Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Misslyckad service?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kanske är värt att påpeka att Intervisions verkstad ligger i Malmö. Saker som ska lagas skickas från Stockholm till Malmö, så kvalitén på jobbet beror knappast på var man lämnar in, däremot kan det påverka hur lång tid det tar, eftersom grejer kanske inte skickas direkt utan kan ligga någon dag i Stockholm (Solna).
 
Det kanske är värt att påpeka att Intervisions verkstad ligger i Malmö. Saker som ska lagas skickas från Stockholm till Malmö, så kvalitén på jobbet beror knappast på var man lämnar in, däremot kan det påverka hur lång tid det tar, eftersom grejer kanske inte skickas direkt utan kan ligga någon dag i Stockholm (Solna).

Är du säker på detta?

När jag lämnade in mina prylar i Solna för drygt ett år sedan fick jag intrycket att de utförde jobbet på plats, men jag kanske tog fel?
 
Det kan möjligen bero på vad som ska göras, jag tror inte alla verkstäder har utbildning eller utrustning för alla tänkbara jobb.
 
Det kanske är värt att påpeka att Intervisions verkstad ligger i Malmö. Saker som ska lagas skickas från Stockholm till Malmö, så kvalitén på jobbet beror knappast på var man lämnar in, däremot kan det påverka hur lång tid det tar, eftersom grejer kanske inte skickas direkt utan kan ligga någon dag i Stockholm (Solna).

Jag tror inte att de som jobbar med reparationer på Intervision i Solna håller med dig.
 
det stämmer inte.. när jag kom för att hämta grejerna var dom inte klara.. Jag frågade om jag kunde få prata med teknikerna och det gick bra om jag stod i dörrn:).
 
Som jag skrev ovan så tar inte alla verkstäder alla typer av jobb, t.ex. min Mark III skickades från Stockholm till Mölndal då den skulle åtgärdas för AF-problem, och verkstäderna kan också skicka runt saker om någon ort är överbelastad.
 
En uppdataring om Intervision i sthlm, just nu har de galet mycket. 7 tekniker som arbetar med olika typer av kameror just nu.
 
VI kommer säkert få se en ändring i cps villkor. dom är ganska så generösa nu. Men å andra sidan är det ju och ett krig mot nikon som jag mistänker har liknande service
 
VI kommer säkert få se en ändring i cps villkor. dom är ganska så generösa nu. Men å andra sidan är det ju och ett krig mot nikon som jag mistänker har liknande service

Tycker du att det är generösa villkor? Jag gillar inte försämringen som blev för mig med det nya systemet med 3 kategorier. Har massa L-glas men bara ett proffshus och hamnar därmed i lägsta kategorin och får vänta 5 dagar på prylarna (och jag misstänker att många andra fotografer drabbats likvärdigt) ofta drar de dessutom över tiden vid reparation, eller som har hänt mig två gånger: de har lagat i tid men glömt att ringa/meddela. Som kund hos Intervision bör man aktivt bevaka status för reparationerna.

Som jag har förstått har Nikon bättre vilkor, de lär vara generösare med låneutrustning och har kortare tider. Har faktiskt allvarligt funderat på att byta till Nikon pga den dåliga servicen hos Canon.
 
Tycker du att det är generösa villkor? Jag gillar inte försämringen som blev för mig med det nya systemet med 3 kategorier. Har massa L-glas men bara ett proffshus och hamnar därmed i lägsta kategorin och får vänta 5 dagar på prylarna (och jag misstänker att många andra fotografer drabbats likvärdigt) ofta drar de dessutom över tiden vid reparation, eller som har hänt mig två gånger: de har lagat i tid men glömt att ringa/meddela. Som kund hos Intervision bör man aktivt bevaka status för reparationerna.

Som jag har förstått har Nikon bättre vilkor, de lär vara generösare med låneutrustning och har kortare tider. Har faktiskt allvarligt funderat på att byta till Nikon pga den dåliga servicen hos Canon.

