Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Minolta A1 fokus...

Produkter
(logga in för att koppla)

klerk

Aktiv medlem
Har problem med fokusen på min A1:a, I manuellt läge går det bara att fokusera på oändligt, sedan hoppar fokus till 2m och neråt. Avstånden mellan 2 till oändligt har försvunnit... Kan man "reboota" denna kamera eller är det skroten (ja, ja kanske verkstaden om det är lönt...)

Ingen som vet?

När jag zoomar så låter det som om kameran byter läge vid en viss brännvidd mellan 100 och 200 mm. Macroläget ej aktiverat. På kortare zoomområdet verkar fokus funka, men från ca 135 mm funkar det bara som tidigare beskrivits.

Har jag hittat nån knapp som jag inte skulle hittat?

Är det samma sak på alla brännvidder? Min A2 går direkt från oändligt till 2m vid 28 mm vidvinkel, och där i vidvinkelläget är det ju faktiskt ingen större skillnad mellan 2 m eller oändligt. Om jag däremot går upp på längre brännvidder så kan jag få fokusangivelser på ända upp till 20m vid 200 mm läget har jag för mig.

På min blir det alltså tvärtom. Fokus fungerar på korta brännvidder men inte längre. Detta innebär att jag bara kan få skärpa på 0,5 0,7 1,0 2,0 rest oändligt i brännviddsområdet 135-200 mm. Macroläget verkar också struligt. Inte bra.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar