ANNONS
Annons

Köp av ny digitalkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
kim99x skrev:

japp,precis som Hans skrev.

Det är helt klart förvånande hur bra skärpa 2100uz har från 38mm till 380mm

jag jämförda och läste massor om olika kameror innan jag köpte 2100uz, och det var just optiken och bildstabilisatorn som var avgörande för beslutet;) och priset så klart (4500:)

Samma sak nu med Dimage 7i, kollar in alla alternativ noggrant, läser allt jag kommer över om jämförbara kameror, sony 707 är ju det närmsta 7i men 707 har sämre vidvinkel,slutartid,zoom och är klart klumpigare.

mvh
/Kim

Menar du att den dåliga skärpan i 2020'an ligger i optiken? Trodde att det låg i CCD-sensorn (visst heter det så?). 2040'an (efterföljaren till 2020) ska enligt vad jag hört ha samma sensor som 2100. Det ska visst vara den största skillnaden mellan 2020 & 2040. Jag tänkte att det var den det satt i, jag tycker nämligen att 2020'an ger ett misserabelt skärpeintryck i detaljrika bilder & har svårt att tänka mig att det bara beror på optiken. Som jag nämnt tidigare har jag även testat en annan 2020 så det är inget fel på min.

Mvh, larsa

Ja, du har säkert rätt i att det beror på CCD´n oxå ;)
Men vad gäller bildkvalité/optik så står jag fast vid att för att kunna få fullgod kvalité av en bra CCD (eller film för den delen) så bör optiken vara på minst 49 mm.
Detta gäller dock inte fasta brännvider på samma sätt, där kan man nog klara sig med 38mm utan någon större skillnad i bildkvalité

mvh
/Kim

Hassan skrev:
När man ser bilder tagna med 2020 så får åtminstone jag inget intryck av oskärpa.
T.ex: http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=2508
Kalasfina i mina ögon.

Allvarligt talat så tycker inte jag att bildformatet som vi lägger upp här på fotosidan är tillräckligt stort för att bedöma det. Sitter nu på jobbet vid en tft-skärm (gillar inte dom till foto) & tittar på bilderna du länkade till & tycker väl i & för sig inte att alla ser hundra ut. Om det beror på kameran, min skärm eller inläggningen på fotosidan är svårt att säga. Titta föresten på bilden stammar, på min skärm är den inte vacker. Har själv lagt ut ett antal bilder tagna med denna kamera, dom ser oftast hyfsade ut här på fotosidan.

Som jag skrivit tidigare så får jag bra skärpa på detaljlösa bilder men så fort jag exempelvis tar landskapsbilder så får jag en diffus känsla i områden med mycket detaljinformation. Tror inte det beror på optiken utan snarare är nån digital defekt som kanske beror på ccd'n, vi får ju trots allt tänka på att 2020'an har några år på nacken.

Mvh, Larsa.

Senast ändrad:
larsaz skrev:

Som jag skrivit tidigare så får jag bra skärpa på detaljlösa bilder men så fort jag exempelvis tar landskapsbilder så får jag en diffus känsla i områden med mycket detaljinformation.
Mvh, Larsa.

Jag tog en snabb titt i dina ablum och den första jag tog upp var en dimmig strand...:)
Det kan nog vara riktigt att upplösningen i optik och sensor är lite för klen för detaljer på långt håll i digitala kompakter, förmodligen i många analoga också. Små sensorer har små pixlar, vilket iofs borde ge hög upplösning, men dom har ett litet dynamiskt omfång också. Dom fångar inte samma antal fotoner som större pixlar gör. Det borde innebära att små detaljer med lägre kontrast, som exempelvis lövverk på långt håll, har dom här kamerorna svårt att ge en skarp bild av.
Jag kanske är ute och cyklar som vanligt..:)

Mvh / Hasse

Hassan skrev:

Jag tog en snabb titt i dina ablum och den första jag tog upp var en dimmig strand...:)
Det kan nog vara riktigt att upplösningen i optik och sensor är lite för klen för detaljer på långt håll i digitala kompakter, förmodligen i många analoga också. Små sensorer har små pixlar, vilket iofs borde ge hög upplösning, men dom har ett litet dynamiskt omfång också. Dom fångar inte samma antal fotoner som större pixlar gör. Det borde innebära att små detaljer med lägre kontrast, som exempelvis lövverk på långt håll, har dom här kamerorna svårt att ge en skarp bild av.
Jag kanske är ute och cyklar som vanligt..:)

Mvh / Hasse

Tror inte alls att du är ute & cyklar, låter rimligt det du skriver. Nåt jag inte kan fatta är att vid närbildsfoto så får jag oftast toppskärpa medan ett lövverk på avstånd ser ut som en luddig massa. Får nog byta upp mig till nåt modernare men tills dess så får min om-1'a duga, skärpa i toppklass!

Ang. bilderna i mina album så är alla utom ett tagna med 2020'an.

Mvh, Larsa

Olympus C-2100

Enligt mig så är C-2100 en pärla.

Inget liknar den bland bröderna i olympus andra kameror i samma prisklass.

Den här kameran kostar runt 4500 kr och det är verkligen svårt att hitta en kamera som har 10x zoom och till och med bildstabilisator som gör att den tar förvånansvärt bra bilder även vid användning av hela zoomomfånget.

Ok att 4500 - 5000 inte låter speciellt mycket för en bra digitalkamera men för den som haft en cannon ixus före så är det ett stort steg! :)

Så jag tycker att du ska ta en titt på
http://se.pricerunner.com/Review.jsp?category=29&model=72709

Och läsa några kommentarer där!

Sen kan du också kolla på http://www.cyberphoto.se/olympus/c2100.php

Det är en verkligt bra kamera som även kan användas med många manuella inställningar.

Känns rejäl till skillnad mot cannons ixus.

Lycka till!

Mvh /Peter

Hans-C skrev:
Men 2100 finns väl inte att köpa längre? I så fall var?

Den finns fortfarande hos många affärer bla hos min lokala handlare Kamerahuset här i Stenungsund. Gör en sökning på nätet så hittar du den nog. Annars så bör det börja finnas lite begagnat av den också. Tillverkningen är väl annars nedlagd så vitt jag kan förstå.

Mvh, Larsa.

Var inne i Östersund igår och klämde och kände på lite kameror, tyvärr har de ju inte så många hemma men några iaf.. Dels fick jag känna på en Dimáge 7, ej i-modellen, och den kändes helt ok. Blev dock lite orolig eftersom butikerna inte ens visste att det finns en 7i, känns inte helt pålitligt med deras kunskap då. Allra helst eftersom de alla envisas med att det inte är någon idé att gå upp i prisklass, en sa till och med att det skulle räcka om jag köper en Ixus av nyare modell?!
Kollade även på en Olympus C4040 som har föreslagits här, verkar vara en fin kamera faktiskt. Är det stor skillnad mellan en C4040 och en 7i?

För övrigt så verkar man kunna tjäna ganska mycket pengar genom att beställa på t ex cyberphoto jämfört med butik, skiljer 1300:- på en C4040.

Tack på förhand!

Mvh
Thomas

Kim, vad menar du med, "för att kunna få fullgod kvalité av en bra CCD (eller film för den delen) så bör optiken vara på minst 49 mm."?

Optiken på Olympus 2100uz är 7-70 mm, vilket motsvarar 38-380 mm på en småbildskamera.
Eller syftar du på filterdiametern (jag vet inte vad som gäller för 2100uz)? Den har ingenting med kvaliten att göra. Däremot är 49 mm en av dom vanligaste och billigaste diametrarna på filter, vilket ju är en fördel.

Nikon eller Canon

Nikon Cool pix
eller
Canon Power shot 90pro

Om du vill se exempel sa kan du alltid titta pa mina foton.

En mycket bra länk

Hej Kim och andra!
Eftersom jag är ny här så kanske ni redan känner till denna sida ,men om inte så är här en länk till en sida av samma slag som "Fotosidan" men ni kan söka bilder utifrån kameramodell.

Dimage 7 den gamla modellen finns representerad med 378 bilder av olika fotografer.

www.photosig.com/photos.php

Det är inte en renodlad digital sida utan alla typer av kameror finns med och man kan söka bilder
utifrån tex specifika filter eller filmtyper.
:D

Senast ändrad:
Varför inte satsa på en Coolpix 995..

En toppenfin kamera med ruskigt bra, manuella inställningsmöjligheter, fin-fina tillbehör och bra färger och skärpa. Desutom är den nästan oslagbar när det gäller macro med en närgräns på 2 cm. Och med ett pris på runt 6500:- är den abolut värd att inskaffa.

För bildprover, titta på mina bilder...är alla tagna med den kameran.

David

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar