Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

minolta 28-135 macro

Produkter
(logga in för att koppla)

roru

Medlem
jag har köpt ett minolta objektiv från 80 talet.

http://www.dyxum.com/reviews/lenses/reviews.asp?IDLens=38


vad är det för macro på den,är det en riktig macro?

kan man ta bilder på flugor,getingar å sånt,så man verkligen ser smådetaljerna på dem,eller måste man då ha ett riktigt macro objektiv...


om jag typ vill ta kort på en blomma med en insekt i,mitt på ljusa dan..
vad ska jag då ha för inställningar på kameran?

slutartid,f-tal..iso..mm....ska jag ha p-m-a-auto-macro inställnig på kameran?

ni kanske inte kan ge exakta inställningstipps,men jag vore glad om ni kunde ge mig nått att gå på,så kan jag utgå från det...

jag har en sony a200

mvh roland
 
Härligt allroundobjektiv det där! Hur mycket fick du betala?

Riktig macro är det inte, tror avbildningen kan ligga runt 1:3 eller liknande, så riktigt macro är det inte!

För att se små detaljer på insekter och liknande så behövs ett objektiv med minst 1:2, iallafall vad jag har fått uppleva!

Inställningar får man anpassa efter omständigheterna, men en relativt snabb slutartid runt 1/800 och f/8-10 skulle nog duga, sen ISO200/400!

Stativ är att föredra med, i de flesta lägena iallafall! :)
 
oki tackar...ja jag gillar verkligen detta objektiv..bättre bilder en kitobjektivet...

jag köpte faktiskt 3 st objektiv..hadde satt upp lapp i en affär på anslagstavlan.....

minolta 28-135

minolta 50mm...1.4

minolta 70-210 f4

+ lite tillbehör..stora svarta rör som gluggarna ligger i+filter å sånt...1500 kr för allt...å gluggarna va väldigt välvårdade...=)

jag får testa dessa inställningar.....men spelar det nån roll om kameran e inställd på p-a-s-m-eller macro?

vilket läge lämpar sig bäst?
 
Som redan sagts så är det inte ett "riktigt" makro, utan ett objektiv som kommer lite närmre än vad vanliga objektiv gör. Maximal avbildningsskala är 1:11 utan, och 1:4 med användande av "makro"omkopplaren.

Visst går det att ta bra kort med det, men för att komma de små liven tiktigt inpå livet, behövs objektiv som jobbar från skala 1:2 och nedåt. Insekter kan skygga för Dig om Du kommer för nära och ett objektiv med långt arbetsavstånd underlättar, ex.vis 150, el. 180, mm från Sigma eller Tamron.

Ryktet säger att Sigma är på väg att fatta sitt 150 mm f=2,8 HSM APO för Sony, och då blir det riktigt kul. Tyvärr dröjer det hela tiden, men förr eller senare dyker det upp - väl?
 
oki tackar...ja jag gillar verkligen detta objektiv..bättre bilder en kitobjektivet...

jag köpte faktiskt 3 st objektiv..hadde satt upp lapp i en affär på anslagstavlan.....

minolta 28-135

minolta 50mm...1.4

minolta 70-210 f4

+ lite tillbehör..stora svarta rör som gluggarna ligger i+filter å sånt...1500 kr för allt...å gluggarna va väldigt välvårdade...=)

jag får testa dessa inställningar.....men spelar det nån roll om kameran e inställd på p-a-s-m-eller macro?

vilket läge lämpar sig bäst?
Du har gjort ett KLIPP, marknadsvärdet för det Du betalat 1500:- för är en bit över 4 ggr mer.

Makro är en manuell sport ( M + MF ), men insekter är en aning snabba, så testa att köra på A och AF och vid behov skruva upp ISO om det blir för mörkt.
 
Du har gjort ett KLIPP, marknadsvärdet för det Du betalat 1500:- för är en bit över 4 ggr mer.

Makro är en manuell sport ( M + MF ), men insekter är en aning snabba, så testa att köra på A och AF och vid behov skruva upp ISO om det blir för mörkt.


tackar...får gå ut i naturen å prova....

såg att folk ryckigt bort många telefon nummer på min lapp på tavlan,hoppas det ringer fler folk...=)
 
Den är väl om jag minns rätt en 1:4 macro så man får väl mest se det som en hjälp för att kopensera lite för den dåliga närgränsen på 28-135:an.

Och det finns mycket minolta grejjer liggandes ute i stugorna i vårt land...gäller bara att få folk att se att det finns en marknad för det MÅNGA är villiga att sälja till dom priserna som är idag.
 
Vad ger det för avbildningskala då?

Jag antog det för på dyxum står det:
max. magnification:
1/11(1/4)

Men något "äkta" 1:1 macro är det inte.
 
Minolta 28-135 är absolut mitt favoritobjektiv. Kanske lite för lång på vidvinkelsidan. Det är tungt och gediget och det är skarpt. Synd att det inte följer med motljusskydd.

Bifogar en bild frå helgens cykeltävlingar i Uppsala.
 

Bilagor

  • Uppsala-8120.jpg
    Uppsala-8120.jpg
    97.8 KB · Visningar: 171
Åh, det objektivet hade jag på min första systemkamera, en 7000. Snyft, man ångrar alltid att man gör sig av med saker, man borde lärt sig vid det här laget: "-Sälj aldrig något någonsin!".

Efter att ha varit systemkameralös några år så har jag dessutom bytt fabrikat, förlåt mig... :-(
 
Åh, det objektivet hade jag på min första systemkamera, en 7000. Snyft, man ångrar alltid att man gör sig av med saker, man borde lärt sig vid det här laget: "-Sälj aldrig något någonsin!".

Efter att ha varit systemkameralös några år så har jag dessutom bytt fabrikat, förlåt mig... :-(
Förlåter - det gör vi en gång ( när Du sålde Ditt 28-135 ), en en andra gång ( märkesbyte ) ? Sällan.
 
Så ordet makro är endast förbehållet att användas för fotografering där avbildnigskalan är 1:1 eller "mindre" eller vad minns jag fel?
Alldeles rätt - klassisk def; Makro = avbildning i skala 1:1 eller större ( 1,001:1 osv. ), fast rätt vad det är, övergår det i mikro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.