Light Head
Aktiv medlem
Skall man eller inte radera en bild direkt i kameran? Kan struktur eller liknande på minneskortet blir fel?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Radera du. Har inte sett några bevis på att det skulle orsaka fel. Däremot sett många rykten.
Jag brukar personligen formatera kortet i kameran efter att ha tömt över alla bilder till datorn men tar gärna bort felfokuserade bilder redan i kameran.
Precis mitt resonemang och arbetssättJag brukar radera misslyckade bilder direkt i kameran så "räcker" minnekortet längre. Däremot så formatterar kortet när den blivit fullt.
Det är även viltigt att köpa minneskort av hög kvalité och hantera de försiktigt.Jag har läst såna farhågor här tidigare att det skulle kunna hända oönskade saker om man raderar i kameran. Men nu har jag raderat bilder i kameran sen 2003 och hittills har det aldrig hänt något krångel överhuvudtaget. Jag tror farhågorna är klart överdrivna. Kanske något som hängt i sen digitalkamerornas barndom.
Det är inte allt för sällan som jag av misstag lyckas fyra av en bild i backen, sådana tar jag alltid bort direkt.En anledning till att inte radera bilder varken i kameran eller på ett externt lagrinsmedium för den delen om det inte rör sig om uppenbara tokfelaktiga bider är att man vet inte förrän efteråt att man ville ha kvar bilden. Om det är den allra sista bilden på farmor som togs innan hon gick bort strax efteråt så kanske det inte spelar så stor roll att det var lite rörelseoskärpa eftersom hon viftade med handen.
Så jag är väldigt försiktig med att radera bilder, så länge som det finns lagringsutrymme kvar så finns det ingen större anledning. Jag tror dock inte att det på något sätt skulle kunna vara skadligt att radera bilder med kamerans raderingsfunktion. Kamerans display är i och för sig inte så stor, så bilden kanske ser bättre ut på en stor skärm.
Sen beror det förstås på hur flitig man är med avtryckaren. En variant kan vara att spara undan ett fyllt mineskort och köpa ett nytt när det gamla blir fullt.
Jag håller med Peter.
Tar man bort filen då tas inte filen bort fysiskt utan en tabell uppdateras där anges filen som börjar på plats X och har storlek Y är förklarad som borttaget och därmed platsen kan återanvändas av systemet vid bästa möjliga tillfället. Tar man bort jätte många filer och inte formaterar då blir det för "skräpigt" i tabellen och kan leda till att läsningen och skrivningen på minneskortet blir långsam.
Däremot tycker jag att det är mycket värre om batteriet tar slut vid filborttagning . Eller om kameran stängs av mitt i radering av fil(er) eller mitt i formateringen. Jag har varit med om att delar av minnet var fysiskt förstörd och fick pixelfel vid nästa fotografering. Då reklamerade jag och fick en ny minneskort av tillverkaren.
Har man tillräckligt med minneskort med sig ut kan man vänta tills man är hemma igen. Det går snabbt att radera när man har bilderna i Lightroom (datorn). Det är ju mycket annat som ska kasseras där också.Det är inte allt för sällan som jag av misstag lyckas fyra av en bild i backen, sådana tar jag alltid bort direkt.
För SD-kort och Canon ska man lågnivåformatera när kortet blivit långsamt. Det är väl egentligen en form av TRIM.Ursäkta mig men jag blir lite förvånad av denna tråd. Varför tar man med sig ett minneskort med en massa bilder som man redan har fört över till datorn? Är det inte enklare att rensa kortet när man har bilderna i datorn och backup?
Varför vill man göra en grundformattering? Är det hemliga bilder?
Minneskort kan bli långsammare om en mängd bitar inte är clearade. Men man clearar inte bitarna på minneskortet genom någon formattering. Det är kontrollerkretsen på minneskortet som clearar bitarna i bakgrunden när den anser att det är behov av det.
Detta inte skrivet som klagomål. Alla har vi ju olika vanor. Jag bara undrar om jag har missat något.
Ursäkta mig men jag blir lite förvånad av denna tråd. Varför tar man med sig ett minneskort med en massa bilder som man redan har fört över till datorn? Är det inte enklare att rensa kortet när man har bilderna i datorn och backup?
Varför vill man göra en grundformattering? Är det hemliga bilder?
Minneskort kan bli långsammare om en mängd bitar inte är clearade. Men man clearar inte bitarna på minneskortet genom någon formattering. Det är kontrollerkretsen på minneskortet som clearar bitarna i bakgrunden när den anser att det är behov av det.
Detta inte skrivet som klagomål. Alla har vi ju olika vanor. Jag bara undrar om jag har missat något.
Den typen av bild tycker jag passar in i min klassificering "tokfelaktig"Det är inte allt för sällan som jag av misstag lyckas fyra av en bild i backen, sådana tar jag alltid bort direkt.
Vad gör man med dem? Ofta är de för bra,, skärpa och allt, men helt utan någon riktning, eller rörelse. Skarp bild, kanske en udd av en sko, grå asfalt.Den typen av bild tycker jag passar in i min klassificering "tokfelaktig"