Annons

Minolta service

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Idag kom min kamera (A1) iväg på service. Jag åkte till Konica-Minolta och lämnade in den. De tittade lite på den, försökte förklara att 5 megapixels kameror skall vara lite mer brusiga och försökte se lite skeptiska ut. Men efter en stunds tittande och granskning av bilder i displayen så togs den in och sänds iväg till tyskland utan större krussiduller.

"Ca tre veckor skall det ta", sade dom; men jag har ställt in mig på fyra veckor för att inte bli besviken om det blir en försening.

Det som dock gjorde dem lite förvånade var att jag sade att jag inte vill ha den hem skickad utan att jag kommer och hämtar den där. Tanken var att jag skulle fotografera på vägen hem för att kolla om kvalitén var bättre, men väl hemma möttes jag av en lapp som förkunnar att jag tyvärr blir upptagen dessa veckor då kameran väntas komma hem igen.

Men det som gör mig glad i all kamera misär är att Minolta har toppen service och trots att de var lite skeptiska till mina klagomål bemöttes jag mycket väl, så jag tror inte det blir några bekymmer att ändra på detta beslut.

Så en tumme upp för Konica-Minoltas service!

Det är bara att gratulera dig och Minolta Service om det är så bra som du säger. Jag har bara dålig erfarenhet av Minolta men det ligger ca 15 år tillbaka i tiden.
Till exempel skickade jag in ett blixthandtag för garantireparation. När den kom tillbaka efter någon dryg vecka var felet inte avhjälpt. Skickade in den på nytt och när den kom tillbaka kunde jag se att verkstaden åtminstonne öppnat handtaget. Färg var avskavt i skruvspåren vilket inte var fallet innan. Verkstaden påstod att den skulle vara OK nu. När jag testade den var det fortfarande samma fel som jag haft från början och noggrannt beskrivit i följebrev båda gångerna. Självklart blev jag förbannad och skrev ett surt brev med beskrivning av fel och alla turer till verkstaden. Avslutade med "kopia till VD Minolta Svenska AB".
Då blev det äntligen fart på servicen och jag fick ett nytt handtag samt ett antal rullar film som kompensation.
Skönt om servicen blivit bättre med tanke på att jag åter börjat fotografera efter många års uppehåll. Denna gång med en Minolta digitalakamera.

Fel kan hända och ingen är helt felfri. För 15 år sedan var sverige knappast känt för sin service och service avdelningar var inte så prioriterade, nu har vi lärt oss att servise oftast ger fler kunder än mördande reklam; men trots det kan det hända att det blir fel och då måste man som kund klaga och bråka.

Det enda som jag tyckte var lite synd var att svervicen satt i ett litet råtthål bakom det stora fina kontoret. Man skulle nog känt sig lite mer uppskattad som kund om man fick använda huvudingången istället för att vänta på en parkering bakom huvudantren innan de öppnar.

Men personalen där inne var trevliga och nu hoppas jag att de i Tyskland kan göra ett bra jobb.

Har dåliga erfarenheter av Minolta, senast i våras då jag lämnade in en 7Hi. Man tänkte inte höra av sig när den var klar, det fick jag kolla upp själv.

Har fler dåliga erfarenheter av Minolta vilket resulterade i att jag bytte till Canons system.

/Johan

Man skulle nog känt sig lite mer uppskattad som kund om man fick använda huvudingången istället för att vänta på en parkering bakom huvudantren innan de öppnar.
Kan instämma delvis, den ingången är inte helt lätt att hitta heller, men det är ju bara image. Dom lär ju behöva någon som springer fram och tillbaka över huset med grejorna. Tror många försöker lämna direkt i butik dom köpt sakerna i också. Var och hämtade min scanner igår vid 14 tiden. Jag har iaf tur som jobbar tvärs över parkeringen(Skatteverket IT).

Den fungerade fortfarande inte. Dock klandrar jag inte minolta så mycket för det. Felet är lite skumt. Den funkar med minoltas mjukvara på min gamla burk, men den funkar inte med minoltas mjukvara på min nya burk(Intel 875P chipset och ICH5R MCH med USB controller). Dock funkar den med Vuescan på nya burken. Så det verkar vara någon inkompabilitet mellan Minoltas mjukvara och den nya usb kontrollern i det chipsetet, läst lite om andra som haft problem också. Dom bytte kretskort och rengjorde iaf.

Och jag har hela tiden fått trevligt bemötande och snabba svar, både via mail och telefon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar