Oj, jag trampade vist många A1 fantaster på tårna genom att påstå att denna kamera inte är överlägsen Z3. Här kommer ett ruggit rörigt svar. Varmt ute och jag skall njuta av solen istället för att förkovra mig i en dum situation. För vist får han köpa en A1 om han vill, men Z3 är nog ingen dålig sak.
Jag skall svara på några frågor men inte alla eftersom jag inte orkar sitta och leta upp sidor där jag hittat olika fakta på.
Först till David Lennermo som alltid vill försöka missuppfatta saker och vrida dem lite extra för att sedan hänga upp sig på ett ord. A1s zoom suger jämfört med Z3, A1 zoom är sämre. Men detta är inget bevis som du sade och du borde ha förstått att det är en åsikt som du hela tiden påpekar. Men det är fakta att A1 zoom ligger på 28 – 200mm och att Z3 zoom ligger på 35 – 420 mm.
-”Var hittar du uppgifter om att AS på A1 skulle ge mer värme än AS på Z3?”
Genom att se till storleken på CCD och ström styrka. Sedan vet jag inte men har inte Z3 kylfläns på sin CCD?
-”Det stämmer heller inte..A1 finns fortfarande på marknaden”
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=9387798
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1024&message=9041862
-” 5mp ger rimligen mer brus än 4mp förutsatt att sensorerna är lika stora (!) sensorn på A1 är dock betydligt större än på Z3 vilket rimligtvis innebär lägre brus på A1...(kanske därför det satt ett ISO50 på Z3 för att kunna få ned bruset på "rimlig" nivå..)”
För att inte tala om teorier. Samtidig som man påstår att Minolta har lite brus påstår man att man släpper nya kameror med mer brus och med det att CCD inte förbättras.
-”Lösning: använd inte ISO 800..
Jag skulle faktiskt inte rekommendera att använda högre ISO än max 200 på någon kamera med liten sensor.”
Det var det jag sade, då är det bättra att köpa en kamera som kanske har rimliga brus nivåer på 50, 10 och 200 ISO.
-”Behöver man längre slutartid än vad man kan få med ISO 100 så kan man lösa det med hjälp av gråfilter.”
ISO 50 vill inte jag ha för att förlänga slutartiderna utan för att få bättre bilder.
-”Jag vet inte vilken erfarenhet du har..men min är att 28mm är en av de mest användbara (och använda) brännvidderna som finns..
35 – 50 är de vanligaste och 28 mm kan få en hel familj att se ut som grodor.
-”Även A1 kan använda AA-batterier om man köper det mycket trevliga vertikalgreppet till.”
Japp, allt kan man få för en liten extra kostnad.
-”Vidvinkelkonverters brukar oftast vara tyngre än telekonvertrarna...vilket inte är särskilt märkligt då en vidvinkelkonverter måste ha oerhört stort glas för att inte ge vinjettering.”
Jag tänkte mer på de där små löjliga sakerna och jag tror fortfarande fler vill ha zoom än vidvinkel.
Med andra ord tror jag Z3 har mer värde för pengarna om man kan avvara denna extra 1 mega/pix