Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Minneskort till Canon 10D
- Trådstartare Vejan
- Start datum
PeterH
Aktiv medlem
Vilket bra minne!
När jag köpte min (beg.) 10D följde det med ett 256Mb Cf minne. Det ger 39 bilder om man fotar i raw format och ca 90 bilder i stösta JPEG. Jag tycker att man skall utnyttja kamerans hela potential och använda raw formatet. Följdaktligen så är det kanske lite med 256Mb utan 512 eller mer är att föredra. Hastigheten på kortet påverkar hur snabbt kameran kan lagra bilderna du tar så en hastighet över 40x är väl ett tips. Det finns en länk på hemsidan till företaget Zebramedia som har hyfsade priser på minne. Jag har hört många här på forumet som prisat San disc som tillverkare men jag vet egentligen inte om det är någon större skillnad mellan tillverkarna?
När jag köpte min (beg.) 10D följde det med ett 256Mb Cf minne. Det ger 39 bilder om man fotar i raw format och ca 90 bilder i stösta JPEG. Jag tycker att man skall utnyttja kamerans hela potential och använda raw formatet. Följdaktligen så är det kanske lite med 256Mb utan 512 eller mer är att föredra. Hastigheten på kortet påverkar hur snabbt kameran kan lagra bilderna du tar så en hastighet över 40x är väl ett tips. Det finns en länk på hemsidan till företaget Zebramedia som har hyfsade priser på minne. Jag har hört många här på forumet som prisat San disc som tillverkare men jag vet egentligen inte om det är någon större skillnad mellan tillverkarna?
tiger656
Aktiv medlem
Finns mer info på fs forum om hastigheter på minneskort och olika kamerors skriv och läshastigheter. Har för mig att 10 D inte kan tillgodogöra sig snabba cf kort då den internt inte är så snabb. Jag har ett antal standard sandisk och standard kingston 512
r och det funkar klockrent.
Stefan
Stefan
alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Det stämmer att 10D i sig själv är ganska långsam att skriva på kortet så det lönar sig inte så mycket att skaffa snabbare kort. Jag kör med en 1 GB Microdrive, och märker ingen större skillnad om jag t ex kör med en 512 MB Sandisk Ultra II. Ska du inte ha korten till något annat än 10D så rekommenderar jag att du hellre satsar på större/fler kort än snabba kort.
Cinemaboy
Ny medlem
Jag har ett 2.2GB Microdrive, 512MB CF Standard ett 2GB CF Ultra II och håller med tidigare inlägg att skillnaden hastighetsmässigt inte är ngn större, att tex bläddra mellan bilderna går lite fortare med ett snabbare kort men det kanske inte motiverar den extra kostnaden.
Vad som dock kan vara värt att ta i beaktande är att 10D endast har stöd för USB 1.1 så om du har tänkt föra över mycket bilder så kan det vara värt att skaffa en extern kortläsare med HighSpeed USB 2.0 och då kan du ha nytta av den extra hastighet som ett snabbare kort medför.
Vad som dock kan vara värt att ta i beaktande är att 10D endast har stöd för USB 1.1 så om du har tänkt föra över mycket bilder så kan det vara värt att skaffa en extern kortläsare med HighSpeed USB 2.0 och då kan du ha nytta av den extra hastighet som ett snabbare kort medför.