Annons

Missade fotografiögonblick

Produkter
(logga in för att koppla)

andm31

Aktiv medlem
Hejsan!

Blev bara nyfiken på om ni har några roliga ögonblick som kunde blivit bilder men som aldrig blev det?

Jag var nere i Halmstad i helgen och där var det nollningen. När vi är på väg upp mot stora torg så går jag bakom några studenter med fina overaller. Dom går hand i hand och på den enas rygg så står det general och på den andra står det sexmästare... tyckte det skulle blivit en rolig bild... generalen har fått ihop det med sexmästaren... snacka om svågerpolitik och att utnyttja sin titel *s*

Tog aldrig någon bild dock... såg det för sent!

mvh Anders
 
Kommer inte på något särskilt minne, men det händer ganska ofta att jag stöter på händelser som jag önskat att jag fångat, men antingen har jag ingen kamera eller så tvekar jag å då är det försent.
 
Tornfalk

Satt å plåtade en tornfalk häromåret.
Den ryttlade, än här, än där på ett avstånd mellan 25 och 50 m.
Plötsligt började den ryttla fem meter ifrån mig med solen preciiiis bakom sig så att ljuset lyste igenom vingarna.

DÅ...tog kamerabatteriet slut!:(
 
Re: Tornfalk

JJ. skrev:
Satt å plåtade en tornfalk häromåret.
Den ryttlade, än här, än där på ett avstånd mellan 25 och 50 m.
Plötsligt började den ryttla fem meter ifrån mig med solen preciiiis bakom sig så att ljuset lyste igenom vingarna.

DÅ...tog kamerabatteriet slut!:(

För oss icke ornitologer vad är ryttla?=)
 
Under en av mina första resor i Ryssland är jag ute på en promenad, skall just korsa gatan då jag ser ett lustigt ekipage,
Först kommer där en äldre Volga i maklig takt, en bogserlina är fastknuten där bak och i andra änden av repet släpar en Polisbil!

Innan jag har återfått fattningen så har ekipaget puttrat förbi..

/Göran
 
När jag var i fjällen i somras hade jag mestadels kameran inom räckhåll, ofta med tele påhängt ifall det skulle dyka upp djur. Jag lämnade dock kameran i tältet en morgon när jag gick ut och la mig utanför p.g.a. värmen av solen på tältet.
En stund senare vaknar jag till och ser hur en räv står 4-5 meter bort och tittar på mig. Att hämta kamera i tältet, byta till tele och tro att räven skulle vara kvar var självklart inte att tänka på. Det var bara att njuta av situationen och pränta in bilden i minnet.
 
När jag var på stan en kväll så gick jag förbi ett stort skyltfönster till en klädbutik.
I fönstret stod en provdocka av manlig modell utan huvud eller armar men med en rejält muskulös bringa. Dockan hade ingen tröja på sig.
Framför denna, fortfarande i skyltfönstret, står en tjej på knä och knäpper upp dockans byxor. Med ansiktet i skrevhöjd.

Situationen var så bisarr att jag bara var tvungen att ta en bild. Tyvärr var det så att kameran låg i ryggsäcken och när jag väl fått fram den så var händelsen över.
 
För någondag sedan kedjade sig en man fast på en brandstege på femte våningen och började skrika hur hemsk världen var. Detta hände i huset mittemot mitt; två brandbilar, samt polis och ambulans var snabbt där. Brandmännen blåste upp en stor vit "boll" i fall mannen skulle ramla ner samt skicka upp några män på brandbilens stege för att prata med honom.

Det kunde nog ha blivit ett par bra "action" bilder om jag bara vågat mig ner mitt i natten för att fota. *rodna*
hur vågar man sig fram i en sån situation?
 
zippedee skrev:
Brandmännen blåste upp en stor vit "boll" i fall mannen skulle ramla ner samt skicka upp några män på brandbilens stege för att prata med honom.


Förlåt att jag ser humor i en egentligen tragisk händelse.

Ha. Jag fick en inre bild här. Så när brandmännen är klara och plockar ihop prylarna kliver du ut i fönstret och börjar gasta att nu ska du hoppa. Suckande drar gubbsen fram sina prylar igen och blåser upp bollen under dig. DÅ har du fototillfället i kubik. Sorry, min fantasi löpte amok här och kunde inte låta bli att fantisera så här på natten. Tänk bara på de förvånade blickarna om du hade hakat på och börjat gasta att nu skulle du hoppa. :--)
 
hihi. ja utan humor kommer man inte långt :)

hade jag på ett eller annat sätt fått i mig några drinkar den kvällen vore inte ett sånt grymt skämt lika långt ifrån verkligenheten som det nu var denna kväll då verkligen hände!

kanske hade det då t o m blivit ett ofrivillgt nedhopp då jag lutade mig rejält långt ut över fönstret för att se ordentligt ;) om blickarna jag fick av brandmännen var irriterade eller oroliga är lite svårt att säga på de avstånd jag stod *S*
 
Satt för ett antal år sedan på en uteservering på Södermalm i Stockholm. På gatan kommer en av Svempas största bärgningsbilar. Den drar på en blå ledbuss - med aktern före - försedd med texten "SL provar framtidens bussar". Jag hade ingen kamera med mig. Men sedan dess har jag det alltid...
 
Jag var i London för ett par år sedan o missade en riktigt skön bild.

Jag befann mig mitt i centrala london ganska tidigt på morgonen när alla var på väg till jobbet. Jag stog ganska högt upp uppe på en trappa och såg ner på ett torg.
Mitt bland alla dessa svarta kostymer står en sånhär hare krishna kille med sin orangea skrud och en portfölj...mycket läckert!
men såklart hade jag inte kameran med mig...
 
Var och reste runt lite i sydostasien för ungefär ett och ett halvt år sen. På vägen mellan Siem Reap och Bangkok så gick AC:n på bussen sönder vilket föranledde ett två och en halv timmes långt verkstadsbesök. För att fördriva tiden gick jag runt och fotograferade lite och framförallt då ekipage som rullade förbi på vägen bredvid. Men efter cirka en och en halv timme började jag bli lite trött så jag la in kameran i bussen tog min vattenflaska och gick ut o satte mig för att vila lite. Efter bara några minuter så hördes ett fasligt oväsen och där kommer en öppen lastbil dundrandes full med orangeklädda munkar och med en stor megafon som sände ut en massa konstigheter. En helt otrolig syn som fick alla att kolla förvånat på varandra. Och i tron att det inte skulle komma nå roligare än så så hämtade jag inte min kamera. Men.. efter bara ytterligare några minuter så kom det en likadan lastbil full med munkar...

Sen hade jag kameran med mig hela tiden resten av den resan... :)
 
Missade tillfällen har man massor av, när man t ex går ut och kastar snöboll med katterna Albin och Busan och lämnar kameran inne. Alla hästtävlingar som man har varit på men inte orkat släpa både på häst, sig själv och kamera.

Min "miss" är nog när kameran låg inne och katten Ceazar satt på en gångstig, hunden Serena springer fram och skäller, Ceazar lappar till Serena och sätter sig sen och tvättar tassen.
Vet inte om hundbaciller är lika äckliga som killbaciller var när man var liten...


//Anna-Karin
 
Något jag skrev i en annan tråd, men som hemsöker mig då och då.

Bara en historia om en korkad fotograf och en Järv
Jag hade korkat nog ett gevär i handen och kameran i ryggsäcken.
En hare kom skuttande förbi på kalfjället 30 m bort och försvann bakom en backe.
Så kom Järven ut ur björkskogen i samma spår som haren, i sin vanliga punkarstil försvann Järven i harens spår bakom backen.
Förbannat, med fjället i bakgrunden, och så nära, kameran i ryggsäcken, förbannat.
Jag stod och grämde mig när jag fick se samma hare komma tillbaka i hög fart, och rakt mot mig.
Den passerar så nära att mina byxben fladdrar till. I det läget förstår jag vad som komma skall.
Men förstår också att kameran är i ryggsäcken som fortfarande sitter på ryggen. Det är för sent att börja greja med säcken för att inte missa upplevelsen att Järven inte kommer riktigt nära.
Så kommer Järven nu lite fortare än förra gången. Rakt mot mig.
Nu påminns jag av en räv som jagad av en hund kom rakt på mig och i rädsla när han var vid mina fötter i förbifarten nafsade i mina byxor.
Jag ville inte sätta Järven i samma nedvärderande läge, så när Järven är 5 meter bort skriker jag högt:
-HEJ DU!
Järven tvärstannar och tittar storögt upp på mig med sina små spjuveraktiga ögon.
Han har en vidunderlig yvig höstpäls som glänser av morgonens dagg som fastnat i håren.
Ser ut som han tänker: -Vad nu då. Hur kom du med i bilden?
En av de härligaste ögonkontakter jag haft i mitt liv.
När han väl bestämt sig så sprutar mossan från fjällsidan när han vänder och störtar iväg.
Ca 40 meter, så stannar Järven igen och tittar på mig.
Efter ett kort konstaterande så fortsätter han upp för fjället, men nu har han återtagit sin värdiga punkarlunk igen. I stilen: -Tro inte att du skrämde mig, och föresten det skiter jag i.
-Anders
 
Varje gång man har varit ute och gått nånstans, antingen med ett mål eller bara för motion dyker alltid bra bilder upp. Senast nu idag när jag istället för att fota dem, matade gäss genom att släppa ned brödbitar rakt ovanifrån.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.