Håller med på sätt och vis och det låter sniket, men canon resonerar vä så att villkoren ska gynna proffsanvändarna så att de inte står utan utrustning när de har uppdrag. På så sätt känns det rimligt att man ska ha två proffshus. Det har ju alla proffs. Jag tror att de surade mycket på att väldigt väldigt många amatörer hade hög status i systemet och gick före dom själva. Själva tjänsten är ju för de som jobbar med foto annars förvinner ju syftet? Klart att det var surt för en massa amatörer när man ändrade villkoren men enligt mig helt rimligt.

Låneutrustning borde man vara bättre på, det håller jag med om. För yrkesfotografer..

Att de är dåliga på att höra av sig var vanligt tidigare. Nu har jag fått en känsla av att man får ett sms när statusen på proodukten är "färdig" i deras datorsystem?
 
På sätt och vis är det ju lite bakvänt; jag har många prylar och klarar då bättre att vänta om något går sönder, medan den som t.ex. bara har ett kamerahus är mer stressad att få tillbaka det snabbt. Men man måste väl dela in användarna på något sätt, och mängden prylar är enkelt att hantera.
 
Jag är proffs (fotograferar på heltid för min försörjning som frilansare). Har en 1DsmkIII och bytte 1DmkIII mot 7D och vips så åkte jag ned i deras "ranking" för servicen. Jag vet flera amatörer som har 5dMkII och en mkIII eller IV (och oftast inte alls lika mycket glas) så jag håller inte med om att det nya systemet är bra på att prioritera proffsen.

De är fortfarande dåliga på att höra av sig på Intervision (sms har jag fått någon enstaka gång men det är mer undantag än regel) . Tex lämnade jag in grejer för 5 arbetsdagar sedan och har inte hört ett smack från dem. Mailade imorse, inget svar. Ringde nu efter lunch och då var 2 av 3 prylar klara och för den 3:e väntar de på delar som förhoppningsvis kommer i slutet av veckan. När jag gnällde lite kunde de kanske ordna fram en låneglugg från Canon, men det skulle ta ytterligare någon dag. Enligt min mening borde de erbjudit detta så fort de visste att de inte kunde hålla tiden på 5 dagar (som är ganska väl tilltagen enligt min åsikt), inte stå handfallna när tiden väl löpt ut.
 
Jag är proffs (fotograferar på heltid för min försörjning som frilansare). Har en 1DsmkIII och bytte 1DmkIII mot 7D och vips så åkte jag ned i deras "ranking" för servicen. Jag vet flera amatörer som har 5dMkII och en mkIII eller IV (och oftast inte alls lika mycket glas) så jag håller inte med om att det nya systemet är bra på att prioritera proffsen.

De är fortfarande dåliga på att höra av sig på Intervision (sms har jag fått någon enstaka gång men det är mer undantag än regel) . Tex lämnade jag in grejer för 5 arbetsdagar sedan och har inte hört ett smack från dem. Mailade imorse, inget svar. Ringde nu efter lunch och då var 2 av 3 prylar klara och för den 3:e väntar de på delar som förhoppningsvis kommer i slutet av veckan. När jag gnällde lite kunde de kanske ordna fram en låneglugg från Canon, men det skulle ta ytterligare någon dag. Enligt min mening borde de erbjudit detta så fort de visste att de inte kunde hålla tiden på 5 dagar (som är ganska väl tilltagen enligt min åsikt), inte stå handfallna när tiden väl löpt ut.

Håller helt med Tobias. Jag har inte stött på detta och tog för givet att 7D räknades som en proffskamera
 
Har läst hela tråden! Det verkar ju illavarslande med Intervision i Stockholm. har de verkligen använt sig av kamerans interna AF micro Adjustment som man t o m i Canons White Paper uttryckligen konstaterar ger s k "minor variations". Då är det fan i mig tjänstefel.

Mikrojustering i kameran är avsett som en nödfallsoperation om man råkat ut för en felfokuserande kamera eller objektiv. Det står även i medföljande handbok att mikrojustering ska utföras på fotograferingsplatsen. Underförstått det just då aktiuella avståndet.

Jag har skickat några av mina Canonkameror till Intervision Malmö, bl a 5DMKII och 7D för inställning/kalibrering efter referensexemplar och det har blivit perfekt utfört.

Dessutom noterade jag på bildexemplen att många försöker jämföra äpplen och päron. Ska man jämföra olika kameror av samma fabrikat bör de ha samma pixeldensitet samt köra på samma avstånd med alla andra faktorer "allt lika"och veta att åtminstone den ena kameran är okej kalibrerad.

Ang betraktningsskala har Leif Bength en bra point i sina inlägg.

men tillbaks till Intervision Stockholm: Kan blixten verkligen slå ned så många gånger?

Slutligen: varför leveransavsynas inte Canons kameror bättre redan på fabrik. Tycker det verkar vara massor som får fokusfel på nyinköpta kameror.

Leta upp tråden "AF på 5DMkII" som tar upp fokuseringsproblem, AF-användning och den mänskliga faktorn samt bristerna i microjustering. Finns mycket läsvärt där.
 
Min gamla EOS 1V gjorde att jag hamnade på guld nivå.

Jag har funderat på att köpa en sådan eller 5D, men det känns konstigt att köpa en kamera jag inte behöver bara för att komma upp i servicenivå.

Och i praktiken kanske det ändå inte spelar så stor roll, de har ju ofta svårt att hålla leveranstiden på 5 dagar (eller de kanske låter prylarna ligga i 4 dagar innan de tittar på dem för silver-CPS?)
 
Av inläggen att döma i den här tråden så är Intervision Stockholm inte så kul...
Synd att en lokation ska svärta ner ryktet.
Jag har bara erfarenheter av Malmö verstaden och där har allt som sagt fungerat perfekt, t.o.m. SMS avisering när grejorna är klara :). Senast var dom dessutom färdiga långt före utsatt tid
 
Jag är visserligen CPS-medlem och har vissa fördelar av det men vill tillägga följande: När det gäller fel på nyinhandlad kamera som är felaktigt monterad/justerad på fabriken borde det spela kvitta om personen som drabbats av Canons eget slarv är CPS-medlem eller inte. Kameratyp ska inte behöva spela någon roll heller.

En helt annan sak om det rör sig om reparationer, justeringar som det uppkommit behov av efter en tids användning. Använder man utrustningen i yrket behöver man ju den illa kvickt.

Men ssv har fabriken klantat sig och det handlar om en garantireparation. Eller om Intervision i Sthlm klantat sig första reparationsförsöket så bör reparationen få snabbaste prioritet.

Att "köpa" sig till en högre servicenivå genom att skaffa en gammal EOS-1 känns bara löjligt. Ska räcka med att man verifierar att man är yrkesverksam oavsett om man har 256 kameror eller 2. Men det är vad jag anser, alltså.
 
Jag är proffs (fotograferar på heltid för min försörjning som frilansare). Har en 1DsmkIII och bytte 1DmkIII mot 7D och vips så åkte jag ned i deras "ranking" för servicen. Jag vet flera amatörer som har 5dMkII och en mkIII eller IV (och oftast inte alls lika mycket glas) så jag håller inte med om att det nya systemet är bra på att prioritera proffsen.

Ett enkelt sätt att prioritera är att den som betalar går före. Canon borde kunna erbjuda en prioriteringsprenumeration. För en yrkesverksam fotograf borde det vara en utgift som är vettig ungefär som en försäkring är vettig. Få amatörer vill nog betala för att vara garanterade prioriterad service.

Serviceavtal finns i många andra branscher, så varför inte i denna?

(Om det redan finns något liknande ovanstående så finns det ingen anledning för proffsen att klaga: köp ett serviceavtal!)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.