Mmm....Jo Minolta lockar nog med en massa funktioner på kamerahuset, såsom datafunktioner för lagring av filminformation (upp till 18 rullar) och snabba slutartider. Har för mig att den har spot-mätning också.
Canon lockar med upp till 1/4000 blixtsync (med speedlite EX) ögonstyrning av AF och 35-zons ljusmätning. Men framförallt en mycket snabb autofokus. EOS 30 är också väldigt väldigt tyyyst.
Förmodligen kommer det vara de små detaljerna som du tycker är viktigt för dig som avgör.
Däremot har Canon en liten fördel på objektivsidan då de erbjuder kunden USM på många objektiv. USM är en snabbare och tystare motor som driver AFen i gluggarna. Annars tror jag att gluggarna är ganska lika när det kommer till bildkvalité.
Man kan avgöra hur skarpt och rakt ett objektiv tecknar genom att mäta ett sk. MTF värde. Max just nu har Canon EF 200/1.8L med 4.8 poäng (av 5 möjliga).
Exempel:
EF 50/1.4 MTF 4.4 (Minolta 4.4)
EF 24/2.8 MTF 3.9 (Minolta 3.4)
EF 85/1.8 MTF 4.1 (Minolta 3.9)
EF 20-35/3.5-4.5 MTF 3.4 (Minolta 2.8)
EF 28-105/3.5-4.5 MTF 3.3 (Minolta 2.7)
EF 75-300/4-5.6 MTF 3.1 (Minolta 2.6)
EF 100/2.0 MTF 4.2 (Minolta 4.4)
Som du ser ligger Canon lite över, men inte mycket och ibland kan Minolta ta hem segern. Men man ska inte stirra sig blind på dessa siffror.
Det är ett svårt val......jag kan inte riktigt råda dig vilken av dem som är bäst för dig...............Men köp Canon!
- Ja så är det när man är partisk, nä men allvar. Som sagt det är det små detaljerna som gör det, personligen gillar jag Canons lösningar. Prismässigt ligger väl tillbehör och gluggar lika...