ANNONS
Annons

Minolta A1??

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:

Eller så menar de från påslag till registrerad bild o då är det också ganska snabbt va?

Nä, vad som avsågs är tiden från avtryck tills skärpa mm är klart & bilden tas. En liten Sony som testades i samma nummer upgav dom 0,5 sekunder på, dvs ungefär vad dpreview mm uppger på 7i/hi under gynsamma förhållanden samt mellanbrännvidd.

Min 7i behöver från ca 0,3 sek till 1,5 beroende på förhållandena, det vanliga är nog strax under sekunden i dagsljus & 100-200 mm. Kör jag däremot 28-50 mm så är den riktigt snabb, förmodligen under halvsekunden. Jag har inte klockat den utan beräknar mycket grovt...

Testarnas tidsangivelser känns oftast helt ointressanta eftersom dom säger så lite om verkligheten, jag är dock övertygad om att du kommer att tycka att A1 är blixtrande snabb jämfört med din 7:a...

Larsa

Pratade med Rolf Kronberg på Cyberphoto o han visste att Minolta fått sin sändning igår... o väntade hem sina imorgon som Emil sagt. En viss KG står först i Cybers kö o kan räkna med att få sin i början av nästa vecka... Om Emil står långt fram i kön o köper en dyrare leverans kanske han kan få sin redan på fredag...

/kg nummer ett i kön...

Erlandsson skrev:

Men jag måste passa på att säga att just tidningen "DigitalFoto" är nog den som är bäst av de tre svenska tidningarna dedikerade till just digitalt foto ... Vissa artiklar är rätt intressanta, medan andra behandlar något så viktigt som hur man konstruerar sitt eget vulkanutbrott (i bildform endast alltså) .... =)

Jo, synd bara att kvaliten svajar så oerhört från riktigt bra reportage för nybörjare till riktiga lågvattenmärken.

Testerna är enkla & förhållandevis informativa för dem som inte kräver Dpreviewinfo, tyvärr så innehåller dom för mycket sakfel samt små grodor som förlöjligar.

I A1-testen så skriver man under en av dom ca 4 cm breda bilderna "Notera speciellt detaljerna i tyget" på en duk. För att notera det så behöver man nog ett mikroskop samt ett mycket bättre tryck.

Detta var bara ett litet exempel på grodor som finns lite varstans, dessutom så verkar det som om dom inte vågar ta ställning, lite Cyberphototester på nåt sätt... (inget ont om cyber, dom ska ju sälja också)

Larsa

KGS skrev:
Pratade med Rolf Kronberg på Cyberphoto o han visste att Minolta fått sin sändning igår... o väntade hem sina imorgon som Emil sagt. En viss KG står först i Cybers kö o kan räkna med att få sin i början av nästa vecka... Om Emil står långt fram i kön o köper en dyrare leverans kanske han kan få sin redan på fredag...

/kg nummer ett i kön...

Lite komiskt att kameran först ska från Tyskland, till Stockholm, till Umeå för att sedan vända neråt till er. Smidigt...

Larsa/som handlar lokalt lika billigt, tror jag ska smita in där imorgon & klämma på den...

larsaz skrev:
Lite komiskt att kameran först ska från Tyskland, till Stockholm, till Umeå för att sedan vända neråt till er. Smidigt...

Larsa/som handlar lokalt lika billigt, tror jag ska smita in där imorgon & klämma på den...

Mina lokala hökare brukar ligga nån tusenlapp över Cyber (just nu tar de 8995:- för en 7i t ex o de har en Hi på hyllan som de inte släpper för under 12000 (!))

Jag var rätt het på att beställa den natten då ryktena bekräftades. Jag beställde faktiskt från både Cyber o Scandinavian men bara Cyber la upp ordern. Scandinavian bad mej återkomma...) Sen har jag ju allvarligt övervägt de nya modeller som dykt upp under mellantiden...

/kg som kanske också klämmer imorgon *s*

larsaz skrev:

Detta var bara ett litet exempel på grodor som finns lite varstans, dessutom så verkar det som om dom inte vågar ta ställning, lite Cyberphototester på nåt sätt... (inget ont om cyber, dom ska ju sälja också)

Larsa

Cyber har nog blivit lite halvkaxiga ändå ... lite ställning tar de .. iaf med denna slutsatsen om deras senast testarde kamera FujiFilm F700:

"F700 är välbyggd och kompakt. Den tar bra bilder i 3M-pixelklassen. Den är dock alldeles för dyr i skrivande stund. Du får 5M-pixelkameror som tar bättre bilder till lägre pris."

Angående digitalfoto blaskorna, så är det mycket konstigt att det alldeles plötsligt har dykt upp en marknad för 3 tidningar (som verkar ligga på samma kunskapsnivå) ... det kan inte gå i längden... eller? Till sist finns det väl inga fler tips om hur man manipulerar bilder (ex. fakeade semesterfoton på bakgården) ... =)

Någon som läst tråden A1: potential noise problem? på dpreview? Den handlar om att man har hittat mycket brus om man tar flera bilder i rad med objektivlocket på (med A1:an) ...

Ibland undrar man ju om det finns folk som ängnar mer tid åt att leta fel på sina kameror än att faktiskt fota med dem ... så länge det inte påverkar i alldagligt fotande måste man väl ändå inte klaga...?

Erlandsson skrev:
Någon som läst tråden A1: potential noise problem? på dpreview? Den handlar om att man har hittat mycket brus om man tar flera bilder i rad med objektivlocket på (med A1:an) ...

*asg* hade jag läst det innan så hade jag avbokat min A1... allvarligt problem det där, hoppas Minolta gjort nåt åt det sen de blev uppmärksammade på det!

Jag är rätt impad av dpreviews bilder dock... har laddat ner några i full storlek o ju mer jag tittar ju mer stiger mina förväntningar. Ännu har jag inte sett nån bildserie från t ex 300D som är i samma klass, men de har väl en dryg månad till på sej innan de börjar leverera kan man tänka...

/kg som inte vet var objektivlocket finns...

Erlandsson skrev:

Ibland undrar man ju om det finns folk som ängnar mer tid åt att leta fel på sina kameror än att faktiskt fota med dem ... så länge det inte påverkar i alldagligt fotande måste man väl ändå inte klaga...?

Ingen tvekan om att kameravärlden blivit nojigare med digitalkameran samt internet.

Ang. problemet du beskriver så har jag läst nåt liknande om en DSLR, 10D tror jag? (10D-ägarna får slå mig om jag har fel).

Vid riktigt långa (MYCKET långa) exponeringar så uppstår ett kraftigt brus som uppkommer av elektroniken, värme eller nåt sånt...

Om man har lite att göra så kan man nog hitta många konstigheter på digitalkameror, ibland så blir jag inte klok på min i alla fall...

Larsa

Varför har man 30 sekunder som max exponeringstid och ett B-läge som också ger max 30 sekunder? jag vill ha både B o T som på gamla mekaniska bettan... (fast jag minns inte nu om Konica TC har det *s*)

Hur lång är en meter?

När jag kör manuell fokus o ställer in skärpan på det avstånd som är fram till motivet stämmer det sällan. En person som befinner sej 10 meter bort blir skarp om jag ställer skärpan på 20 meter (200 mm läget) med min D7. Jag e hyfsat bra på avståndsbedömning, men det har jag ingen nytta av när jag ställer in skärpan efter nuffrorna i sökaren.

Nån mer som noterat samma sak?

Sen måste jag tacka den, vem det nu var som förklarade att oändligheten kan vara olika lång den med... dvs just när avståndet slår om till oändlighet till det läge när man snurrat fokuseringsringen ett par varv till (med oändlighet som avståndssymbol fortfarande förstås) skiljer det en hel del i var skärpan hamnar... ser fram emot att kunna förstora (den förbättrade) sökarbilden 8 ggr...

Re: Hur lång är en meter?

KGS skrev:
När jag kör manuell fokus o ställer in skärpan på det avstånd som är fram till motivet stämmer det sällan. En person som befinner sej 10 meter bort blir skarp om jag ställer skärpan på 20 meter (200 mm läget) med min D7.

Jag har inte gjort nån riktig test på detta men mellan 10&20 meter så finns ingen gradering, det bör blir oerhört grovt där antar jag.

KGS skrev:
Sen måste jag tacka den, vem det nu var som förklarade att oändligheten kan vara olika lång den med...

Varsågod. Jo just detta höll på att driva mig till vansinne & skicka in kameran i början!

Jag fick lösningen på ett amerikanskt forum där man uppmärksammat problemet & sa att optiken var byggd så för att kunna fungera med konvertrar, som Minolta i & för sig sedan aldrig byggde....

Man kan ju fundera vad som finns bortom oändligheten... Din A1:a kanske, hehe...

Larsa

Yieepeee!

Cyberphoto har nu A1 i lager och den skickas med företagspaket så jag har den imorgon förmiddag! =)

Dock kan man inte få några extra batterier ännu på några veckor, men har man beställt nu samtidigt så blir det ju ingen frakt för det iaf ....

/Emil - som knappt kan hålla sig till imorgon

Klämde på A1 idag

Hökaren på hörnet har fått in två stycken... begär 12.995:- för dem så det var inte helt svårt att avvakta leveransen som beräknas till nästa vecka. Helt klart är att kamerorna är spridda över riket nu.

Hur var den?

Tja... snabb som en Z1 i fokusen, och det är lika snabbt som vanliga systemkameror. Det räcker bra. Sökarbilden såg annorlunda ut än i min D7, kräver en viss tillvänjning. Första intrycket var nog att jag hade väntat mej ännu mer av sökaren, men den är förbättrad. LCD´n är tydlig o bra. Att kunna förstora upp till 8ggr är inte alls fel.

O så startar den med en käck klang precis som Z1, men det utgår jag från att man kan bota med nån enkel inställning.

Funderar på att åka tillbaka i eftermiddag o köra i mitt kort o ta några bilder med mej hem... eller så väntar jag... nu är det nära!

Tror det var 400 kr. Det är dock så att jag har företag och behöver kameran nu till helgen, så jag anser att jag kan få nytta utav de extra pengarna ... annars hade det blivit tisdag nästa vecka ...

Låter ju på ditt första intryck som att det blir en trevlig upplevelse =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar