Annons

Minolta eller Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zizilia

Medlem
Nu har jag bestämt mig, inför fotokursen får det bli en
dynax5 men jag har två prismässigt likvärdiga
alternativ. Vilket är att föredra?


Sigma 28-105/2,8-4,0
Sigma DL 70-300/4,0-5,6 Macro

Minolta AF 28-100/3,5-5,6
Minolta AF 75-300/4,5-5,6 D
 
Överhuvudtaget eller syftar du på objektiven? :)

Jag har hittat två paket till mycket bra pris med de här objektiven bara och har inte tillräckligt med kunskap för att kunna avgöra vad som är bra grejer ännu.
 
Som du säkert redan vet så finns det 4 stora idag.
Canon, Nikon, Minolta, Pentax.

Jag gjorde mitt vägval till Nikon för mer än 10 år sedan, det kommer jag aldrig ifrån.

Hade jag valt idag, så är Canon den självskrivna vinnaren.

Vill du ha argument?
/Erik
 
Det finns två tunga argument för Canon.

1 Canon leder det digitala racet idag. Canon har också tydligt visat att det är så Canon vill ha det i framtiden också.

2 Begagnat. Idag säljer Canon mer än ngt annat märke och det borgar för en god begagnadmarknad också i framtiden.

I ditt fall så tycker du att arg. 1 inte spelar ngn roll idag. Men tro mig, det kommer att visa sig om 5-15 år när vill ha ett digitalt hus till dina objektiv som du har lagt ner en 10-50 tusen kr på.

Argument 2 är din/Minoltas akilleshäl.
Jag tycker att du själv skall kolla begagnatmarknaden för de olika märkena. Man kan lugnt säga att bra begagnade objektiv till Minolta är mycket sällsynt.
Du blir i princip tvingad till att köpa nytt.

Fråga gärna mer...
Mvh Erik
 
Hm, oki...du har så rätt så faktiskt.

Jag får ta en funderare men jag tänker nog lite kortsiktigt får jag erkänna.
Men storlek och framför allt vikt är prio för mig om jag alls ska ha kameran med mig.

Det arg. och plånboken får nog styra den här gången. Om det nu är så torftigt på den beg. Minolta-marknaden så lär det inte vara några problem att sälja dem senare i alla fall ;) För om 5 år vill jag helt säkert ha något annat, det har du ju rätt i.
*grubbel*

Men om man nu ändå ska välja Minolta eller Sigma objektiv så har du ingen åsikt?
 
Jag skulle nog valt Minoltaobjektiven i detta fall. Huvudskälet är att Minolta 28-100 är mindre och lättare än Sigma 28-105. Optiskt är nog de olika paketet tämligen likvärdiga.

Angående digitalhus:
Ska man köpa flera dyra objektiv och lägga tiotusentals kr är det nog viktigt att välja ett märke som kommer att vara framgångsrikt digitalt. Lägger man dock bara en liten slant på två billiga konsumentzoomar spelar det ingen roll tycker jag. Man vill ändå ha en ny normalzoom som är anpassad till digitalhuset. En 75-300 är ändå så billig att man kan köpa en ny om/när man går över till digitalt och eventuellt byter märke.
 
För Canon så är jag inte den rätte att fråga om modeller.

Men köp aldrig den billigaste modellen av ngt märke, det brukar föranleda ett byte inom alltför kort tid.

Köp begagnat och PRUTA.

Priserna ligger ibland ganska högt här på fotosidan.
prova www.annonsguiden.nu

Leta efter en gammal annons, desto äldre desto mer kan du pruta.

Tänk igenom vilken optik du behöver. (vidvinkel, normal, tele)

Optiken bestämmer kvalitétsnivån på dina bilder.

mer?
 
Zizilia skrev:
Ok, så här efter lunch är jag mogen för nya säljargument. Vilken variant rekommenderar du från Canon?

I konsumentklassen som Dynax 5 befinner sig i, tycker jag att den är den bästa kamera, med finesser och funktioner som du får gå upp en prisklass på i de andra märkena.

"problemet" är väl att minolta blir mindre och mindre som aktör, för varje dag som går.

Vissa tycker det är jobbigt.. andra bara fortsätter fotografera med minolta och gör det bra.

Men i Canons fall är det EOS 300/300V beroende på tycke och smak.. Personligen gillar jag inte alls den nya 300V. Men man kan fortfarande få tag i den gamla 300-modellen.

Annars kan du titta på begagnade hus.. Då åker du upp en klass för samma penning som ett nytt hus i konsumentklassen. T.ex. EOS 30/33.

Canons starka kort är objektivutbudet. Men Minolta har även de gluggar till de flesta tillfällen...dock får man leta lite längre på begagnatsidan.
 
Ok, Eos30 låter bra. Vart ligger Eos 5 i allt det här, också en kamera jag har hört nämnas.

Jag tänkte en gång för alla gå in för och börja fotografera aktivt, gå en intensivkurs och naturligtvis framkalla själv osv

Jag vill inte känna att jag sitter utan nödvändiga funktioner och samtidigt inte vänta och spara ihop till en värsting kamera. Allt måste ju nämligen ske genast här i livet ;)
 
Du nämnde ju att vikt var väldigt viktigt. Eos 300 väger 315g har segare autofokus än Eos 300V som väger 350 g. Båda Eos 300 varianterna lider av att man inte kan ställa in vissa saker (Mätmetod, val av AF, osv).

Eos 30 har jag aldrig ägt, men lockas till denna av att den har hypertyst motor ( likt Eos 100 som jag ägde för länge sedan), goda inställningsmöjligheter. Den har också ögonstyrd autofokus, vilket kan vara bra. Väger 575g.

Eos 5 är äldre, men har hyfsat snabb autofokus, goda inställningsmöjligheter och ögonstyrd AF.Vikt: tung, troligen mer än Eos 30.

Eos 100 är en tyst med goda inställningsmöjligheter, och jämfört med 5:an är den tystare, men har någon söligare autofokus (ej ögonstyrd... )

Sedan finns juh 50 modellerna och 10:an som du får fråga någon annan om...

MEN framförallt, det är inte kamerahusen som påverkar bildens kvalitet i så stor grad. Det är optiken och eftersom du var mån om att ha en låg vikr tycker jag du ska satsa på ett av de lätta husen (EOS 300). Inställningsbegränsningarna går att leva med så länge du inte fotar något som dyker upp plötsligt, rör sig snabbt osv. Köp ett hyfast skarpt objektiv ( typ 28-105/3,5-4,5). Lätt och skarpt eller varför inte ett 50/1,8 II (130 g), så har du alltid med dig kameran...(och det är riktigt skarpt).

/A
 
Förstår inte varför alla verkar utgå från att fotografer kommer att vilja fota digitalt framöver.. att man använder Minoltas avsaknad av en DSLR som argumentation mot att välja minolta, när det handlar om att köpa ett "analogt" hus..


/SunKi (som inte vill fota digitalt)

Tycker också att faktumet är rätt trist att begagnatmarknaden på optik till minolta är liten.. men letar man så finner man.. och om folk inte köper minolta för att det inte finns begagnad optik, då blir det ju bara mindre och mindre optik på marknaden..
 
Utöver klen så är jag också väldigt envis o bestämd och bestämt mig har jag ju som sagt redan. En Minolta får det bli ;)

Men det är intressant och kanon att få en massa kunskap och tips, det tackar jag för.

Men frågan om objektiv kvarstår. Ska jag strunta i paketalternativen helt och bara köpa huset?

Är de man får med alltid mediokra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.