Annons

Minneskort till sommarens resor

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej...

Jag planerar att köpa lite minneskort inför sommarn.
Har övervägt detta alternativ efter att ha läst om alla krachade hårddiskar. Jag använder nu en Nikon D50 men kommer i framtiden att byta hus till bättre grejer. Så nu är ju frågan kan man köpa minnes kort till D50 (SD-kort) och ändå vara hoppfull om att kommande kameror i Nikons serie kommer köra med SD-kort? Nästa kamera kommer förmodligen bli i klass med D200 men de kommer kanske släppa någon uppföljare snart som använder SD-kort. D200 börjar ju få några år på nacken. Ingen som hört nått om en uppföljare föresten?

Men åter till ämnet. Tror ni det är en dum idé att köpa 3 st Extreme III 2Gb för att sedan kunna utnytja hastigheten i nästa kamera?

Kommentera gärna och ge nya förslag om jag är ute och seglar ;)
 
Det skulle inte vara något fel på det men hittar inte dem i lager någonstans. Behöver nämligen ha korten till slutet på nästa vecka. (Jag vet, lite dålig planering) :)
 
Japp... kollat hos DustinHome, Scandinavian photo och Cyberphoto. Hos scandinavian blev det även mycket dyrare.
 
Tro det eller ej men igen av de stora återförsälljarna har kortet hemma.

Men vad tror du "trogne ulf" eller ni andra om SD-kortens framtid. Kommer de flesta kameror att börja använda dessa så man smidigt kan använda det i sitt nya hus när man byter?
 
Ingen annan som har åsikter?

Antar väll att Extreme III 2Gb är ett bra kort och kommer att funka bra. Nu återstår bara att försöka räkna ut hur många kort jag behöver ;)

Kommer vara en vecka i fjällen, en vecka i Grekland och typ en vecka i Stockholm utan att kunna ladda in bilderna i datorn. Hur mycket lagringsutrymme skulle ni ha gjort av med?
 
?????


miniman skrev:
Kommer vara en vecka i fjällen, en vecka i Grekland och typ en vecka i Stockholm utan att kunna ladda in bilderna i datorn. Hur mycket lagringsutrymme skulle ni ha gjort av med?


Så mellan dina tre semestrar kommer du inte besöka någon du känner?
I stort sett vilken dator som helst duger väl för backup. Ta med kortläsaren och en näve DVD-er.
/Erik
 
Senast jag var i fjällen stälde jag ner upplösningen i kameran i vissa lägen - för att spara minnesutrymme.

(mina) Traditionella semesterbilder behöver knappast 6-10MP.
 
eon skrev:
?????

Så mellan dina tre semestrar kommer du inte besöka någon du känner?
I stort sett vilken dator som helst duger väl för backup. Ta med kortläsaren och en näve DVD-er.
/Erik


Jo. Jag kommer besöka min farfar i stockholm men han har dessvärre ingen dator.
 
lev i nuet

Köp aldrig minne för att du skall ha det senare i framtiden. När framtiden är här så kan du köpa nya minnen som är större, snabbare och billigare. Mitt första SD-kort kostade 1695 SEK och rymde 256 MB, jag ville ha ett stort. Nästa kostade 700 SEK och rymde 512 MB. Nu kör jag XD samt CF. De gamla SD-korten har jag givit bort.
 
miniman skrev:
Tro det eller ej men igen av de stora återförsälljarna har kortet hemma.

Men vad tror du "trogne ulf" eller ni andra om SD-kortens framtid. Kommer de flesta kameror att börja använda dessa så man smidigt kan använda det i sitt nya hus när man byter?

Den butik närmst dig som verkar ha SanDisk SD(HC) Ultra II - 4GB ilager är Kjell&co i Kristianstad.
www.kjell.com

Klarar D50 SDHC-kort? Annars är väl maxkapacitet 2GB.

//Martin
 
Muni skrev:
Klarar D50 SDHC-kort? Annars är väl maxkapacitet 2GB.

//Martin

Bra fråga!
Har faktiskt ingen aning. :)

Men det blir nog Extreme III 2Gb.
Vinner man föresten något på att ha Extreme III istället för Ultra II till D50?
Håller korten bättre eller kommer det gå snabbare?
 
Jag upplevde aldrig någon viktig hastighetsskillnad mellan Ultra II och Extreme III med en D50. Å andra sidan så tar jag inte serier.

När du väntar vid datorn så upplever du kopieringen från minneskortet via kortläsaren som avsevärt snabbare.


Jo jag är också osäker på om D50 kan använda SDHC-kort. Läs i manualen om du funderar på större än 2GB.

/Erik
 
de kan lika gärna va för jag hinner inte få tag på 4Gb innan jag åker ändå. Frågan står nu kvar i om jag ska köpa 2 eller 3 kort på 2Gb.
 
Att hålla på och köpa minneskort för framtiden känns faktiskt mest löjligt. I julas köpte jag ett extreme III för 600 (2 GB), idag kostar samma kort 300.

Räkna med att de kort du köper idag kommer att vara små och föråldrade i framtiden. Trots att man många gånger tänkt att nu räcker det med lagringsutrymme har inte precis utvecklingen stannat av. Ett minneskort i vettig storlek och med bra hastighet blir bara billigare och billigare trots kamerornas ökande utrymmesbehov.

Till min första digitalkamera kostade 128 meg 700 spänn. Rymde/ Rymmer 130 bilder. Till min nuvarande kostade kortet 600 (300 för mitt senaste) och rymmer över 400 bilder.
 
Chansen att Nikon lär lämna SD är nog inte direkt troligt. Men 6GB minneskort? Lär du nog bara ha nytta av om du ska köra .RAW?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.