Annons

Minneskortet gömmer mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

olw

Ny medlem
Jag har problem med mitt minneskort, 4 GB Sandisk CF. Jag har använt det nu ett tag, felfritt. Helt plötsligt står det, när jag ska kolla på bilderna på datorn, att dem inte finns (även fast det står att minne på kortet är upptaget). Jag kan kolla på bilderna i kameran, med enda problemet att det inte går att ta bort dem för dem är tydligen skyddade men jag kan inte ta bort skyddet.

Vet inte om jag bör lämna in minneskortet nånstans eller om det är helt paj. Skulle verkligen bli glad om nån kunde hjälpa mig, har massvis med bilder på den.
 
Ingen aning hur jag kollar det, står bara att dem är skyddade och jag kan inte ta bort det.
Sen kan jag heller inte ta nya kort. Det är rätt kört va?
 
Ingen aning hur jag kollar det, står bara att dem är skyddade och jag kan inte ta bort det.
Sen kan jag heller inte ta nya kort. Det är rätt kört va?

Om de är skyddade så ska du kunna ta bort detta om du stoppar i kortet i kameran igen och tar bort skyddet där, nu vet jag ju inte vilken kamera du har eller dennas funktion angående detta med att skydda bilderna, men antagligen har detta i inställningarna för hur bilderna sparas. Du kan inte ta bort skyddet annars än genom kameran.
 
Hur går du tillväga för att läsa över bilderna till din dator? Ansluter du kameran direkt med en USB-sladd eller har du en separat minneskortläsare.

Om du har kopior på bilderna sparade på din hårddisk skulle jag rekommendera dig att formatera minneskortet i kameran, om du bara lägger till och raderar bilder kan det så småningom bli trassel. Av detta skäl bör korten regelbundet formateras, alltid i den kamera du tänker använda kortet.

Om du inte har bilderna sparade på din hårddisk och inte använder en minneskortläsare bör du först skaffa en (kostar någon hundralapp) och använda den för att läsa över dina bilder till datorn.

Om du inte heller via minneskortläsaren kan se bilderna i datorn är ett filräddningsprogram nästa steg, testa exempelvis PC Inspector Smart Recovery som finns gratis här: http://www.pcinspector.de/smartrecovery/info.htm?language=1

När du väl har bilderna i säkert förvar i datorn skall du formatera kortet i kameran innan du försöker använda det på nytt, utifrån din beskrivning är det osannolikt att det är något egentligt fel på själva kortet.
 
Om jag går in på inställningar och klickar på skyddade och ska "oskydda" en bild så står det att bilden kan inte väljas. Har för övrigt Canon EOS 400D
 
Jag har testat med både datakabel och minneskortsläsare. Jag har några av bilderna inlagda på hårddisken, men jag har några nyare som jag inte hunnit lägga in än och som jag absolut behöver.
Ska testa med filräddningsprogrammet och se om det hjälper.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.