Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Missljud IS på nya Canon 70-200 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Hopp i galen tunna

Aktiv medlem
Häromdagen när jag var ute och fotade med nya 70-200 2,8 L ISII så kom det några droppar regn, absolut inte mkt men några droppar träffade iallafall både hus (5dmk2) samt glugg.
När jag sen kom hem så upptäcker jag ett litet skrapande ljud från objektivet, inte spec högt men nog för att lägga märke till det.
Kommer fram till att det är IS som låter när den varit igång och sen stängs av när jag tagit bilde,, kan inte minnas att det låtit på detta sätt tidigare.

Hur låter era gluggar när is avaktiveras efter en tagen bild? ? som ett lätt skrapande ljud?

Helt normalt. Mitt 70-200/4 låter rätt mycket, men inget kommer i närheten av mitt gamla 70-300 som lät som en hel brasa :)

Visst låter det lite, men "knastrande" låter lite konstigt. Mitt har snarare ett svagt "susande" ljud, som inte alls är påträngande. I daglig fotografering skulle jag säga att man inte hör det.

Mitt 70-200 II är i princip helt tyst. Man får lägga örat emot det för att höra IS:en.
Gamla IS:ar hörs tydligt även när man håller kameran i fotograferingsläge, så till er som hänvisar till ljudet i gamla modeller kan jag bara säga att det är en enorm skillnad i ljudnivå.
Om det börjar låta mer efter lite regn så blir man ju orolig. Det skall ju vara vädertätat...

Hm då kanske jag ska kolla upp det ändå, fan!
Grejen är att det ju knappt kom ngn väta på grejorna så det vore katastrofalt dåligt om ngt skulle hända pga det..
Tror ni man kan ta med grejorna till Fotomässan och få det kollat?

Du kan vänta på fotomässan om du vill, men du kan också gå in i vilken betrodd butik som helst och be dom lyssna eller kolla med andra exemplar, eller be någon van Canonanvändare lyssna. Ljudet sägs också kunna variera mellan olika exemplar.

Det blir ju lite av en tolkningsfråga om ljudet är "högt" eller "lågt" så länge en db-mätare inte blandas in. Mina kortare zoomar (15-85, 24-105, 17-85, 18-55) går/gick inte att höra alls annat än med stor ansträngning. I jämförelse med det är ljudet "enormt" på några telen :)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto