Annons

Minolta Dimage A1 - Är den ett bra köp?

Produkter
(logga in för att koppla)
antiskak som överhettar kameran

Nekomy skrev:
AnitShake som överhettar kameran om den får vara på.

Jag går också i A1-tankar och har läst en del klagomål på det där med AS och överhettning. Min fråga är dock om det är ett problem även ifall man ställer AS på att bara aktiveras vid exponering (vilket jag läst att man kan göra) eller om det bara är ett problem ifall man låter den vara på konstant?

Trevligt att några av er som är nöjda med A1 uttalar sig lite, jag har blivit lite tveksam efter att ha läst många problemtrådar om digitala Minoltor i allmänhet och 7i/7Hi/A1/A2 i synnerhet. Det får nog bli en A1a, jag orkar inte vela mellan den och Canon S1/Nikon 5700 längre.
 
Re: antiskak som överhettar kameran

dl_4711 skrev:
Jag går också i A1-tankar och har läst en del klagomål på det där med AS och överhettning. Min fråga är dock om det är ett problem även ifall man ställer AS på att bara aktiveras vid exponering (vilket jag läst att man kan göra) eller om det bara är ett problem ifall man låter den vara på konstant?

Trevligt att några av er som är nöjda med A1 uttalar sig lite, jag har blivit lite tveksam efter att ha läst många problemtrådar om digitala Minoltor i allmänhet och 7i/7Hi/A1/A2 i synnerhet. Det får nog bli en A1a, jag orkar inte vela mellan den och Canon S1/Nikon 5700 längre.

Jag är helnöjd med min Dimage A1, fast jag har inget att jämnföra med heller. I allafall så tycker jag att jag får till bra bilder. Jag har en gång känt att den blivit varm, men då laddade jag upp batteriet och sen har jag inte känt nåt sånt mer. Tror att det står i instruktionboken att kameran blir varm när batteriet blir svagt.
Har inte på nåt sätt ångrat köpet utan snarare tvärtom. Jag har en kamera jag trivs med.
 
Re: antiskak som överhettar kameran

dl_4711 skrev:
Det får nog bli en A1a, jag orkar inte vela mellan den och Canon S1/Nikon 5700 längre.

Av de kamerorna är A1 ett naturlig val, men missa inte prissänkningen som nyss skett på A2. Jag har en A1 och är rätt nöjd med den (understatement) men skulle givetvis köpa en A2 idag... varför tacka nej till några miljoner pixlar till och en bättre sökare? A2 kan visserligen inte exponera på 1/16000 sekund f ö har den väl allt som A1 har...

Och jag funderar allvarligt på en Z3 som "andrakamera" till damerna i familjen...
 
Okej, lycka till. Läs inte testet i senaste DIGITAL FOTO bara... de har säkert fel, men de skrev ner den rätt hårt, de har faktiskt inte, mej veterligt, tilldelat NÅGON kamera lägre betyg än den fick. Mycket överraskande, det är ju trots allt en Canon... jag tycker den ser trevlig ut, men avsaknaden av blixtsko gör att du borde leta efter en begagnad Canon Pro 90 IS istället... 10x stabiliserad zoom, vridbar skärm, och blixtsko... gissar att man kan få en sån för 2-3000, om man lyckas hitta en som är till salu...
 
Vilken smörja

HDFS) (KGS skrev:
Okej, lycka till. Läs inte testet i senaste DIGITAL FOTO bara... de har säkert fel, men de skrev ner den rätt hårt, de har faktiskt inte, mej veterligt, tilldelat NÅGON kamera lägre betyg än den fick.

Ja du, KG, jag _önskar_ att jag hade lytt ditt råd och låtit bli att köpa tidningen. Men efter dina ord om denna sågning kunde jag inte låta bli. Suck... vilken smörja: faktafel, layoutfel, språkfel etc. Dessutom verkar testen ha märkligt fokus (ha ha), först klagar den på att kameran har för mycket knappar, för att strax anmärka på att kameran har för få pixlar (suck) och konstatera att den därför inte är något för "de mer seriösa digitalfotograferna".

I prosumer-segmentet (som det ju populär kallas) brukar det ju anses som en fördel om kameran har knappar för det mesta så att man slipper menyerna. Inte ett ord om bildkvalitet, optisk kvalitet, ljusstyrka, responstider etc och man nämner inte heller att kameran saknar blixtsko och att man behöver adapter för att använda filter. Exempelbilderna tagna med kameran är ingen till hjälps. Hur väl de olika fokusmetoderna funkar får man heller ingen vink om.

Riktigt dåligt, helt enkelt. Och nästan värst av allt är att testaren inte satt sitt namn under testet... Hur ska man kunna få någon kontinuitet i sin bedömning av testerna och man inte vet vem som skrivit vilket test?

En snabb titt på de andra testerna säger mig att de är ungefär lika "bra". Och knappt ett test i hela tidningen fått rätt faktaruta.

Flera av Fotosidans mera respekterade fotografer har bra krönikor, tips etc i tidningen. Tycker nästan det är lite pinsamt för dem; deras material är givetvis bra, men de mera tveksamma delarna av tidningen färgar ju av sig.

Slutsats:
Varning för "Allt om DIGITALFOTO"!
Lägg pengarna på film, framkallning eller något annat vettigt istället.
 
Jo, det blev mycket fel i det senaste numret. Det e redigerat av sommarjobbare medan redaktören haft semester, gissar att han inte blev alltför glad när tidningen damp ner i lådan. I andra tester har S1IS hyllats rätt bra. Titta i digitalfoto nr 8/2004. Där blev den testvinnare!!

"S1 IS är testets dyraste kamera, men den är värd varenda krona" skriver de, bl a. Z2 ingick i urvalet, men givetvis inte Z3...


Så olika kan bedömningar bli. Men jag misstänker att det ultralåga betyget i DIGITALFOTO är ett utslag för författarens frustration över avsaknad av makro o för få pixlar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.