Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
HDFS) (KGS skrev:

A2 smögs lite försiktigt ut ur sortimentet till förmån för A200. Fortfarande står dock A2 som en aktuell produkt på konicaminoltas hemsida...


Precis, Jag förstod själv aldrig vitsen med A200. Tycker man att A2 har för många knappar kan man ju köpa en Z-kamera.
Men det är väl som alltid marknadskrafterna och ekonomerna som styr över förnuftet. Samma sak är det med M-pixelracet som gått så långt att de börjar gå ut över bildkvaliten, men folk köper ju!
 
Tja, A200 är ingen oäven kamera det heller. Den har sina fördelar. Fördelar som gärna får kombineras ihop med A2´s o därmed bli än mer fulländad. A200 filmar bättre o har en trevligare LCD som går att vrida runt. Trådlös fjärrstyrning kan vara bra ibland även om tråd föredras ibland. Nåja, om detta finns redan en lång tråd.

För den som inte kan komma över en välskött A2:a så kan väl en A200 vara okej ;-)
 
Jag får väl se till att vårda min A2'a så kan du KG köpa den sen när du slitit ut din "nya". :)

Om jag nu vill sälja den. Visst är man sugen på en DSLR men jag tycker A2 duger mycket bra som den är, trots att den börjar bli lite till åren...

Och ska man skaffa en DSLR med motsvarande brännviddsomfång, stabilisering m.m. så blir det inte direkt gratis.
 
Om det inte sker nån olycka eller stöld så blir Ani min sista kompakt. Om det nu inte kommer en A3 förstås...

Om vi sen splittar våren 2006 eller 2007 ska jag låta vara osagt.

Utslitna blir de inte. Aette har tuggat i sej nära 8000 bilder sen ägarbytet. Fortsätter det i det tempot så rundar hon 100.000 före nyår o det är nog inget som märks...
 
Tack för hjälpen med bildnumrerandet KG!

Min nyköpta A1:a är ju nästan ny jämfört med vad jag läst här. Bara 4000 exponeringar...

Vilken skillnad det är jämfört med en enkel digitalkompakt (Nikon 775) som var min förra kamera.
 
uj uj uj snart kanske jag får erfarenheten att lämna ifrån mej en A2... känns... brrr... men än en gång har jag fått ett erbjudande jag har svårt att motstå. I helgen ska Ani´s eventuella efterträdare få bekänna färg.

May I present Nana, opus 1, sista bilden med Ani är inte tagen än, det blir catfight hela helgen om vem som ska bli min nya sambo...
 

Bilagor

  • opus1.jpg
    opus1.jpg
    73.5 KB · Visningar: 188
HDFS) (KGS skrev:
uj uj uj snart kanske jag får erfarenheten att lämna ifrån mej en A2... känns... brrr... men än en gång har jag fått ett erbjudande jag har svårt att motstå. I helgen ska Ani´s eventuella efterträdare få bekänna färg.

May I present Nana, opus 1, sista bilden med Ani är inte tagen än, det blir catfight hela helgen om vem som ska bli min nya sambo...

Va? Du ska väl inte överge semiprosegmentet?
Eller ännu värre, byta märke?
Det här låter ju så spännande att jag knappt kan bärga mig!
 
ha, ha, jag e så fram o tillbaka... att byta Aette mot Ani var relativt lätt, det var ju samma sak bara lite mer av allt, men det här är nåt helt annat. Ett kliv fram, låt vara ett ganska rejält, men flera kliv bakåt...

Hur mycket saknar du din A2 så här ett år senare? Har du vant dej vid att inte se bilden före exponering, att skjuta i blindo, att inte kunna vinkla sökaren, att inte kunna få levande histogram och att inte kunna se den nytagna bilden direkt i sökaren utan att behöva flytta blicken till LCD´n o sen fokusera om ögat fram o tillbaka?

Imorgon ska jag begå en modellsession, då ska jag använda båda kamerorna o sen försöka ta ett beslut...
 
Oroväckande KG... men jag får väl erkänna att även min A2 är på väg ut. Beställde i dagarna en Pentax K10D så vi får väl se när den dyker upp.

Hade ju annars sett dig som den självklara spekulanden på min A2'a! :)
 
Ja, en K10D är nog ingen dum gluttsnäppa det heller... val o kval... jag har två spekulanter på min A2 i nuläget, kan bara sälja till en, så jag kanske kan tipsa om din när jag vet hur det går. Det verkar inte särskilt svårt att bli av med dem trots allt.
 
HDFS) (KGS skrev:

Hur mycket saknar du din A2 så här ett år senare? Har du vant dej vid att inte se bilden före exponering, att skjuta i blindo, att inte kunna vinkla sökaren, att inte kunna få levande histogram och att inte kunna se den nytagna bilden direkt i sökaren utan att behöva flytta blicken till LCD´n o sen fokusera om ögat fram o tillbaka?
Jag vill inte göra dig besviken men jag saknar den inte det minsta.

HDFS) (KGS skrev:

"-Skjuta i blindo"...???
Genom en stor, tydlig, ljusstark optisk sökare ser man väl verkligen vad man siktar mot. Det är annat än en halvsuddig evf där bilden uppdateras ett par gånger om dan.

Nej, jag ska inta vara taskig. A2:an evf är bra och kameran har såklart många fördelar men det inget jag saknar. Å andra sidan så hann jag kanske aldrig vänja mig. Du har ju haft A-seriekameror betydligt längre och dessutom hunnit med några fler bilder.

HDFS) (KGS skrev:

Imorgon ska jag begå en modellsession, då ska jag använda båda kamerorna o sen försöka ta ett beslut... ?

Hur gick det i helgen?
När faller täckelsen från nyförvärvet(?)
 
js1 skrev:
Genom en stor, tydlig, ljusstark optisk sökare ser man väl verkligen vad man siktar mot. Det är annat än en halvsuddig evf...
Vad jag saknar på sökare som är så där fruktansvärt bra, är att slutresultatet inte överensstämmer med det jag såg i sökaren. Det må hända vara ett positivt betyg om sökaren, men det är ack så många gånger den knall-blå himmlen visar sig vara en överexponerad vit sörja. Alternativt ett objekt som försöker le utan resultat p.ga den nattsvarta underexponeringen. På min A2'as tid så fick jag aldrig ens nys om att himlen skulle kunna vara blå. Lättare för mig att komponera bilden då.

Nu ska inte sägas att jag längtar att gå tillbaka speciellt mycket. Brusnivåer och sökare och annat, gör att helhetsintrycket ändå överväger. Det jag vill ha sagt är iaf att jag uppskattar väldigt mycket att kunna välja mellan att ibland använda den optiska sökaren som är kristallklar, men ibland när jag inte bryr mig ett skvatt om hur motivet ser ut i sökaren och då jag bara vill (med hjälp av en lcd) sätta AF på motivet och sedan trycka av med lämplig komposition.

/Fredrik, som har övergivit en A2...
 
freolo skrev:
men det är ack så många gånger den knall-blå himmlen visar sig vara en överexponerad vit sörja. Alternativt ett objekt som försöker le utan resultat p.ga den nattsvarta underexponeringen.

..fast det beror ju snarare på digitalkamerans begränsningar i dynamiskt omfång.

Då gör man som så att man sätter den i bracketing och tar tre blixtsnabba RAW-exponeringar, sen pillar man ihop dom till en bra bild i datorn. Det hinner man göra medans A2:an håller på att spara ner den första RAW-filen till minneskortet, (hehe)
 
js1 skrev:
..fast det beror ju snarare på digitalkamerans begränsningar i dynamiskt omfång.
Jag är enig med dig! dagens digitalkameror har stora begränsningar i dynamiskt omfång. Men därav är det ännu större vikt att man får en korrekt exponering. I många fall hade det kunnat avhjälpas just med hjälp av tre steg åt ett håll så hade man fått en liknande vinkel, men med mindre utfrätt himmel. Något som jag göra gjort för att slippa använda bracketing och Photoshop... ;-)

Jag tror vi båda är överens i många åsikter, så jag orkar inte kommentera nått mer. Jag är glad fotograf som eftersträvar en perfekt bild som inte går att förbättra på något sätt. Med den utgångspunkten kan man ju som sagt bara bli besviken om man kikar på begränsingar i kameran, istället för att gå ut och öva med sin nya kamera.

/Fredrik
 
Saken e klar... A2 e övergiven till förmån för D7D, slanka, sexiga Ani har ersatts av den något mer kurviga Nana. Jag ångrar mej redan. Men skulle ångra mej även om jag inte bytt. Bytt e bytt... fast jag kanske får en chans att köpa tillbaka Ani så småningom, jag har första tjing på den...

Nu kan vi stänga tråden om A-serien och övergå till att bråka om optik istället... än har jag bara en 18-70 glugg, så fältet är öppet...

Jörgen>> Ani har kommit till ett bra hem, kommer förmodligen användas sparsamt och då mest i trevliga miljöer som Thailand t ex. Du kan sova lugnt. Jag vakar över henne även i fortsättningen.
 
Gratulerar..!! Du kommer inte att ångra dig.

Det här har varit nästan lika spännande som när när Volvo ska presentera en ny modell.

PS.
Har du sett nån sensordamm ännu? hihi
 
Nä, de skruvade på objektivet i butiken när han köpte den. Sedan dess har det aldrig varit av. Kan man se hur många bilder kameran har tagit? Man måste ju börja räkna på slutarbyten o sånt.

Aette är på garantiservice (!) efter 250.000 exponeringar. Ani hann inte nå så högt. Ska räkna efter någon natt. Hur länge håller Nana månne?
 
KG, jag har fått förklarat för mig att minst lika mycket damm på sensorn kommer via sökaren. Det bildas nämligen en vaccumpump inne i objektivet när man zoomar. Värst blir det ju givetvis på telezoomar med hög ljusstyrka och lång zooom.
Men jag är inte spec rädd för sensordamm. Jag har varit ute och fotat klättrare och där dammas det rejält med krita från kritpåsen/händerna...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.