Annons

Missade fotografiögonblick

Produkter
(logga in för att koppla)
I slutet av 80-talet gick jag min dagliga promenad genom centrala Stockholm. Upptäcker plötsligt en STOR BLÖT SVART DÖD RÅTTA som ligger på övergångsstället närmast T-banestationen Östermalmstorg (uppgången Stureplan). Jag stod kvar ungefär en halvtimme och bevittnade många roliga ögonblick då människor av alla typer var nära att trampa på (och ibland trampade på) det stackars djuret. Förbannade att jag inte hade kameran med 200:an med. Blev förvånad över hur högt en del kan hoppa, rent spontant sådär...
 
För några år sen satt jag och väntade på att ngt intressant skulle dyka upp på viltstigen, saken var den att kaffet var allför starkt och magen för klen på morgonen så till slut var jag bara tvungen att sätta mig i ett buskage ett trettiotal meter bort, givetvis kommer då en räv lätt joggandes mot kameran där det borde suttit en fotograf också. Reaktionen när den fick upp vittringen på mig då den kom fram till kameran var dock lite rolig att se, dom uteblivna bilderna inte fullt så roliga.

/Janne numera blöjklädd
 
igår

Hela resan på 4mil till nyköping igårkväll var en plåga. En molnfront slutade precis vid solen så jag satt och såg på två landskap hela resan i bilen, naturligtvis utan kamera.

Effekten var träffande, ena halvan av himlen var så gott som klarblå och landskapet var grönt och lummigt, andra halvan var hotande grå och låg i mörker.

Fruktansvärt frustrerande...förströdde tiden med att fundera var jag skulle ha mätt ljuset OM jag haft kameran med mig.

grrrr
 
Gick längs en gata där det stod en parkerad bil. Förarplatsens ruta nedvevad. Där satt en hund med ena tassen på ratten och andra tassen hängandes ut genom den nedvevade rutan (ungefär som när man själv kör och har armen vilandes på dörren). På passagerarsätet satt en annan hund. Båda två stirrade till synes irriterat mot ICA affären mittemot. Hundarnas ansiktsuttryck skrek 'om de inte kommer ut snart tjuvkopplar vi bilen och drar'

Min kamera - flera kilometer bort!

/nic
 
Jag var uppe i Slottskogen (Ett stort parkområde i Göteborg) där de brukar ha ponnyridning för barn.
I förgrunden står skylten "Ponnyridning stängt" och i bakgrunden pappan med en unge på ryggen och den andra skuttandes efter.
Det hade blivit en fin bild men kameran låg hemma den dan.
 
SM i friidrott på Sollentunavallen någon gång på 70-talet. Hade lånat min fars Canon FX, (den där med manuell ljusmätare för bländaren), och hade ett nyinköpt 300 tele med mig.

Jag stod vi ena långsidan, målrakan, och bevittnade ett 3000m hinderlopp, där funktionärerna hade glömt att sätt ut sista hindret. (Hindret är ej med på första varvet).

Fadäsen upptäcks när löparna kommer in i andra kurvan strax innan upploppet på första varvet.

Två funktionärer springer med hindret mellan sig och löparna jagar bakom och kommer allt närmare.
Funktionärerna hann precis placera ut hindret innan löparna hann i kapp.

Där stod jag, med många andra, och gapade och skrattade omväxlande. Inte förrän det var för sent kom jag på att jag hade kameran hängande runt axlarna.

Missen grämde mig lång tid efteråt. Kan trösta mig med att jag inte var så erfaren vid ögonblicksbilder på den tiden...
 
Idag så bommade jag nog min bästa bild hittills, jag skulle skjutsa ner min flickvän på stan så jag tog aldrig med mig kameran.
Jag parkerade framför en affär och skulle gå in när jag ser en kortare bilkö rulla långsamt, jag kikade frammåt i könoch vad får jag se där!
En kort gullig gammal gumma med rullator går mitt i det enda körfältet, ingen jäkt alls utan hon tar det hela med ro (ingen tutar heller).
Ett tillfälle som aldrig kommer åter, gott om tid att ta bilden för gumman går i körfältet i några minuter, lite molnigt soljus som är lagom på alla sätt.
Det hade blivit en riktig kanonbild!!!
 
Jag satt i min farbrors gömsle vid Åman och skulle foto sjöfåglar. När jag hade suttit där ungefär en timma ringde pappa och frågade om jag var klar.

Just när jag tog telefonen från örat hörde jag hur det plaskade till och kollade ut, då var det fiskjusen (hur stavas det?) som försökte ta en fisk bara 15 meter från gömslet. Sen flög den iväg och jag han få några hyffsat kassa bilder på den iluften.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.