Nu fattar jag inte riktigt vad du menar, men jag använder FW kortläsare och tankar över alla bilderna i datorn och bränner de på CD. Efter det formaterar jag kortet i kameran.abbe-l skrev:
Jo det brukar jag oxå göra men ibland är man lite osäker på hur bilden är i och med att displayen är lite liten på kameran, tycker jag det blir enklare
via utforskare och acdsee som jag sa/skrev tidigare är ju allt en smaksak hur man vill gå tillväga
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Minneskortläsare
- Trådstartare Jan Artursson
- Start datum
abbe-l
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Nu fattar jag inte riktigt vad du menar, men jag använder FW kortläsare och tankar över alla bilderna i datorn och bränner de på CD. Efter det formaterar jag kortet i kameran.
Jag tror det var lite missförstånd, jag kör liknande som dig fast jag granskar fotona innan jag laddar över dem till datorn, de ligger alltså kvar på kortet i kortläsaren, där försakar jag mindre bra bilder innan jag för över resterande bilder som jag är nöjd med till datorn, sen formaterar jag oxå kortet fast kanske inte varje gång
Aha, ok. Så gör jag ibland, på jobb där jag tagit 30 exponeringar på ett porträtt, men tidningen bara ska ha en bild. Då tankar jag bara över de tre-fyra jag tycker ser bra ut.abbe-l skrev:
Jag tror det var lite missförstånd, jag kör liknande som dig fast jag granskar fotona innan jag laddar över dem till datorn, de ligger alltså kvar på kortet i kortläsaren, där försakar jag mindre bra bilder innan jag för över resterande bilder som jag är nöjd med till datorn, sen formaterar jag oxå kortet fast kanske inte varje gång
Däremot vid större reportage, eller då jag har plåtat för mitt eget höga nöjes skull tankar jag över hela kortet/korten.
Walle
Aktiv medlem
En komisk sak när det gäller dessa USB vs Firewire vs USB2 vs Firewire 800 etc. är följande:
USB 1.1 kan maximalt köra i 12Mbps
USB 2 Full-Speed kör i samma som USB 1.1
USB 2 Hi-Speed kan köra i 480Mbps
Firewire 400(apple) IEEE 1394a(PC) klarar ca 400Mbps
Firewire 800, IEEE 1394b ska klara 800Mbps
Dagens CF kort har en läshastighet på mellan 9.08Mbps och 21.6Mbps. Men kanske har det kommit snabbare CF-kort sen jag skrev inlägget där jag tog hastigheten på CF-kortet ifrån. Vart jag vill komma är att det idag inte finns nåt minneskort som kräver snabbare läsare än firewire.
Mbps = Megabit / sekund
Själv så använder jag cf-läsare till min 10D av två anledningar:
1: Smidigare att flytta cf-kortet till en läsare som jag alltid har inkopplad i datorn än att bänga och ha mig med en AC-adapter som jag inte ens äger.
2: När man tankar ner bilderna direkt från kameran så hamnar ALLA bilder i samma katalog. När man kopierar från CF-kortet med en kortläsare så blir det en ny katalog för var 100'de bild.
USB 1.1 kan maximalt köra i 12Mbps
USB 2 Full-Speed kör i samma som USB 1.1
USB 2 Hi-Speed kan köra i 480Mbps
Firewire 400(apple) IEEE 1394a(PC) klarar ca 400Mbps
Firewire 800, IEEE 1394b ska klara 800Mbps
Dagens CF kort har en läshastighet på mellan 9.08Mbps och 21.6Mbps. Men kanske har det kommit snabbare CF-kort sen jag skrev inlägget där jag tog hastigheten på CF-kortet ifrån. Vart jag vill komma är att det idag inte finns nåt minneskort som kräver snabbare läsare än firewire.
Mbps = Megabit / sekund
Själv så använder jag cf-läsare till min 10D av två anledningar:
1: Smidigare att flytta cf-kortet till en läsare som jag alltid har inkopplad i datorn än att bänga och ha mig med en AC-adapter som jag inte ens äger.
2: När man tankar ner bilderna direkt från kameran så hamnar ALLA bilder i samma katalog. När man kopierar från CF-kortet med en kortläsare så blir det en ny katalog för var 100'de bild.
bjanha
Aktiv medlem
Vilken onödig diskussion detta blivit. Det börjar nästa likna PC vs Mac, Canon vs Nikon osv.
Köpte nyligen en kortläsare Lexar 7-in-1 (läser 7 olika minneskortformat) tillsammans med ett USB2.0-kort, totalpris 400kr, och det är något av det bästa köp jag nånsin gjort.
* Hastigheten har ökat markant, ca 5-10ggr snabbare
* Möjligt att läsa en drös med olika kortformat
* Jag kan skriva TILL kortet, inte bara bilder, utan mp3, .exe, .doc osv.
* Jag behöver inte kameran för att föra över bilderna. T ex hade jag lånat ut ett minneskort till min bror nyligen och vid en sammankomst hos familjen kunde vi alla enkelt titta på bilderna genom att jag stoppade in usb-sladden i datorn och direkt browsa bilderna. Inga drivrutiner behövs.
Rekommenderar en kortläsare VARMT.
Köpte nyligen en kortläsare Lexar 7-in-1 (läser 7 olika minneskortformat) tillsammans med ett USB2.0-kort, totalpris 400kr, och det är något av det bästa köp jag nånsin gjort.
* Jag behöver inte kameran för att föra över bilderna. T ex hade jag lånat ut ett minneskort till min bror nyligen och vid en sammankomst hos familjen kunde vi alla enkelt titta på bilderna genom att jag stoppade in usb-sladden i datorn och direkt browsa bilderna. Inga drivrutiner behövs.
Du säger att det är en onödig vs-disskussion, och i nästa andetag rekomenderar du kortläsare själv;-)bjanha skrev:
Vilken onödig diskussion detta blivit. Det börjar nästa likna PC vs Mac, Canon vs Nikon osv.
bjanha
Aktiv medlem
Calle S skrev:
Du säger att det är en onödig vs-disskussion, och i nästa andetag rekomenderar du kortläsare själv;-)
Visst är det dubbelmoral? Skämt åt sidan, med onödig menade att det är något fånigt att argumentera MOT kortläsare.
Damocles
Aktiv medlem
Håller med, sen kan man dock nämna att usb fortfarande är vanliga än firewire på pc sidan, även om firewire har gjort stora insteg på sistone. Men klart är att man bör satsa på en snabbare i stil med usb 2 hi-speed eller firewire om man vill kunna bruka minneskortets prestanda.