Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Misslyckad kalibrering eller bara skräpskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

marwo

Aktiv medlem
Det här kan bli litet långt, men jag hoppas på tålamod. Jag har alltid - från det jag körde med en kompaktkamera, 'labbade' bilderna i Elements 2 på en bärbar Mac med 12" skärm, och körde ut bilderna på en gammal Epson utan ambitioner, tills nu, när jag kör med systemkamera i RAW, kör via Photoshop och en Dell LCD-skärm, och ut genom en Canon PIXMA, som i alla fall ska gälla för att vara en fotoskrivare - haft samma problem: Allt som ser blågrått ut på skärmen blir mer brungrått i utskrift. I övrigt brukar jag bli nöjd med utskrifterna, och de är säkert med i enlighet med verkligheten. Men varför händer samma sak, oavsett utrustning?
Skaffade just en Spyder 2 suite för att äntligen få fason på skärmen - trodde jag. Exakt samma sak gäller ännu, skärmen visar för blått, kallt, eller vad det nu kan vara.
Dessutom har jag märkt att skärmen efter kalibreringen blivit ojämn i färgåtergivningen. Vänstra halvan visar betydligt mer blått/violett än den högra, som drar åt det varmare hållet.
Min senaste gissning är att det helt enkelt är skärmen som är skräp - paketskärm från Dell, utan möjlighet att t.ex. ställa in färgtemperatur (låst vid 6500, verkar det).
Så, har någon något förslag på vad som är fel? Är det någon idé att kalibrera en dålig skärm, eller har jag av någon anledning misslyckats med själva kalibreringen? (Det verkade annars hyfsat lätt, och programmet annonserade att kalibreringen lyckats bra.)

tacksam för tips
hälsar Martin
 
Det finns lab som lämnar ut sin skrivarprofil för "softproofing", t.ex. www.crimson.se . Du kan ju testa ett par provbilder hos dem.

Ifall det fortfarande blir fel, med kalibrerad skärm och softproofing-profil, så är min amatörmässiga gissning att din skärm är boven.

"Vänstra halvan visar betydligt mer blått/violett än den högra, som drar åt det varmare hållet" låter ju inte riktigt bra.

Edit: Skall man vara noga så är det väl skillnad på softproofingprofil och skrivarprofil. Läs Crimsons hemsida och artiklar av Stefan Ohlsson här på Fotosidan.
 
Jo, visst vet jag att jag behöver en fungerande skrivarprofil också. Jag är just inbegripen i en diskussion med Stefan Ohlson på annat ställe (om det finns några fungerande canon-profiler nånstans; Canon tycks inte kunna leverera några). Jag är bara så förundrad över att det är just denna enda besvärande färgförskjutning som drabbar mig, tydligen oavsett utrustning, när jag i princip är rätt nöjd med resultaten annars. Är just problemen med blått-grått-brunt extra vanliga, eller har jag mest haft otur?

hälsar Martin
 
Vilken Canon PIXMA har du?

Det brukar följa med ICC-profiler. Använd de så skall du se du får rätt på problemet.
 
nikfoto skrev:
Vilken Canon PIXMA har du?

Det brukar följa med ICC-profiler. Använd de så skall du se du får rätt på problemet.

Min erfarenhet är att de flesta profiler som följer med från skrivartillverkarna inte är en så lyckad beskrivning av hur skrivaren och pappret återger färger. Detta går ju att mäta rent objektivt, så det går att kontrollera. När jag testat skrivare är det kanske en på tio som har bra profiler.

Beträffande skärmen kan jag bara instämma. Om skärmen visar färger ojämnt över ytan kan ingen kalibrering lösa problemet.

I vilket ljus ser du på dina utskrifter? För att det du ser på skärmen och det du ser på utskriften ska matcha varandra är det viktigt att ditt betraktningsljus stämmer överens i färgtemperatur och ljusstyrka hur din skärm är kalibrerad.

Stefan
 
Tycker din beskrivning "blågrå på skärmen - brungrå på pappret" låter som en fin beskrivning av att skrivaren lever i 5000K-dimensionen och din skärm i 6500K.

Kanske kan trampa iväg till typ YFO eller någon handlare som visar bra skärmar och jämför utskrifter mot digitalt orginal där? Bara för att lixom.
 
Hej igen

och tack för era svar. Jo, jag har ju förstått på Stefans tidigare inlägg att man inte kan lita på Canons egna profiler. (Skrivaren är en Pixma iP5000, och den levererar ju - påstås det - profiler för Canons egna papper.)
Jag ska nog lyda rådet att hälsa på hos nån som säljer bra skärmar. Men om grunden för problemet är (förutom skräpskärm då) att skärmen visar 6500 K och skrivaren verkar förutsätta 5000 K, vad gör man då? Är byta skärm den enda lösningen (dyr sådan)?
När det gäller betraktningsljuset så är det givetvis ett problem för en familjefar med många medtävlare om familjens dator. Rummet är knappast skräddarsytt för just fotopysslandet. Jag försöker undvika för många ljuskällor runt om; drar ned persienner, inga starka lampor nära skärmen o.s.v. Mitt instryck är att grundproblemet ser likadant ut oavsett kringljus, även om det givetvis kan variera något.
Jag tror att jag ska testa att skapa en egen skrivarprofil i PrintFix plus, som jag fick med Spydern. Alternativt börja köra in mig på något papper som man kan få en fungerande profil till. Men som sagt, en ny skärm får nog bli en lösning på sikt.

Glad påsk
hälsar Martin
 
Martin, jag har precis samma problem som du; på skärmen neutrala färger - utskrifter från Canon Pixma IP 4200 ger färgskift åt rödbrunt.

Men jag har en relativt påkostad skärm, NEC 2090uxi som är kalibrerad med MacBeth Eye One Display. När jag skickar bildfiler till crimson blir pappersbilderna bra och stämmer överens med skärmen. Deras Fuji Frontier maskiner tappar lite sting i färgerna och drar ibland lite lite åt blå/grönt. På Lambda blir utskrifterna perfekta.

Alltså: bläckstråleskrivaren med Canons profil och Canons papper beter sig inte bra.

Jag har testat både Mac och PC, utskrift från Photoshop med Windows ICM + skrivarens färghantering och med färghantering i PS och ICC-profil (skrivardrivrutinens färghantering avstängd)...

och resultatet blir alltid ungefär detsamma; rödbrunt färgstick.

Vad göra? Alla tips mottages tacksamt!
 
Hej

Tja, den första kontentan av detta tycks ju vara att man inte ska förvänta sig någon hjälp från Canon eller deras produkter. Den andra blir att färghantering ensam snart kommer att vara en lika dyrbar hobby som resten av fotograferandet ihop. Synd att Canon verkar ha gett upp just denna del av verksamheten till andra tillverkare (läs Epson).
Om man nu laddar ned t.ex. Crimsons ICC-profil. Hur gör man sedan med den? Anger den som skrivarprofil när man gör en korrekturtest i Photoshop, eller?

hälsningar Martin
 
marwo skrev:
Hej

Tja, den första kontentan av detta tycks ju vara att man inte ska förvänta sig någon hjälp från Canon eller deras produkter. Den andra blir att färghantering ensam snart kommer att vara en lika dyrbar hobby som resten av fotograferandet ihop. Synd att Canon verkar ha gett upp just denna del av verksamheten till andra tillverkare (läs Epson).
Om man nu laddar ned t.ex. Crimsons ICC-profil. Hur gör man sedan med den? Anger den som skrivarprofil när man gör en korrekturtest i Photoshop, eller?

hälsningar Martin

Dyrt? Färgprofilering kostar alltså 500 kr (se tidigare inlägg) och då har du möjlighet att använda billigare papper än Canons egna (jag använder uteslutande papper från Scandinavien Photo som funkar perfekt att proofa på). Profiler från tillverkarna själva suger ändå i nio fall av tio...
 
marwo skrev:
Synd att Canon verkar ha gett upp just denna del av verksamheten till andra tillverkare (läs Epson).
Det är nog i många fall lika illa hos Epson. Det är först deras senaste generation av storformatsskrivare som levererats med acceptabla profiler. Men köper man en skrivare för 20-60.000 kr vill man inte ha acceptabla, utan perfekta profiler.


Om man nu laddar ned t.ex. Crimsons ICC-profil. Hur gör man sedan med den? Anger den som skrivarprofil när man gör en korrekturtest i Photoshop, eller?
Efter det att du installerat dem så kommer du att hitta denna profil i dialogrutan Korrekturinställningar (Proof Setup). Välj deras profil och bocka för att den ska simulera papprets vit och svartpunkt. Du ser då hur bilden kommer att se ut efter utskriften.

MVH/Stefan
 
Freddie - det var inte de 500 för en skrivarprofil jag tänkte på utan kostnaderna för en acceptabel skärm (läste med skräck i senaste Proffsfoto).

Tack för råden, både du och Stefan (fattar inte hur du hinner sitta och besvara så många frågor). Jag ska pröva mig fram efter era tips.

Martin
 
marwo skrev:
Freddie - det var inte de 500 för en skrivarprofil jag tänkte på utan kostnaderna för en acceptabel skärm (läste med skräck i senaste Proffsfoto).
Tekniken går fram med stora steg just nu och jag tycker att det går bra att hitta skärmar i prislägen runt 4-5000 kr som är riktigt bra. Tänk på att skärmar varierar från ex till ex, så att gå inte bara efter tester och rekommendationer. Titta på den skärm du köper och se om den är bra. Jag har en del testbilder på min hemsida som är användbara för detta. Finns andra bra tips på flera trådar här.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.