Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Z1???

Produkter
(logga in för att koppla)

Djarven

Aktiv medlem
Minolta Z1:an är den bra eller dålig? Vill inte köpa en kamera som är dyrare än 5000 och vill helst ha en kamera som har bra zoom och macro läge.... Vad tycker ni alla?

Om det är någon som äger en Z1:a så skulle det vara kul att se några bilder tagna i olika miljöer....

Skulle vara kul att höra personliga åsikter från personer som har köpt/provat Z1:an, jag tycker att vissa tester kan vara lite missvisande och vill helst kunna höra vad personer som använt apparaten och som vet en del om foto tycker om den. Skulle även vara kul om någon vet om någon sida där man har tagit bilder med kameran, helst bilder som är tagna med olika kameror dessutom så att man därigenom kan se skillnaden mellan olika digitalkameror.

tack för tipsen, och jag hittade lite bilder där som såg bra ut...

Djarven skrev:
Skulle även vara kul om någon vet om någon sida där man har tagit bilder med kameran, helst bilder som är tagna med olika kameror dessutom så att man därigenom kan se skillnaden mellan olika digitalkameror.

http://www.cyberphoto.se/
Är ett utmärkt förslag, där hittar du bilder både från Z1 och i stort sätt alla andra digitalkameror oxå.

Bra, men ändå inte nöjd.

Jag köpte en Z1 på öppet köp, provade en helg, och lämnade tillbaka. Anledningen till att jag inte var nöjd var ett mycket irriterande blåstick, nästan i alla lägen. Fö var den mycket trevlig. Snabb, skarp optik, många fina funktioner. Men som sagt, blåsticket var så markant i nästan alla lägen att jag backade. (Sedan köpte jag en 7i på rea i stället, och den är jag nöjd med)

Ett alternativ är Fuji 5000..vet inte om den är bättre men..kolla test här jag tycker nog testbilderna ser bättre ut iaf (de som finns på cyber )

Snygga bilder!

Claes har verkligen bevisat det jag egentligen kände: Att det i grund och botten är en bra kamera. Och jag var medveten om att med lite tid och Photoshop så skulle det fixa sig. Men jag resonerade så här: Det blir alltid en stor hop bilder kvar som man sparar med digitalt media, men inte orkar arbeta så mycket med. Kanske på sin höjd lite autonivå, och ibland vill man titta även på dem. Då, blir jag lik förb... irriterad på blåsticket.
Men som sagt, förbaskat snygga bilder!

Tack så mycket Jan-Inge!

Jag tror dessutom att jag har förbättrats lite nu när jag börjar vänja mig vid kameran. Leka lite med inställningarna genom att köra i P-läge eller manuellt.

Har lagt upp en höstbild i mitt galleri som är tagen med Z1, ta gärna en titt på den också.

claesbr skrev:
Tack så mycket Jan-Inge!

Jag tror dessutom att jag har förbättrats lite nu när jag börjar vänja mig vid kameran. Leka lite med inställningarna genom att köra i P-läge eller manuellt.

Har lagt upp en höstbild i mitt galleri som är tagen med Z1, ta gärna en titt på den också.

Vad innebär egentligen P-läget? Har inte förstått det ännu. :/

P-läge = programläge..kameran väljer både slutartid och bländare..du kan dock ändra manuellt genom att vrida på ett reglage..men då måste du göra det för varje bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar