Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta support

Produkter
(logga in för att koppla)
Hade min 7Hi inne för garantireparation av gummit vid okularet och trasigt spärr (den man trycker på när man ska sätta på kameran). även det tog fyra veckor och enligt handlaren hade kameran varit på en resa till Tyskland.
 
Nya fel efter garantirep...

Fick tillbaka min 7i i början av december och efter ca 1500 kort så kan det konstateras att nya fel dykt upp. En autofokus som är lika konsekvent och exakt som en politiker och en icke fungerande blixtsko. Har testat med Minolta 5400 samt Sigmas DG-blixtar utan att få blixten att funka... Är det rimligt att behöva lämna ifrån sig kameran igen i ca 5-6 veckor, en månad efter förra reparationen, eller är det dags för ett utbyte??
 
När de nu har "rationaliserat" o skickar all service till Germanien så borde man kunna tänka sej att de avsatte en del av de gigantiska besparingar de gör på detta till några lånekameror så kunderna slapp stå utan fotografiska verktyg. Tänk om nån av dem lånar en Canon under mellantiden o sen byter märke??

Försök utverka en lånekamera om de inte byter ut den!
 
Re: Nya fel efter garantirep...

KaLi skrev:
Fick tillbaka min 7i i början av december och efter ca 1500 kort så kan det konstateras att nya fel dykt upp. En autofokus som är lika konsekvent och exakt som en politiker och en icke fungerande blixtsko. Har testat med Minolta 5400 samt Sigmas DG-blixtar utan att få blixten att funka... Är det rimligt att behöva lämna ifrån sig kameran igen i ca 5-6 veckor, en månad efter förra reparationen, eller är det dags för ett utbyte??

Minolta garanterar inte att blixtar från andra tillverkare fungerar. Vidare så fungerar inte minoltas blixt 5400 heller, det skall vara 5600, 3600? och 2500? samtliga har väl beteckningen HSD efter modellnumret.

Att AF:en är dålig är heller ingen nyhet men helt enligt spec om du frågar minolta.

Mvh
Maverick
 
Som neutral betraktare kan jag bara konstatera att Minolta är sig likt - även efter övergången till digitala kameror.
Us
 
Minoltan trasig igen

Jaha, så var det dags igen. Kameran har fungerat nöjaktigt, men inte helt problemfritt sedan förra reparationen. I går tog jag ur kortet för första gången på evigheter, och sedan gick det inte att få kontakt med det igen. Prövade med annat kort med samma framgång. Sedan ville den inte göra något överhuvudtaget med mindre att man tog ur och satte i batterierna igen. Men fortfarande utan kontakt med kortet.
Nu bävar jag inför semestern, förra gången tog det tre veckor, vilket inom parentes är ett gott betyg i detta forumet, men då är den ändå borta på semestern. Ja, ja. Vi får väl se.
 
Re: Minoltan trasig igen

Jan-Inge skrev:
Jaha, så var det dags igen. Kameran har fungerat nöjaktigt, men inte helt problemfritt sedan förra reparationen. I går tog jag ur kortet för första gången på evigheter, och sedan gick det inte att få kontakt med det igen. Prövade med annat kort med samma framgång. Sedan ville den inte göra något överhuvudtaget med mindre att man tog ur och satte i batterierna igen. Men fortfarande utan kontakt med kortet.
Nu bävar jag inför semestern, förra gången tog det tre veckor, vilket inom parentes är ett gott betyg i detta forumet, men då är den ändå borta på semestern. Ja, ja. Vi får väl se.

Lämna in den på rep och sälj den. Byt sedan till Canons eller Nikons dslr-system, du kommer garanterat bli nöjd.

Under tiden dammar du av din XG-1:a, en trevlig kamera som jag också haft. Bytte till X700 som jag har kvar fortfarande och som fick tjänstgöra när min 7Hi var på rep.

/Johan
 
Nu blir det snart min (o)tur?

Även min 7Hi börjar låsa sig. Det visas tre röda sträckar på LCD_n, längst ner på högersidan.
Ingenting om detta i Manualen. Supporten hänvisade mig till Solnaverkstaden för Kontroll/Kostnadsförslag. Hittade efteråt på nätet att 7Hi är inte testad med 1 GB Microdrive, som kan orsaka att kameran låser sig. Men eftersom detta händer var 50:e gång drar jag mig för att lämna in ännu. En On/off brukar räcka. Jag använder kameran i firman och har inte råd att vara utan.

Inte support, men kontaktade i våras Minolta´s marknadsföringschef i Sverige för sponsring i utbyta av reklam. Han hörde aldrig av sig...(no comment)
 
Jag körde tidigare Minolta 7Hi, då med IBM Microdrive 1GB. Jag hade inga problem med den kombinationen. 7i körde jag oxå utan problem, och där var det uttalat att den stödde Microdrive
 
Vi får se hur minoltas support är i person, jag har bara haft bra erfarenheter med dom via telefon och mail iaf, men nu ville dom ha in min scanner så jag får väl knalla ner med den. Man jobbar ju i huset bredvid som tur är.
 
Självklart ska 7Hi fungera med Microdrive, det gör alla Dimage 5,7, 7i, 7Hi, A1, A2... så felet beror nog på nåt annat, om inte Microdriven är defekt på nåt vis, men de e ju lätt att prova med ett annat minneskort. Innan jag skulle lämna bort min kamera på sommaren skulle jag definitivt försöka det mesta själv innan...
 
Åter hemma...

Ja så var då kameran hemma igen, det tog fem veckor. Kanske acceptabelt med tanke på tiden på året. Tyvärr är semestern också slut för mig. Nu gäller det bara att den inte ballar ur igen efter garantin går ut. Jag skall försöka 'hålla på med allt' under en tid.
 
Köpte en begagnad 7 Hi i väldigt fint skick men märkte för en tid sedan en väldigt fin spicka vid
h.sida på blixten.Vet ej att jag stött emot eller något. Vad gör jag ? Kameran är över 12 mån.
 
Prata med verkstaden. När min sjua dog var den över ett år men under två o de reparerade "No questions asked", de ville inte ens se på kvittot. Då var väl modellen inte ens två år, men ändå...
 
perhel skrev:
Köpte en begagnad 7 Hi i väldigt fint skick men märkte för en tid sedan en väldigt fin spicka vid
h.sida på blixten.Vet ej att jag stött emot eller något. Vad gör jag ? Kameran är över 12 mån.

Detta varkar vara något att ett standard fel. Min förra 7Hi hade sprickan och det är också omtalat på dpreview.
 
Ja det verkar ju vara ett vanligt fel......
Vad gjorde du åt din 7Hi ?
Var på dpreview kan jag hitta fakta om detta ?
Jag är mycket noga med mina kameror och även om det inte har någon praktisk betydelse känns den inte hel;)
 
perhel skrev:
Vad gjorde du åt din 7Hi ?
Var på dpreview kan jag hitta fakta om detta ?

Jag droppade en droppe lättflytande superlim på sprickan och sålde kameran ;-) (givetvis viste köparen om defekten...)

Sök i minolta forumet. Tror det skrevs om detta för ca 1år sedan (kanske något mindre)
 
Re: Fraktkostnad

Tobias Franzén skrev:
Ni som skickar kameran, betalar ni frakten själva?

När min A1 gick sönder för 2v sedan (CCD helt svart) ringde jag Cyberphoto där jag köpt kameran, dom skickade retur lapp med porto till mig så skickade jag kameran till Minolta
 
Min 7i har varit på garantirep. 3 ggr på ett år. Första gången var det att den hängde sig i movie-läget. Den kom tillbaka och felet var inte åtgärdat. Jag fick då låna en annan 7i under tiden och det var tur det, för min kamera tappades bort och kom tillbaka först efter drygt 2 månader. Det ironiska var att det var fel även på utbyteskameran som jag fick låna. Strax under mittpunkten på alla foton blev underexponerade. Sen fick jag tillbaka min kamera och den har funkat bra. Men jag upptäckte till min förskräckelse när jag knäppte några kvällsbilder med 4 sek slutartid att det var hundratals döda pixlar på CCD'n. Så nu är den inne på garantirep. igen. Ska hämta den imorgon. Hoppas den är hel nu, för jag ska sälja den till förmån för en DSLR.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar