Annons

Minolta A1

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefansteff

Medlem
Jag är på gång o ska köpa en Minolta A1 nu.
Finns nån här som använder en nu? jag skulle vilja veta om den är en allsidig kamera som funkar bra till porträttbilder, modellbilder, landskap m.m.
Gärna om jag kan få en riktig redovisning om den, inte bara en sälj-förklaring på hur bra den är :)
tacksam för svar
/Stefan

De har bara kommit till en preliminär rapport än... lite konstigt efter en dryg månad ute i butiker... även om USA fick vänta nån vecka längre så borde de ha hunnit med nu.

Tips: Sök på A1 i gallerierna här på fotosidan, på www.photosig.com o andra bildvisnings sidor... då får du se vad olika ägare av A1 har åstadkommit...

Finns en del skrivet på fotosidan.se också, en tråd som är rätt lång är

http://www.foto.no/cgi-bin/bildekritikk/vis_bilde.cgi?id=86604

Jag är en av dem som hann köpa A1 innan prisraset ;-) o den var den mest prisvärda redan då... tror inte nån säger emot *duckar snabbt*

E ju nästan så Aette rodnar när jag läser Steves Conclusion högt...

"If you want a high resolution digicam with all the features you'll ever need, a big zoom and excellent image quality, the DiMAGE A1 should be at the top of your list"

KGS skrev:
E ju nästan så Aette rodnar när jag läser Steves Conclusion högt...

"If you want a high resolution digicam with all the features you'll ever need, a big zoom and excellent image quality, the DiMAGE A1 should be at the top of your list"

Han är väldigt positiv den mannen ;-)

"if you want one of the best available digicams today with the largest finished image size of any non-pro camera and are willing to "diddle" your pictures in DIVU and/or PhotoShop ...and... have $1000 to spend - then go buy a Dimage7!"

"If you want a high resolution digicam with all the features you'll ever need, a big zoom and excellent image quality, the DiMAGE 7i should be at the top of your "A" list"

"Today several others have followed suit but I find it safe to say none will out-perform the F717. From the high resolution 5MP 2/3" imager and the ultra-sharp Zeiss lens to the robust and accurate image processing, this camera is sure to satisfy even the most demanding of users."

Han skriver nästan alltid väldans positiva omdömen om kameror...jag tar hans "Conclusion" med en stor "nypa salt"...om jag ens bryr mig om att läsa dem.

Senast ändrad:
Så ere ju med alla, både tidningar o siter... det är Canon, Nikon, Pentax o Minolta som finansierar dem... inte biter de händerna som föder dem inte... man jag räknar med att fotosidans läsare är kritiska nätanvändare som bara litar på allt jag säger ;-)

Har nån sett nån kritisk recension av 10D? eller ens 300D?

Ska kolla upp den snubben när han skriver om A1... om han nu gör det... *s*. Modellen är ju redan gammal o dpreview har inte fått ut nåt om den sen ryktena i augusti... t o m amerikanerna har haft den en månad nu...

Phil gör mycket grundligare tester än vad de andra göra..han testar mer eller mindre allt och han testar närapå alla modeller som kommer ut.
När hans recention kommer, så kommer det vara den bästa som finns att läsa...men visst är det sent..t.o.m FOTO ska testa den i nästa nr.

jag är oxå på g att köpa A1

men några frågor som jag inte fått svar på är:
(på grundkameran, inga tillbehör)
Blir det mycket/ofta röda ögon?
Hur många foton kan man ta på en batteriladdning?
330 som det står på Minoltas sida eller..??
Hur fungerade sekvenstagningen? 3 bilder/sek - är det allt??
Är det lätt att ställa in fokus manuellt?

Ni som har sådana här kameror, som är lite större i modellen, har ni små kameror också? Jag skulle vilja ha en miniliten kamera också, som man _alltid_ kan ha i väskan/fickan!
Blir det problem att ha två digitalkameror installerade i samma dator? Är det isf bättre att hålla sig till samma märke.

Hoppas det är ok att fråga så här, fortsätta på denna tråd... är ny här på fotosidan och fotograferandet har tyvärr legat nere i några år, mkt pga små busiga barn (som absolut inte vill vara med på bild)

Röda ögon beror på blixtens placering i förhållande till objektivet samt avstånd till motivet. Enkelt så blir det lika mycket röda ögon med den inbyggda blixten som vilken annan kamera som helst som använder en inbyggd blixt.

