Advertisement
ANNONS
Annons

Minolta 50 1,7 krånglar

Produkter
(logga in för att koppla)

agge_aberg

Avslutat medlemskap
Har ett 50/1,7 som har funkat bra men nu blir bilderna helt vita och bländaren är fast på 2. Jag kollade den där lilla spaken bak på objektivet och den var seg och gick inte tillbaka som mina andra objektiv. Har läst att man kan fixa detta genom att plocka isär objektivet, är det jobbigt?
Det är nog ingen idé att lämna in det eftersom det kostar nog lika mycket som att köpa ett nytt. Finns det någon bra guide eller liknande eller någon som kan fixa detta åt mig för en mindre summa?

Det är bländarlamellerna som kärvar pga fett/olja som vandrat ut den övriga mekanismen. Jag ska leta fram min guide som visar steg för steg hur man gör.

Jag har gjort det på mitt ex, blev kanon. Det kräver dock små verktyg och jag menar små. Dessutom bör tummen sitta rätt i handen och tålamodet bör vara stooort första gången man ger sig på nåt sånt.

Hittade länken:

http://www.pbase.com/pganzel/disassembly_repair_of_maxxum_50mm_lens

En annan:

http://www.e-fotografija.com/artman/publish/article_993.shtml

Senast ändrad:
Ta en titt på bajonettsidan av objektivet. Du måste ha en stjärnmejsel som passar EXAKT i de små stjärnskruvarna. Nån liten pincett. Rengöringsmedel. putsdukar etc.

Kika igenom guiden och avgör själv utifrån din egen praktiska förmåga om du klarar det eller inte. Det är bara du själv som kan avgöra det.

Senast ändrad:
Satsen 30-8541 från Clas Ohlson innehåller skruvmejslar som är bra till att skruva isär kameror, med rätt sorts krysspår. Kameror har inte Phillips eller Pozidriv-skruvar utan en annan sorts krysspår.

Gör små markeringar med fin tuschpenna där grejerna ska sitta när det behövs, och var uppmärksam på var den blanka gängade snäckhistorien ska börja ta gänga om du tar ut den.
Mvh/Gunte..

Konstig form?

Nu måste jag få låna tråden lite...tog en titt på mitt kitobjektiv som har börjat bete sig när det gäller ljuset. Kollade "spaken" där bak (vad heter den...bländarspak??) men den fungerade fint

Såg däremot att själva formen - "ögat" - som bländarlamellerna skapar är ojämn om man jämför med mina andra gluggar...någon som vet om detta kan spöka kanske?

Bilagor

• lamell.jpg
    lamell.jpg
    27.5 KB · Visningar: 330
Det ser ut som om en av bländarlamellerna (det här objektivet har 7) hoppat ur sitt styrspår. Hur blir bilderna?

Ojämn skärpa och utfrätta högdagrar på vissa bilder. Trodde först det var fel på kameran?

Nu är det som sagt ett kitobjektiv så kvalitén var ju inte bra innan heller, men jag tycker som sagt att det blivit sämre - särskilt i dagsljus

hbengtsson skrev:
Är det någon idé att fixa? Antar att man måste lämna in? Bättre att lägga pengarna på en ny...

Det är nog ingen ekonomi i att lämna in det. Ett nytt kostar 995:- på Cyberphoto.

Ska vara om du vill pilla med det själv. Det finns ju en anledning till varför den lossnat. Kanske är nån liten tapp avruten, Isåfall måste en ny bländarkassett dit, då kostar den pengar osv.

Har garantin gått ut förresten?

Nej, garantin är iofs kvar...skall höra med dom. Det är som sagt ingen idé att lägga några pengar på det objektivet.

Tack för svaren förresten!

Har inte jobbat så mkt me det men har fått i sär allt och rengjort bladen. Ska föröska sätta i hop allt så småningom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar