Annons

minska högdagrar i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

carinlinnea

Aktiv medlem
I Capture One finns ett förträffligt instrument för att superenkelt dra ner högdagrar i exempelvis himlar eller hav. Jag undrar om något vet någon motsvarande funktion för jpg och tiff i CS3? Eller för all del även RAW, så vitt jag förstår finns inte heller någon exakt motsvarande funktion i Camera Raw. Någon som vet?

I Camera Raw finns funktionen "recovery" (precis under "eposure", om det är det du menar?

I photoshop vet jag inte, för jag har alltid gjort det när bilden hamnar där (fotar alltid i RAW).

/magnus

Den funktionen finns i Aperture och andra råkonverterare också. Mycket användbar. I PS finns en liknande funktion, "Shadow/Highligts" som fungerar ganska bra, men resultatet kan bli lite platt om man inte ökar färgmättnad och kontrast.

En annan sak som för mig är obegriplig är att inte Photoshop har samma typ av vitbalansverktyg som finns i de flesta råkonverterare.

Senast ändrad:
I Photoshop finns också funktionen skugga/högdagrar som inte är så dum. Finns under image/adjustment (har en engelsk CS2).

Enklast är väl annars att använda RAW-reglagen som nämnts tidigare.

/Lotta

Samma problem med även med skuggor

Hej.
Jag har en "hård" bild som ett exempel. Det finns skuggor vid muren högst upp och där är det ganska mörkt. Och så är det ljusa räcket helt urblekt men det är samtidigt ljust ljust grått strax intill det urblekta. Jag har åtgärdat detta i Shadow Highlight och det blev mycket bättre tycker jag. Så den versionen ni ser är den åtgärdade. Men det blev ett nytt problem. Som en haloeffekt i gränsen mellan buskarna och himlen. Vad hände här?

http://www.fotosidan.se/pools/view/5241/1352049.htm

Per-Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar