Annons

Minsta möjliga objektiv i häraden 35-45 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt en Nikon FM2 som jag använder flitigt, men då jag bortsett från ett 24/2,8 AI bara har klumpedunsobjektiv från Zeiss så vill jag köpa något mindre. Dessutom tycker jag att Zeissobjektiven (ironiskt nog) är för skarpa för svartvit film. Jag vill alltså inte ha ett särskilt bra objektiv sett till skärpan, men det får gärna ha låg distorsion.

Då jag känner till de flesta 50 mm-objektiv så tänkte jag vi skulle diskutera lite kortare varianter. Det finns några självklara kandidater som jag inte har en aning om hur de presterar:

Nikkor 45/2,8 GN
Nikkor 35/2,5 Series-E
Nikkor 35/2,8 AI-S (och massa andra äldre varianter)

Vet du något om dessa? Series-E-objektivet ser väldigt intressant ut med sin mycket låga vikt, men hur är det med distorsionen? Skaplig kantskärpa vid nedbländning till f/8 vore väl inte så dumt, även om det inte behövs.
45:an verkar lite klurig att få tag i om man ska leta i Sverige, men den är annars den som är attraktivast vad gäller formatet. Jag har samma frågor där; hur är det med distorsion och kantskärpa vid nedbländning? Bokeh och sånt skiter jag i för tillfället;-)

Alla tips mottages tacksamt! Här kan ni läsa lite om bakgrunden till funderingarna: http://www.fotosidan.se/blogs/hertsius/53088.htm

Tillägg: Jodå, Voigtländer 40/2 är lika intressant som när jag ägde det sist;-) Men det är för dyrt och "onödigt bra".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.