Annons

Minneskort till Canon 550d

Produkter
(logga in för att koppla)

atlanta

Medlem
På Fredag köper jag min första systemkamera! En canon 550d blev det! Bara att leta kamera var som att hitta i en djungel, och nu måste jag ge mig in i minneskortsdjungeln! Först trodde jag att det bara var att köpa ett litet kort och sätta in, simpelt och enkelt. Nu förstår jag att det är lite mer komplicerat än så...

Kameran kommer jag främst att använda till att fota, men jag vill också kunna filma.
Det finns hur många minneskort som helst, dessutom måste det också passa kameran och mig som användare. Vilka är att rekommendera till mig som kommer fota mest på fritiden och mindre avancerat? Vilka passar kameran?Hur dyra är dom?

Tja... Det är bara att ge sig in i djungeln och försöka komma ut med livet i behåll! ;-)

Tack på förhand!
 
För att filma skulle jag välja ett kort av typen "class 10", vilket är ett mått på hastigheten man kan skriva data på det. Om du har ett för långsamt kort här så kommer du helt enkelt inte kunna spela in på maxkvalité. Tyvärr hittar jag inget info på hur snabbt man behöver ha för Canon 550d, så där får någon annan gärna fylla i. Jag är däremot ganska säker på att du klarar dig på ett kort med 45MB/s.

Typen av minneskort du ska ha (den fysiska storleken kan man säga) är SDHC (Secure Digital High Capacity) och där är det inget snack om saken.

Sedan kommer vi då till storleken (inte den fysiska, utan lagringskapacitet) som då beror på helt hur ofta du pallar lägga över bilder från kameran till datorn och hur mycket du fotar när du väl är ute och fotar. Det beror också på vilket filformat du sparar i också. Jag vet inte hur pass insatt du är på denna front, men det finns två valmöjligheter som man brukar snacka om:
JPEG: "färdigkomprimerad" som är ett någorlunda standardiserat filformat på bilder, som du behöver göra mindre efterarbete med.
RAW (kan ha andra namn också): Tar större plats än JPEG och kräver mer efterarbete för att bilden ska se "bra" ut.
Hursomhelst så kostar inte minneskort så jättemycket i dagens läge (jämfört med kameran), så om jag varit i dina skor skulle jag satsat på ett kort med 16GB.

För att ta hänsyn till alla parametrar ovan så skulle jag rekommendera ett minneskort från SanDisk. Det finns att köpa hos t. ex www.inet.se för 218kr inkl. frakt. Jag har själv beställt mycket saker från denna butik och har varit nöjd alla gånger.

Hoppas jag har varit till hjälp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.