Jag har aldrig lyckats ta så många som 330bilder på en batteriladdning. Jag antar att Minolta har tagit bilder med låg upplösning för att att lyckas med det. Minolta använder sig av mycket labbresultat i sin marknadsföring.

3 bilder i sekunden är ett annat labbresultat. Det fungerar bara i väldigt gynnsamma situationer. För mig fungerade det aldrig, effektivt låg det på mellan 1-2 bilder i sekunden i bästa fall. Typisk fotosituation för mig var skogsmiljö. AF fungerar för dåligt för att det ska kännas som en praktiskt realitet att förlita sig till sekvenstagning.

Jag klarade aldrig av att ställa skärpan manuellt med bra resultat. Det finns dock andra som lyckas utan problem enligt dem själva.

Slutligen nej jag har inte någon minikamera också. Allt det jag skrivit är erfarenheter från Dimage 7Hi. Jag har prövat en A1 i en butik och konstaterade att jag inte var beredd att satsa på en sådan i räddsla för att bli lika besviken på den som jag blev på Dimage 7Hi.

Mvh
Maverick

En 300D är så full av begränsningar, läs de andra trådarna, att en 10D framstår som riktigt rejäl (men på tok för dyr) en A1 kostar idag en bra bit under 10000, komplett med bra optik... stabiliserad optik... o alla andra fördelar som en riktig digitalkamera ger... Nu återstår bara att förstora CCD´n... men det kommer säkert.

Den stora begränsnigen med A-1 är just optiken, endast 28-200mm eftersom det inte finns några bra konvertrar som riktigt passar den kameran (frånsett en macrokonverter från olympus)
Att inte kunna ta porträtt (och andra, ej macro) bilder med riktigt kort skärpedjup är en annan stor begränsning på A-1...så vid en jämförelse så tycker jag 300D:s begränsningar är minimala.

Sen tycker jag givetvis att 10D har ett mycket lågt pris.

Senast ändrad:
Ja, ja, jag tänker inte gå in i den debatten.
Den som vill ha en enkel, automatisk, systemkamera blir säkert helt nöjd. Speciellt om han kompletterar med lite glas.

En polare som har en Canon DSLR kollade ett objektiv... 200 mm... dryg 6000:-, inte så farligt tyckte jag... till han berättade att det var priset på motljusskyddet... he he... smakar det så kostar det...

/kg som fick motljusskyddet på köpet

PS! det finns både fisheyekonverter o 2,8x förlängare till Dimage 7, de funkar säkert även på A1...

KGS skrev:
En polare som har en Canon DSLR kollade ett objektiv... 200 mm... dryg 6000:-, inte så farligt tyckte jag... till han berättade att det var priset på motljusskyddet.

Ett motljusskydd för 6000:- ??...skulle inte tro det.

KGS skrev:
PS! det finns både fisheyekonverter o 2,8x förlängare till Dimage 7, de funkar säkert även på A1...

Jodå..jag har testat dom flesta konvertrar på min 7i, resultatet är mycket nedslående...jag trodde det skulle vara lika lätt att fixa konverter till 7i som det var med C-2100uz..men tji fick jag...dock inte någon 2.8x..vad är det för någon?

Senast ändrad:
Det trodde jag med... men å andra sidan trodde jag honom inte när han sa att han hade en DSLR som kostat nära 100.000 heller... men det stämde... Det ser jättekul ut när han är ute på promenad med familjen, han ser ut som värsta proffset. Själv skulle jag falla framlänges om jag försökte hänga en sån maskin runt mina späda axlar... o gå en hel dag i en solig storstad vore en mardröm.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240656

fast motljusskyddet ingår i priset för objektivet, det kostar närmare 50000 (>15000 per kg!), men som han säger, optiken har man kvar! En vacker dag ska jag lägga ett skambud på hans hus... kamerahus alltså...

Har inte provat varken fisheye eller teleförlängare till Dimage 7/A1, provade en vidvinkeltillsats, men den är avsedd för Dimage 5 mfl kameror, på sjuan ger den kraftig vinjettering. Sök på e-bay får du se... där finns massor av kul tillbehör som inte säljs i Sverige.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar