är enkel. Slå av AF på objektivet, ställ skärpan manuellt i liveview. Ställ på AF-knappen igen. Studera objektivets avståndsring samtidigt som du trycker ner avtrycket och fokuserar. Rör ringen på sig så kan objektivt behöva mikrojusteras.
 
En undring: Är det inte bättre att plåta ett vertikalt objekt för att sedan byta mot denna skala? Är autofokus skapt för lutande objekt?
 
Vertikalt eller horisontalt spelar ingen roll. Sensorerna bryr sig inte om orienteringen, de går på kontrast. (sensorer är kryssformade, i alla fall de i mitten)
Säkrast är dock att måltavlan är vinkelrät mot kameran så att det lutande planet kommer utanför sensorns upptagningsområde.
 
Jag tycker det vore mera rättvist och upplysande om ni skrev vilken ort det Intervision är beläget på som man är missnöjd med. Hela kedjan av verkstäder bör kanske inte lida för om någon av dem har en inkompetent tekniker.
Jag har precis hämtat ut min utrustning från Intervision i Malmö. De gjorde AF-justering på en 5D II och tre L-gluggar under dagen medan jag väntade på orten. Detta trots att jag är 100%-ig amatör. Ska bli intressant att testa hur utrustningen nu fungerar. Mycket vänligt bemötande fick jag i alla fall.
Återkommer med testresiultatet.

/Tommy


Mina erfarenheter av Intervision i Malmö är mycket positiva. Vänligt bemötande, kompetenta, varsamma om prylarna, väl utfört arbete och färdigt i tid. Kan man begära mer? :)
Trist att man inte verkar hålla samma höga kvalitet i Stockholm
 
Som redan har påpekats så ska man inte testa mot lutande plan utan motivet bör vara vinkelrätt mot kameran.

Men testa både vertikala och horisontella linjer. Jag har haft två kameror där skärpan har hamnat på två olika ställen beroende på om linjerna varit horisontella eller vertikala.
Men båda kamerorna har Intervision (i Malmö) justerat in så att det funkat bra.
Det jag inte hängde med på var om det bara var kameran eller om objektiven också justerades för skillnad mellan vertikalt och horisontellt.
 
Har skickat in min 5D II till Intervision i Stockholm för justering av autofokus. Innan jag skickade in kameran så sa dom till mig att jobber skulle ta ca 1 vecka.

Dem tog emot kameran 27/12 2010. Jag har fortfarande inte fått tillbaka den. När jag mailade idag och frågade så säger dom att den kommer bli klar i nästa vecka.

Så det tar alltså minst 3 veckor, Inte en vecka.

Jag hoppas att resultatet är bättre än deras tidsplanering.
 
Det är väl inte helt förvånande att det tar lång tid den tiden på året, men det är dåligt att dom ger en för optimistisk leveranstid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.