Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Minolta support
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
KaLi
Aktiv medlem
Nya fel efter garantirep...
Fick tillbaka min 7i i början av december och efter ca 1500 kort så kan det konstateras att nya fel dykt upp. En autofokus som är lika konsekvent och exakt som en politiker och en icke fungerande blixtsko. Har testat med Minolta 5400 samt Sigmas DG-blixtar utan att få blixten att funka... Är det rimligt att behöva lämna ifrån sig kameran igen i ca 5-6 veckor, en månad efter förra reparationen, eller är det dags för ett utbyte??
Fick tillbaka min 7i i början av december och efter ca 1500 kort så kan det konstateras att nya fel dykt upp. En autofokus som är lika konsekvent och exakt som en politiker och en icke fungerande blixtsko. Har testat med Minolta 5400 samt Sigmas DG-blixtar utan att få blixten att funka... Är det rimligt att behöva lämna ifrån sig kameran igen i ca 5-6 veckor, en månad efter förra reparationen, eller är det dags för ett utbyte??
KGS
Aktiv medlem
När de nu har "rationaliserat" o skickar all service till Germanien så borde man kunna tänka sej att de avsatte en del av de gigantiska besparingar de gör på detta till några lånekameror så kunderna slapp stå utan fotografiska verktyg. Tänk om nån av dem lånar en Canon under mellantiden o sen byter märke??
Försök utverka en lånekamera om de inte byter ut den!
Försök utverka en lånekamera om de inte byter ut den!
Maverick
Aktiv medlem
Re: Nya fel efter garantirep...
Minolta garanterar inte att blixtar från andra tillverkare fungerar. Vidare så fungerar inte minoltas blixt 5400 heller, det skall vara 5600, 3600? och 2500? samtliga har väl beteckningen HSD efter modellnumret.
Att AF:en är dålig är heller ingen nyhet men helt enligt spec om du frågar minolta.
Mvh
Maverick
KaLi skrev:
Minolta garanterar inte att blixtar från andra tillverkare fungerar. Vidare så fungerar inte minoltas blixt 5400 heller, det skall vara 5600, 3600? och 2500? samtliga har väl beteckningen HSD efter modellnumret.
Att AF:en är dålig är heller ingen nyhet men helt enligt spec om du frågar minolta.
Mvh
Maverick
Jan-Inge
Medlem
Minoltan trasig igen
Jaha, så var det dags igen. Kameran har fungerat nöjaktigt, men inte helt problemfritt sedan förra reparationen. I går tog jag ur kortet för första gången på evigheter, och sedan gick det inte att få kontakt med det igen. Prövade med annat kort med samma framgång. Sedan ville den inte göra något överhuvudtaget med mindre att man tog ur och satte i batterierna igen. Men fortfarande utan kontakt med kortet.
Nu bävar jag inför semestern, förra gången tog det tre veckor, vilket inom parentes är ett gott betyg i detta forumet, men då är den ändå borta på semestern. Ja, ja. Vi får väl se.
Jaha, så var det dags igen. Kameran har fungerat nöjaktigt, men inte helt problemfritt sedan förra reparationen. I går tog jag ur kortet för första gången på evigheter, och sedan gick det inte att få kontakt med det igen. Prövade med annat kort med samma framgång. Sedan ville den inte göra något överhuvudtaget med mindre att man tog ur och satte i batterierna igen. Men fortfarande utan kontakt med kortet.
Nu bävar jag inför semestern, förra gången tog det tre veckor, vilket inom parentes är ett gott betyg i detta forumet, men då är den ändå borta på semestern. Ja, ja. Vi får väl se.
hansen2
Aktiv medlem
Re: Minoltan trasig igen
Lämna in den på rep och sälj den. Byt sedan till Canons eller Nikons dslr-system, du kommer garanterat bli nöjd.
Under tiden dammar du av din XG-1:a, en trevlig kamera som jag också haft. Bytte till X700 som jag har kvar fortfarande och som fick tjänstgöra när min 7Hi var på rep.
/Johan
Jan-Inge skrev:
Lämna in den på rep och sälj den. Byt sedan till Canons eller Nikons dslr-system, du kommer garanterat bli nöjd.
Under tiden dammar du av din XG-1:a, en trevlig kamera som jag också haft. Bytte till X700 som jag har kvar fortfarande och som fick tjänstgöra när min 7Hi var på rep.
/Johan
vonD
Aktiv medlem
Nu blir det snart min (o)tur?
Även min 7Hi börjar låsa sig. Det visas tre röda sträckar på LCD_n, längst ner på högersidan.
Ingenting om detta i Manualen. Supporten hänvisade mig till Solnaverkstaden för Kontroll/Kostnadsförslag. Hittade efteråt på nätet att 7Hi är inte testad med 1 GB Microdrive, som kan orsaka att kameran låser sig. Men eftersom detta händer var 50:e gång drar jag mig för att lämna in ännu. En On/off brukar räcka. Jag använder kameran i firman och har inte råd att vara utan.
Inte support, men kontaktade i våras Minolta´s marknadsföringschef i Sverige för sponsring i utbyta av reklam. Han hörde aldrig av sig...(no comment)
Även min 7Hi börjar låsa sig. Det visas tre röda sträckar på LCD_n, längst ner på högersidan.
Ingenting om detta i Manualen. Supporten hänvisade mig till Solnaverkstaden för Kontroll/Kostnadsförslag. Hittade efteråt på nätet att 7Hi är inte testad med 1 GB Microdrive, som kan orsaka att kameran låser sig. Men eftersom detta händer var 50:e gång drar jag mig för att lämna in ännu. En On/off brukar räcka. Jag använder kameran i firman och har inte råd att vara utan.
Inte support, men kontaktade i våras Minolta´s marknadsföringschef i Sverige för sponsring i utbyta av reklam. Han hörde aldrig av sig...(no comment)
KGS
Aktiv medlem
Självklart ska 7Hi fungera med Microdrive, det gör alla Dimage 5,7, 7i, 7Hi, A1, A2... så felet beror nog på nåt annat, om inte Microdriven är defekt på nåt vis, men de e ju lätt att prova med ett annat minneskort. Innan jag skulle lämna bort min kamera på sommaren skulle jag definitivt försöka det mesta själv innan...
Maalse
Aktiv medlem
perhel skrev:
Köpte en begagnad 7 Hi i väldigt fint skick men märkte för en tid sedan en väldigt fin spicka vid
h.sida på blixten.Vet ej att jag stött emot eller något. Vad gör jag ? Kameran är över 12 mån.
Detta varkar vara något att ett standard fel. Min förra 7Hi hade sprickan och det är också omtalat på dpreview.
Maalse
Aktiv medlem
perhel skrev:
Vad gjorde du åt din 7Hi ?
Var på dpreview kan jag hitta fakta om detta ?
Jag droppade en droppe lättflytande superlim på sprickan och sålde kameran ;-) (givetvis viste köparen om defekten...)
Sök i minolta forumet. Tror det skrevs om detta för ca 1år sedan (kanske något mindre)
Tobias Franzén
Medlem
Fraktkostnad
Ni som skickar kameran, betalar ni frakten själva?
Maalse
Aktiv medlem
Re: Fraktkostnad
När min A1 gick sönder för 2v sedan (CCD helt svart) ringde jag Cyberphoto där jag köpt kameran, dom skickade retur lapp med porto till mig så skickade jag kameran till Minolta
Tobias Franzén skrev:
När min A1 gick sönder för 2v sedan (CCD helt svart) ringde jag Cyberphoto där jag köpt kameran, dom skickade retur lapp med porto till mig så skickade jag kameran till Minolta
-big kahuna-
Aktiv medlem
Min 7i har varit på garantirep. 3 ggr på ett år. Första gången var det att den hängde sig i movie-läget. Den kom tillbaka och felet var inte åtgärdat. Jag fick då låna en annan 7i under tiden och det var tur det, för min kamera tappades bort och kom tillbaka först efter drygt 2 månader. Det ironiska var att det var fel även på utbyteskameran som jag fick låna. Strax under mittpunkten på alla foton blev underexponerade. Sen fick jag tillbaka min kamera och den har funkat bra. Men jag upptäckte till min förskräckelse när jag knäppte några kvällsbilder med 4 sek slutartid att det var hundratals döda pixlar på CCD'n. Så nu är den inne på garantirep. igen. Ska hämta den imorgon. Hoppas den är hel nu, för jag ska sälja den till förmån för en DSLR.