Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta eller Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett annat plus just nu är att det ökar på begagnatsidan för minolta. Folk hakar på trenden med digitalt o säljer bort objektiv mm så det har ökat det senaste året om man jämför med hur det har varit tidigare. (Själv Minoltaägare sen 1996)
 
oftast ja. Men jag såg en liten lustig grej när jag gick in på scandinavianphotos hemsida..

Minolta Dynax 5 Hus : 3295:-
Minolta Dynax 5 + 28-100D : 2695:-

Huset är alltså 600:- billigare OCH du får en glugg på köpet.. sen att den kanske inte är världens bästa...

Man kan ju alltid skicka iväg gluggen för en 700:-.. Då har du gett 2000:- för ett fint hus.

Att sedan komplettera med Tamrons nya 28-85/2.8 XR som fick väldigt bra kritik i senaste foto. Kostar vissserligen 5000:- men det är billigt i sammanhanget, skall sägas.
 
Cilla:Du är så välkommen i Minoltaklubben, att det skulle vara några problem med att hitta begagnade prylar är bara rent skitsnack..Finns så det räcker och blir över och till MYCKET trevligare priser än till C och N..
Att mumla i nattmössan om framtida digitalkameror är helt befängt,för det var ju nu du skulle ha en kamera eller hur.Håller där helt med i Bjernulf tankar.
mvh/gunte..
 
..Kan förövrigt rekommendera ett Minolta 70-210/4 av den äldre modellen,lite tyngre men mycket bättre..finns för runt tusingen på diverse begagnadehyllor..
mvh/gunte..
 
gunte skrev:
..Kan förövrigt rekommendera ett Minolta 70-210/4 av den äldre modellen,lite tyngre men mycket bättre..finns för runt tusingen på diverse begagnadehyllor..
mvh/gunte..

Såg en på tradera.se nyss, http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=2978462

Budet ligger förnärvarande på 510:-, med 19 timmar kvar... är man lite kylig klipper man nog den för långt under 1000-lappen..

(Nej, det är inte jag som har auktionen)
 
Erik Schalin skrev:
Man kan lugnt säga att bra begagnade objektiv till Minolta är mycket sällsynt.
Du blir i princip tvingad till att köpa nytt.

Det KAN ju betyda att ägarna till den optiken är sällsynt nöjda också...
 
Minoltan är bra !

Köpte en för ett tag sen och är kanon nöjd !
Valde Minoltas optik,,,
Den har många funktioner som inte dom andra har i samma pris klass..

//: Mattias
 
Ja gunte: tyvärr är Canons & Nikons priser höga.

När det gäller beg. marknaden så TROR jag att den kommer att krympa för Minolta. Det är bara att titta på försäljningsfrekvensen. Och här ligger Canon i topp. Det säger också en del om framtidens utbud.

Om man vill ha ett dig. hus i framtiden eller inte tycker inte jag spelar så stor roll. Men man ska veta som förstagångsköpare att det kostar skjortan att kasta bort all den optik man har för att man valde fel märke från början.

I mitt eget fall så är enda chansen att byta märke om allt blir stulet så att jag måste börja om från början. Gud förbjude att det händer.

KGS: Jag har ALDRIG påstått att Minolta gör dåliga grejor. Jag har aldrig påstått att minoltaägare är missnöjda (förutom de som vill ha ett dig. hus värt namnet till sina dyra objektiv).

Cilla: Jag håller med Jesper köp ett Tamron 28-85/2,8 och ett begagnat hus(oavsett märke), det blir du inte missnöjd med. Du får mycket hög kvalité, ett lätt-säljbart och vettigt andrahandsvärde, till ett mycket bra pris.

Mvh Erik
 
Erik Schalin skrev:


KGS: Jag har ALDRIG påstått att Minolta gör dåliga grejor. Jag har aldrig påstått att minoltaägare är missnöjda (förutom de som vill ha ett dig. hus värt namnet till sina dyra objektiv)

Nejdå Erik, så tog jag det inte, men ett klent utbud av begagnade prylar KAN betyda att användarna är väldigt nöjda o inte säljer bort sina prylar. Det KAN också betyda att det inte har sålts så mycket nytt. Eller en kombination. I det här fallet är det nog en kombination. Å andra sidan så kommer Minolta med ett DSLR hus ihop med Konica... inte släpper de hela den marknaden inte.
 
Grattis, såg att du tog och slog till på 70-210/4:an.. riktigt bra pris också.. jag har handlat optik av den säljaren förr, han är ärlig, snabb och bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.