Annons

Minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Skulle vilja ha lite tips på ett bra, prisvärt och någorlunda snabbt minneskort. Ska snart köpa min första systemkamera (Nikon D3100) och skulle vilja ha lite goda råd om just detta med kortet.

/Peter
 
Hej!

Jag kör med ZAP från teknikmagasinet 8 GB i min Canon G9 och filmade ett bröllop i 30 minuter utan problem visserligen bara VGA upplösning. Jag kör med 30MB/sek sandisk extreme i Nikon D300 utan problem då på 16GB. Jag har aldrig märkt några problem med något av korten.

Jag TROR inte det spelar någon större roll vad du köper, en del förordar fler kort som är mindre än ett större för att minska bortfallet vid eventuell kortkrasch.

Hans
 
Hej!

Jag kör med ZAP från teknikmagasinet 8 GB i min Canon G9 och filmade ett bröllop i 30 minuter utan problem visserligen bara VGA upplösning. Jag kör med 30MB/sek sandisk extreme i Nikon D300 utan problem då på 16GB. Jag har aldrig märkt några problem med något av korten.

Jag TROR inte det spelar någon större roll vad du köper, en del förordar fler kort som är mindre än ett större för att minska bortfallet vid eventuell kortkrasch.

Hans

Okej, 16GB med en fart av 30 mb/sek. Är det ett väldigt snabbt kort eller ett medelsnabbt? Spelar det någon roll vilken storlek kortet har när man tittar på snabbhet? Har förstått att det finns både skriv och läshastighet på korten. Är det ena viktigare än det andra?
 
Jag antar att det är SD-kort vi pratar om?

Man kan enkelt kolla hur det ser ut på prestandafronten genom att tex kika på webben, hos ngn kameraleverantör (tex Cyberphoto).

Läser man å deras sida så ser man att 30 MB/s är ganska snabbt. På ett 16 GB rymmer du väl cirka 1200 Raw-bilder eller 2500 Jpg? Då kan du själv bedöma om det är "lagom".
 
Jag antar att det är SD-kort vi pratar om?

Man kan enkelt kolla hur det ser ut på prestandafronten genom att tex kika på webben, hos ngn kameraleverantör (tex Cyberphoto).

Läser man å deras sida så ser man att 30 MB/s är ganska snabbt. På ett 16 GB rymmer du väl cirka 1200 Raw-bilder eller 2500 Jpg? Då kan du själv bedöma om det är "lagom".

Okej. Tack! Då tror jag att jag börjar få en någorlunda bild av hur det ligger till.
 
Jag antar att det är SD-kort vi pratar om?

Man kan enkelt kolla hur det ser ut på prestandafronten genom att tex kika på webben, hos ngn kameraleverantör (tex Cyberphoto).

Läser man å deras sida så ser man att 30 MB/s är ganska snabbt. På ett 16 GB rymmer du väl cirka 1200 Raw-bilder eller 2500 Jpg? Då kan du själv bedöma om det är "lagom".

Hej!

Jag får in 800 RAW på 16 GB eller ca 2900 jpg högsta kvalitet. 30 MB/sek är halvsnabbt, Sandisk Extreme ligger väl idag på 60 MB/sek. Jag tar sällan bilder med högsta "bildframmatning" men jag har aldrig märkt att kortet skulle varit en flaskhals.

Hans
 
Korten är klart en flaskhals för mig. Märkte det tydligt vid fotografering av thaiboxning.
Kör i RAW och kan ta 16 bilder innan bufferten är slut (Canon EOS 7D).
När det är fyllt tar det 30s för Sandisk Extreme III (20MB/s) att få allt överfört. 20 s för Sandisk Extreme III (30 MB/s) och 9s för Sandisk Extreme (60 MB/s).

Man förlorar en del del slagserier på den stunden.

/Stefan
 
Senast ändrad:
Vi pratar SDHC till D3100 och inte CompactFlash. Snabbaste korten är väl SanDisk Extreme-III 30MB/s och därmed enda alternativet om man fotar i RAW och vill ta bildserier, förmodar att kameran har en buffert på 5-8 bilder max. För filmning eller JPG-fotande funkar Ultra-II 15MB/s som kostar hälften. Minst 16GB men gärna 32GB kapacitet om man filmar.

http://www.webhallen.com/hardvara/89782-sandisk_secure_digital_ultra_ii_16gb
http://www.webhallen.com/hardvara/90795-sandisk_secure_digital_extreme_iii_16gb
 
Nja, jag undrar om inte den nya varianten, som bara heter Extreme utan någon siffra, är snabbare. Det gamla är ett "class 6"-kort, medan det nya är "class 10".

Varianten som heter bara "Extreme" är specad till 30 MB/s, gamla "Extreme III" hade 20 MB/s. Gäller alltså SD-kort, för CF är hastigheterna andra (högre).
 
Kärt barn har många namn. Därför är det bra att skriva 30MB/s så vet man vilket.
 

Bilagor

  • Extreme3.jpg
    Extreme3.jpg
    71.8 KB · Visningar: 359
  • extr.jpg
    extr.jpg
    16.2 KB · Visningar: 342
  • Extreme32.jpg
    Extreme32.jpg
    11.8 KB · Visningar: 345
Brukar inte alltid SanDisk, till skillnad från övriga tillverkare, alltid garantera läs och skriv i samma hastighet som den som anges på kortet (från Ultra och uppåt). Kan ha fel men har för mig att det brukar vara så.

Hur som helst, hittar man Extreme utan III för samma eller lägre pris väljer man hellre det. Inte alltid webshopparna har rätt bild till text och vise versa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.