Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta Dynax 7 VS EOS 30

Produkter
(logga in för att koppla)

Darren

Aktiv medlem
Först och främst vill jag önska er alla en trevlig midsommarhelg.

Nu till min fråga... Jag går och funderar på att skaffa mig en ny system kamera. Valet, vad jag tror nu, står mellan Minolta Dynax 7 och Canon EOS 30. Ergonomiskt är de lika bra (tycker jag själv).

Jag skulle vilja ha lite synpunkter på den tekniska biten samt kvalitet på objektiven från respektive tillverkaren.

Tack på förhand...
Darren

Mmm....Jo Minolta lockar nog med en massa funktioner på kamerahuset, såsom datafunktioner för lagring av filminformation (upp till 18 rullar) och snabba slutartider. Har för mig att den har spot-mätning också.

Canon lockar med upp till 1/4000 blixtsync (med speedlite EX) ögonstyrning av AF och 35-zons ljusmätning. Men framförallt en mycket snabb autofokus. EOS 30 är också väldigt väldigt tyyyst.

Förmodligen kommer det vara de små detaljerna som du tycker är viktigt för dig som avgör.

Däremot har Canon en liten fördel på objektivsidan då de erbjuder kunden USM på många objektiv. USM är en snabbare och tystare motor som driver AFen i gluggarna. Annars tror jag att gluggarna är ganska lika när det kommer till bildkvalité.

Man kan avgöra hur skarpt och rakt ett objektiv tecknar genom att mäta ett sk. MTF värde. Max just nu har Canon EF 200/1.8L med 4.8 poäng (av 5 möjliga).
Exempel:
EF 50/1.4 MTF 4.4 (Minolta 4.4)
EF 24/2.8 MTF 3.9 (Minolta 3.4)
EF 85/1.8 MTF 4.1 (Minolta 3.9)
EF 20-35/3.5-4.5 MTF 3.4 (Minolta 2.8)
EF 28-105/3.5-4.5 MTF 3.3 (Minolta 2.7)
EF 75-300/4-5.6 MTF 3.1 (Minolta 2.6)
EF 100/2.0 MTF 4.2 (Minolta 4.4)

Som du ser ligger Canon lite över, men inte mycket och ibland kan Minolta ta hem segern. Men man ska inte stirra sig blind på dessa siffror.

Det är ett svårt val......jag kan inte riktigt råda dig vilken av dem som är bäst för dig...............Men köp Canon! ;)

- Ja så är det när man är partisk, nä men allvar. Som sagt det är det små detaljerna som gör det, personligen gillar jag Canons lösningar. Prismässigt ligger väl tillbehör och gluggar lika...

Jo det är inte lätt att vara objektiv. Jag använder mig av båda märkena, dock en betydligt äldre Canon. Men jag stod själv i valet och kvalet mellan Minolta, Canon alt Nikon. Köpte mig en Minolta fast en )xi (föregångaren till dynax 9). Är helnöjd, även med optiken. Men....!!! Det är lättare att hitta fler Canonobjektiv på begagnademarknaden än Minolta. Det är väl det ända tips jag kan ge.

Canon har fler och bättre objektiv än något annat kameramärke, kanske inte så mycket att de är bättre optiskt, men de har USM motorer och IS (bildstabilisering) på många objektiv. Det har de flesta andra tillverkara bara hunnit börja med (eller så finns det inte alls). Sen så finns det relativt många specialobjektiv som man kanske vaknar en dag och upptäcker att man behöver. Till exempel deras 65mm makro 1-5x förstoringsgrad. Eller Tilt/Shift objektiven.

Eller som nån som sa: Om man fick välja fritt skulle man ta huset från Minolta, objektiven från Canon och stryktåligheten från Nikon.

Svår fråga, det viktigaste är ju att den känns bekväm att arbeta med. Bästa sättet är väl att pilla på båda två en stund, testa reglagen och hur bra tillhänds de sitter. Annars så tror jag de är ganska lika. Dynasx 7'an har 14-fälts bikake spot och centrumvägd ljusmätning, blixtsynk 1/8000 med minolta extern blixt, spegeluppfällning med 2sec fördröjning till exponeringen (tror Eos 30/33 har samma system). Om man tittar på konsument optiken så är det ungefär samma kvalité på dem. Men som sagt så kan det nog vara lättare att få tag på bra begagnat till canon resp. nikon.

Om du ska köpa till en fjärutlösare så är de betydigt billigare till canon kamren...bara så att du vet. Dynax 7an har ett väldigt bra vertikalgrepp.

Viktigast tror jag nog endå är som sagt att du tycker den känns bekväm att använda.

Lycka till med väljandet :)

"Om man fick välja fritt skulle man ta huset från Minolta, objektiven från Canon och stryktåligheten från Nikon"

Så sant...skulle gärna vilja ha bildstabilisator till min minolta. :)

Juste en väldigt bra funktion med Dynas 7'an är att man på displayen på bakstycket kan se exakt vilken exponering varje bikakeruta kommer att ha. Tex att de tre rutorna kommer att bli 1,5steg underexponerade medans de i mitten får en korrekt exponering och en i vänstra nedre hörnet kommer att bli överexponret. Sen ser man hur bilen ändras när man vrider på EV-ratten. Mycket bra om du fotar med tex dia.
Jag är rätt dålig på att romulera mig i text med hoppas det gjorde dig klokare :)

Bobo_m skrev:
en väldigt bra funktion med Dynas 7'an är att man på displayen på bakstycket kan se exakt vilken exponering varje bikakeruta kommer att ha
Måste instämma i detta. Även om jag är så långt ifrån en finessmänniska man kan vara så är detta något som definitivt skulle vara en viktig faktor om jag valde system idag. Tänk att ingen kommit på detta innan 2001. För mina behov skulle det eliminera behovet av spotmätare och dessutom eliminera ett antal släpp på stativhuvudet med åtföljande omkomposition. Lysande finess som visar att allt kanske ändå inte är uppfunnet i de analoga kamerornas värld.

Jag ska precis beställa en Dynax7 med 24-105 för mindre än 7000 från USA...hej hopp!! Map vilken optik som är skarpast i MTF-tester så bör du vikta in proset oxå, vilket du säkert redan har gjort. Dynax7 fick väldigt bra betyg i Foto. Ska man ligga i gömsle och vara tyst som en mus så är det Canon som gäller.

matknu skrev:
Jag ska precis beställa en Dynax7 med 24-105 för mindre än 7000 från USA...hej hopp!! Map vilken optik som är skarpast i MTF-tester så bör du vikta in proset oxå, vilket du säkert redan har gjort. Dynax7 fick väldigt bra betyg i Foto. Ska man ligga i gömsle och vara tyst som en mus så är det Canon som gäller.

Mmmm..så fastnar den i tullen och så blidde det genast 7000x6.7% (tull) = 7500:- x 25% (moms) = 9375:- + lite avgifter.....9500:-

Men det är ju fortfarande billigt med tanke på att ett sånt paket kostar 13000:- i Sverige.

Hoppas du beställde från någon av de stora (Bhphoto eller Adorama)

Tack allihopa...

Jeppe skrev:
...såsom datafunktioner för lagring av filminformation (upp till 18 rullar)... ...ögonstyrning av AF...

Jag brukar själv anteckna sådana saker när jag är ute och fotar, men det kan nog vara bra att ha denna funktionen. Någon som vet lite mer om hur detta fungerar?

Själva ögonstyrningen, Jag har hört att detta inte funkar om man ska fota vertikalt. Stämmer detta?

Bobo_m skrev:
spegeluppfällning med 2sec fördröjning till exponeringen...

Har jag fel eller funkar detta bara med självutlösaren...?

Bobo_m skrev:
Juste en väldigt bra funktion med Dynas 7'an är att man på displayen på bakstycket kan se exakt vilken exponering varje bikakeruta kommer att ha.

En väldigt trevlig funktion måste jag säga... Men själva displayen, tycker inte du att den sitter lite dumt med tanke på att man brukar trycka näsan mot baksidan av kameran...

matknu skrev:
Jag ska precis beställa en Dynax7 med 24-105 för mindre än 7000 från USA....

Får man fråga om länken till shopen du beställer ifrån...

Det var väldigt mycket att fundera på. Just nu har jag två Canon kameror som jag egentligen är nöjd med (AT-1 och en EOS 300), men jag känner att det fattas vissa funktioner för mig... ex spegeluppfällning, möjligheten att använda infraröd film i EOS 300, byta rullen mitt i, spot-mätning osv

mvh
Darren

Darren!

Amazon.com och jag beställer inte med postorder till Sverige vilket förklarar det billiga priset för mig...(specialkurir he he...)

Otroligt bra att slippa anteckna allt själv...orkar/hinner inte.

Kamerans 14 bikakesegment visas i displayen på baksidan och varje segments ljusvärde visas. Kanon om man vill ligga på gränsen i exponeringen vilket man ofta vill. Dock inget för snabbknäpparen.

Minoltan är mest prisvärd enligt FOTO. Fast å andra sidan brukar Minolta vara det men folk köper ändå Canon eller Nikon (jag har själv en Minolta 700si så jag är nog Minoltapartisk). Köpa dyr orginaloptik kan ju proffsen göra... Jag har ett Tamron makro och ett Tikonatele, bägge topptestade och myyyyycket billigare än orginal.
Fast...jag vill också ha skakningsreducerande funktion....

Darren:

Jo spegeluppfällning fungterar endast med självutlösaren. Det finns två lägen för självutlösaren. En med 10sec fördröjning och ne med 2sec fördröjning med spegeluppfällning. Spegeln fälls upp precis när du trycker in avtryckaren och sedan tar det två sekunder tills att slutaren öppnar sig. Tycker att det fungerar utmärkt.

Jag upplever att displayen sitter rätt bra på kameran. När man ställer in EV så har man inte särskilt brottom och hinner för det mesta att ta bort ögat från sökaren.

matknu skrev:
....Köpa dyr orginaloptik kan ju proffsen göra... Jag har ett Tamron makro och ett Tikonatele, bägge topptestade och myyyyycket billigare än orginal.
Fast...jag vill också ha skakningsreducerande funktion....

Det lät lite motsägelsefullt det där...du köper hellre Tamron och Tokina än orginal som är myyyyycket billigare än orginal, men du vill ha IS ???...jaaa.. :) Då får du köpa en canon istället för en Minolta ju....:)

Inte motsägelsefullt...jag har Minolta och kan liksom inte byta även om det vore ballt med IS-optik. Kameran gör inte bilden...

Ni som letar beg minoltaoptik kanske skulle kolla runt lite på auktionssiterna.
Jag hittade en del när jag satt o slösurfade nyss.
(nej, det är inte jag som säljer)
b la p Tradera, hade inte semsterpengen varit förbrukad redan så hade jag nog fyllt på förrådet bara för det är kul att ha prylar :)

Ha en bra fotosemester !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar